مکس بورس تحلیل بورس امروز | احتمالات هفته آینده - مکس بورس

خریداران و فروشندگان در روز پایانی دادوستدها را با افت شاخص سازان دنبال کردند. با افت ادامه دار قیمت دلار، بازار سهام نیز به تناسب همین روند را از سر گرفت.

دنیای بورس | تقابل خریداران و فروشندگان در روز جاری به افت ۰٫۸ درصدی شاخص‌کل منجر شد و این بار شاخص هم‌وزن هم افتی مشابه شاخص‌کل داشت و در نتیجه رفتار کلی بازار با رفتار شاخص‌سازان هم جهت بوده است. با افت حدود ۱۵ هزار واحدی، دماسنج بازار تا مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی عقب نشست تا تاثیر منفی مقاومت روانی ۲ میلیون واحدی خیلی زودتر روی روند بازار تاثیر گذاشته باشد. نکته مهم، عدم کاهش قیمت مجدد دلار در معاملات امروز بازار آزاد بود به نحوی که تا این لحظه دلار در بازار آزاد بین ۲۱۵۰۰ تا ۲۲۵۰۰ تومان نوسان داشته است و خبری از افت قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان نیست.

با این حال صرافی بانک ملی نرخ فروش دلار را با ۱۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۰۳۵۰ تومان اعلام کرده است. باید به یاد داشت عاملی که تاثیر بنیادی بر روند سهام شرکت‌ها داشته، نرخ دلار در سامانه نیما است و این در شرایطی است که دلار نیمایی به اندازه دلار بازار آزاد نوسان نداشته است اما با صعودی ملایمی که داشته است می توان انتظار داشت نتیجه آن در گزارش‌های ماه‌های آتی نمایان شود.

 

جدایی نمادها از رفتار گروهی

نکته قابل تاملی که در معاملات امروز وجود داشت، رفتار انفرادی سهام بود. در واقع نمی توان گفت تمام نمادهای یک گروه بورسی صف خرید یا صف فروش داشتند. اگر «فولاد» صف فروش چند صد میلیونی داشت، «فخوز» و «فخاز» صف خرید قابل توجه داشتند.

اگر «وغدیر» در کف قیمت معامله میشد، معاملات «وبانک» و «شستا» در سقف قیمت دنبال شد. اگر بازگشایی «شبندر» با رشد ۷ درصدی همراه بود، معاملات امروز «شراز» در محدوده منفی ۵ درصد دنبال شد. در نتیجه خبری از صعود یا نزول دسته جمعی در گروه‌های بورسی نبود و حجم عرضه و تقاضای نمادها بیشتر بر اساس خبرهایی است که درباره آن‌ها منتشر شده است.

 

احتمال بازگشت بازار به روند صعودی

تا این لحظه بازارهای جهانی یک دست سبزپوش هستند و انتظار می‌رود تا آخرین ساعات روز جمعه نیز روند صعودی آن‌ها ادامه داشته باشد که این مسئله میتواند محرکی برای رشد بازار سرمایه در هفته آتی باشد.

از سوی دیگر با وجود افت قابل توجه در نرخ دلار در بازار آزاد، واکنش بورس به همان میزان هیجانی نبود و نمادهایی بودند که در کل هفته اخیر صف خرید داشته باشند. از سوی دیگر صف فروش نمادهای تاثیرگذار نیز یا جمع شد یا از حجم این صف‌ها کاسته شد.

با توجه به این که نمادهای مختلف پس از برگزاری مجامع سالیانه، در هفته آینده به جریان معاملات باز می گردند، در نتیجه بدون در نظر گرفتن خبرهای تاثیرگذاری که فردا یا پس فردا ممکن است منتظر شوند، روند بازار در هفته آینده صعودی خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.