مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس یکشنبه 24 فروردین - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرد. این نماگر امروز رشد بیش از ۲٫۵ درصدی را تجربه کرد. همچنان شتاب بالای نمادهای بزرگ در مسیر صعودی نقش مهمی در حمایت از شاخص کل داشته است. نمادهای فلزی و معدنی، گروه شیمیایی و همچنین تک‌نمادهای بزرگ مانند رمپنا در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار داشتند. امروز بار دیگر ثبت رکورد جدیدی برای ارزش معاملات خرد بورس تهران را شاهد بودیم.

دنیای بورس: امروز ارزش معاملات خرد بورس تهران از ۶۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. در مجموع بورس و فرابورس ارزش خرد معاملات سهام به حدود ۹۳۰۰ میلیارد تومان رسید. خالص تغییر مالکیت بورس تهران از حقوقی به حقیقی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بود. همچنان در فضای ملتهب اقتصاد کشور شاهد ادامه شاژ نقدینگی به بورس هستیم. با این وضعیت ادامه‌دار شدن رشد قیمت سهام چندان دور از انتظار نیست. در این میان عرضه‌های اولیه سنگین دیگری نیز طی این هفته و احتمالا هفته آینده در راه است. آخرین اخبار از عرضه آریاساسول در چهارشنبه هفته جاری خبر می‌دهد. بر اساس اخبار به دست آمده چهارشنبه هفته آینده نیز عرضه اولیه شستا را شاهد خواهیم بود. البته همچنان احتمال عرضه سهام بزرگترین هلدینگ عمومی کشور طی این هفته نیز کاملا رد نشده است و باید منتظر ماند. شاید تا بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی را این دو عرضه اولیه به خود جذب کنند که با احتساب ۲ میلیون کد احتمالی به هر کد حدود ۳ میلیون تومان عرضه اولیه طی این هفته‌های اختصاص خواهد یافت.

این عرضه‌ها مقدمه‌ای بر عرضه اولیه بزرگ دولت در آینده نزدیک است. عرضه سهام چند ده هزار میلیاردتومانی البته به کدهای ملی نیز در آینده نزدیک را باید منتظر باشیم. باید منتظر ماند با این عرضه‌های گسترده آیا از التهاب نقدینگی در اقتصاد کشور و همچنین بازار سهام کاسته می‌شود یا خیر. همچنان صف‌های سنگین برای سهام نشان از حجم بالای نقدینگی در بازار دارد و فرصت مناسبی را برای سهام‌داران عمده جهت عرضه گسترده سهام به وجود آورده است.

این شرایط فرصت طلایی را ایجاد کرده است تا شناوری برخی از نمادها پس از سال‌ها افزایش پیدا کند. در این خصوص عرضه‌های سنگین در نماد رانفور از سوی سهام‌دار عمده (شرکت ملی انفورماتیک) کاملا با تقاضای سهام‌داران خرد همراه بوده است و در نتیجه این موضوع شاهد افزایش شناوری سهام رانفور پس از سال‌ها هستیم. در نمادهای پالایشی نیز عرضه‌های سنگین پالایش و پخش با تقاضای معامله‌گران خرد همراه شده‌اند. این نمادها نیز در کنار دیگر بزرگان بازار بعضا معاملات سهام را با صف خرید به پایان رساندند. فرصت طلایی در بازار سهام ایجاد شده است که می‌تواند به عرضه گسترده سهام از سوی سهام‌داران عمده و دولت با هدف تامین مالی و همچنین افزایش عمق بازار انجام شود.

 معارفه ریاست جدید سازمان بورس

مراسم معارفه ریاست جدید سازمان بورس امروز انجام شد. حسن قالیباف اصل امروز به صورت رسمی کرسی ریاست را در اختیار گرفت. در شرایط دشواری ریاست سازمان بورس به قالیباف رسیده است و باید امیدوار باشیم شخصی که سال‌های سال در بدنه بورس تهران خدمت کرده است بتواند به خوبی از عهده شرایط کنونی برآید. قالیباف در زمان مدیرعامل شرکت بورس وضعیتی نسبتا مشابه با شرایط کنونی را از نزدیک تجربه کرده است. البته شدت التهاب بورس در دوره‌های پیشین به هیچ‌عنوان با دوره کنونی قابل مقایسه نیست و حجم سنگینی از نقدینگی مسیر بازار سهام را در پیش گرفته است. این وضعیت نیازمند تسریع در روند تصمیم‌گیری دارد و باید به دولت گوشزد کرد که تنها به فکر تامین مالی از بازار نبوده و مسیر توسعه بازار را در نظر داشته باشد.

یکی از مشکلات ماه‌های اخیر شتاب‌زدگی در روند تصمیم‌گیری در مواجهه با سیل نقدینگی در بازار سهام است. این موضوع رویه سیاست‌گذاری را به سمت محدود کردن معاملات کشاند و ریاست پیشین سازمان بورس احتمالا با این راه‌کار به دنبال سرکوب هیجان در بازار سهام بود اما به صورت مشخص محدودیت‌ها بر شدت التهاب سهام بیش از پیش افزودند. آخرین دستورالعمل‌های معاملاتی که قصد محدودیت حداکثری معاملات سهام را داشت نیز فعلا کنار گذاشته شده است و در این شرایط باید منتظر ماند که سمت و سوی تصمیمات جدید ریاست سازمان بورس به کدام سمت خواهد بود. باید امیدوار باشیم که در تجربه سالیان دراز قالیباف در بورس کاملا لزوم احترام به قواعد بازار و عدم دخالت در قیمت با اعمال محدودیت به خوبی درک شده باشد.

به صورت مشخص هیجان در معاملات سهام در اوج خود قرار دارد و قطعا باید از عواقب چنین هجمه‌ای از نقدینگی هراس داشت زیرا احتمال آوار این هیجان بر کل اقتصاد کشور وجود خواهد داشت. بر این اساس نمی‌توان بی‌تفاوت با همین قوانین فعلی به کار خود ادامه داد و شاید اگر سیاسی‌کاری کنار گذاشته شود با حذف دامنه نوسان گام بلندی در کاهش هیجان سهام به دنبال تشکیل صف برداشته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 253 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.