مکس بورس تحلیل بورس امروز | عجیب و متفاوت - مکس بورس

اگر چه بورس بسیار متفاوتی را پشت سر گذاشت و بازار روز پرحاشیه ای را به پایان رساند اما همانند هر روز صف های خرید برای بازار پابرجا بود.

دنیای بورس | بر خلاف انتظار، دوشنبه‌ای طوفانی در انتظار بازار سرمایه بود. حجم اتفاقات به قدری بود که حواشی یک خبر با خبر داغ دیگر پوشانده می‌شد. بازگشایی «شستا» با نوسان ۳۷ درصدی و تاثیر ۲۲ هزار واحدی آن در صعود شاخص کل را می‌توان مهم‌ترین اتفاق امروز دانست. قرار بود نماد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی روز گذشته باز شود که علی رغم وجود تقاضای خرید و فروش، بازگشایی آن به امروز موکول شد.

امروز نیز با توجه به حجم تقاضای خرید سنگینی که روی این نماد ایجاد شده بود، با بیش از ۳۷ درصد رشد در قیمت ۳۸۴۰ تومان باز شد و با توجه به حجم معامله بالایی که داشت شاخص را بیش از ۲۲ هزار واحد بالاتر برد. اما در نهایت طبق آن چیزی که «دلایل نظارتی» اعلام شد، معاملات این سهم ابطال شد. اگرچه دلیل ابطال معاملات آن به صورت شفاف بیان نشد اما گمانه‌زنی هایی درباره نوسان ۵ درصدی شاخص کل و احتمال بسته شدن بازار مطرح شد.

طبق ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار «سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری و در راستای حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارا، دستور تعطیل و یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید.» یکی از شرایط اضطرار که ذیل این ماده تعریف شده است این است که « ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد.»

بدون در نظر گرفتن معاملاتی که خارج ساعت عادی بازار انجام می شود، شاخص کل با وجود معاملات «شستا» بیش از ۸۲ هزار واحد (۴٫۹۸ درصد) رشد داشت و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که با معاملات «خساپا« و «خودرو» با توجه به صف خرید میلیاردی که برای انها تشکیل می شود، شاخص کل رشدی بیش از ۵ درصد را ثبت کند. اکنون با ابطال معاملات شستا، حدود ۲۲ هزار واحد از رشد ۸۲ هزار واحدی شاخص کل کاسته و شرایط برای معاملات دو غول خودروسازی فراهم شد. با این تفاسیر «رکوردشکنی» شاخص کل به روزهای آتی موکول شد ولی شاخص بار دیگر صعود قابل توجهی داشت و توانست از مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم گذر کند.

 

ثبت سفارش عرضه اولیه در دو روز

اتفاقات مهم بازار امروز به همین جا ختم نمی‌شود. طبق اطلاعیه ناظر بازار، برای اولین بار طی دو روز سفارشات عرضه اولیه برای نماد «ولپارس» ثبت خواهد شد و بر این اساس ساعت ۱۳ تا ۱۶ روز سه شنبه و ۸ تا ۱۰٫۳۰ روز چهارشنبه به این منظور اختصاص خواهد یافت. این راهکار احتمالا مشارکت بیشتر سهامداران را به همراه خواهد داشت اما از سوی دیگر این شائبه پیش می آید که در آینده معاملات برخی نمادها به ساعاتی غیر از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ موکول شده و این مسئله به یک روال کلی برای بازار سرمایه تبدیل شود. البته با توجه به اینکه ظرفیت هسته معاملات مشخص بوده و اکنون راهکار قطعی برای ارتقای آن وجود ندارد، افزایش ساعات معاملات دور از ذهن نخواهد بود.

 

افت نمادهای دو گروه

روندِ صعودی امروز بازار نیز از ابتدا مشخص بود. به غیر از اغلب نمادهای گروه محصولات کاغذی و سیمان که در محدوده منفی معامله می‌شدند، اغلب نمادهای بورس در سقف قیمت معامله می‌شدند. همانند روز گذشته، بانکی‌ها رکورد حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشتند. با دادو ستد ۶۸۱ میلیارد تومان، «وبملت» بیشترین ارزش معاملات به به ثبت رسانید. در سوی مقابل، «وتجارت» نیز با ۷۹۶ میلیون سهم، رکورد حجم معاملات را در اختیار داشت. به طور مشخص، وجود صف خریدهای سنگین باعث شد حجم معاملات در روز جاری کاهش قابل توجهی نسبت به روزهای قبل داشته باشد. تشکیل صف خرید میلیاردی برای دو نماد «خساپا» و «خودرو» نیز قابل پیش‌بینی بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.