مکس بورس تحلیل بورس امروز | تردید و دودلی - مکس بورس

چرا بازار امروز را با تردید و دودلی به پایان رساند. تک نمادها و بزرگان بازار امروز جهت شاخص را عوض کردند. اتفاقات امروز بازار را چگونه تحلیل کنیم.

دنیای بورس | تردید و دودلی سهامداران در معاملات امروز بورس نمایان بود. شاخص کل در دقایق ابتدایی بازار با رشد تقاضا همراه بود و صف‌های خرید که در پیش‌گشایش تشکیل شده بود شاخص کل را ۱۳ هزار و ۹۴۶ واحد به سمت بالا سوق داد. اما معضل اختلال سامانه‌ها، این بار نیز قیمت‌ها را از صف خرید تا صف فروش پایین آورد. در دقایق ابتدایی بازار بسیاری از سفارشات در وضعیت «در حال ارسال» قرار می‌گرفت و مشخص نبود که معامله انجام شده است یا نه. اختلال هسته معاملات باعث شد معاملات نماد «خودرو» از ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه آغاز شود.

 با توجه به اینکه قیمت معامله یک سهم با قیمتی که روی سامانه‌ها و سایت‌ها نشان داده می‌شد تفاوت داشت‌، کسانی که قصد فروش داشتند، «کف قیمتی» را به عنوان قیمت فروش انتخاب می‌کردند تا مطمئن شوند سفارش انجام خواهد شد. با افزایش فشار فروش در بازار، شاخص‌کل راه رفته را برگشت و به محدوده منفی پاگذاشت.

با برطرف شدن اختلال سامانه‌های معاملاتی، بازار دوباره به تعادل رسید. برخی نمادها که به صف فروش رسیده بودند، دوباره به صف خرید نشستند. پالایش نفت اصفهان یکی از نمادهایی بود که کف و سقف قیمت مجاز را تجربه کرد و در نهایت دوباره به صف خرید نشست. «فولاد»، «ومعادن»، «فملی»، «خودرو» و «وتجارت» از دیگر نمادهای مهمی بودند که امروز سقف و کف قیمت مجاز را لمس کردند.

 

عرضه قطره چکانی آریا و پیزد

«آریا»، «شستا» و «پیزد» سه نمادی بودند که بعد از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه معامله شدند. اگرچه برای دو نماد اول زمان دقیقی برای معاملات تعیین شده بود اما زمان انجام معاملات صنایع لاستیک یزد مشخص نبود. ناظر بازار نیز اشاره‌ای به زمان شروع سفارش‌گیری نکرد و فقط به ارائه اطلاعات درباره شیوه حراج آن اکتفا کرد.

در دو مرحله، سفارش‌گیری برای این نماد انجام شد اما چون قیمت مچینگ روی ۹۹۹۹۹ ریال قرار داشت، هر دوبار ناظر بازار بازگشایی نماد را لغو کرد و نهایت در دامنه ۵ درصد مثبت باز شد. با توجه به قیمت بازگشایی و طبق انتظار، عرضه حداقلی روی این سهم انجام شد.

عرضه قطره چکانی آریاساسول امروز هم ادامه داشت تا از صف خرید ۱۵۰ میلیون سهمی، فقط ۱۲۳ هزار سهم عرضه شود. اما سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی همانند روزهای گذشته، جولانگاه خریداران و فروشندگان بود. در حالی بیش از ۱۳۰ میلیون سهم از «شستا» معامله شد که این سهم نیز نوسان ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

 

تعدیل مثبت پالایشی‌ها

مهم‌ترین اتفاق امروز بازار سرمایه به شفاف‌سازی شاوان برمیگردد. پالایش نفت لاوان در اصلاحیه صورت‌های مالی ۱۲ ماهه،  سود خود را از ۱۶۱۲ ریال به  ۳۷۹۷ ریال افزایش داد. بعد از آن نیز تمام نمادهای پالایشی به علت تعدیل سود متوقف شدند. تغییر سود پالایشی‌ها مربوط به تغییر گزارش اصلاحی مربوط به ردیف سایر درآمدهای عملیاتی است که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فروش های صادراتی سال ۹۷ است که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است.

تعدیل مثبت نمادهای پالایشگاهی می‌تواند موتور محرکی برای عبور شاخص‌کل از مرز یک میلیون واحد باشد. از سوی دیگر در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت که امروز به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، نظام بانکی کشور مکلف شد شرایط لازم را برای اعطای اعتبار به دارندگان سهام عدالت بر مبنای پشتوانه سهام آنان فراهم کند. به طور مشخص هر خبری که بتواند از هیجان فروش سهام عدالت در بازار بکاهد، میتواند به رشد شاخص‌کل کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 305 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 20 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.