مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس یکشنبه 7 اردیبهشت 99 - مکس بورس

شاخص بورس تهران در روز جاری با ثبت جهش ۲۸۵۴۳ واحدی (معادل ۳٫۷۱ درصد) به مرز ابرکانال ۸۰۰ واحدی رسید. تشدید عرضه‌ها با تداوم حضور قدرتمند تقاضا رکورد ارزش معاملات خرد در بازار سهام را شکست و این متغیر روزانه از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد. اقبال سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌های بزرگتر نیز از نکات جالب توجه معاملات امروز به حساب می‌آید.

دنیای بورس: بورس تهران معاملات روز جاری خود را با افزایش عرضه‌ها و پوشش سطح وسیعی از تقاضای موجود آغاز کرد. برآیند تقابل تشدید عرضه و حضور تقاضای موثر در جریان داد و ستدهای امروز علاوه بر رکوردزنی ارزش معاملات خرد به کاهش ارزش صف‌های خرید نیز منجر شد. حضور پرشمار و قدرتمند خریداران در برخی از نمادهای بورسی علیرغم عرضه‌های سنگین سهامداران یکی از نکات جالب توجه بازار امروز بود.

در معاملات روز جاری بازار سهام و با نزدیک شدن شاخص کل به مرز ۸۰۰ هزار واحدی، تمایل برای فروش بیش از پیش تقویت شد. حرکت پرشتاب قیمت سهام در یک ماه اخیر هم برای تازه‌واردان بورسی هم برای سهامداران قدیمی‌تر، میل به فروش و حفظ سود کسب شده را افزایش داده‌است در چنین وضعیتی افزایش تحرکات در سمت عرضه می‌تواند به دلیل ترس از شروع موج‌های اصلاحی، موج‌های فروش بیشتری را ایجاد کند. یکی از اتفاق‌های مهم بازار امروز، شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد بورس با عبور از مرز ۱۱۵۰۰ میلیارد تومانی بود. با احتساب ارزش معاملات فرابورس و بازار پایه، این متغیر در کل بازار سهام از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید. ارقام خیره‌کننده‌ای که با رشد همزمان بیش از ۳٫۵ درصدی شاخص کل و خالص تغییر مالکیت ۱۰۴۸ میلیارد تومانی از سهامداران حقوقی به حقیقی همراه است و نشان‌‌دهنده تزریق بی‌امان نقدینگی به تالار شیشه‌ایست.

علیرغم تشدید عرضه‌ها و رکوردشکنی ارزش معاملات خرد، از ۵۵۷ نماد فعال در بازار سهام در روز یکشنبه، ۲۵۹ نماد صف خرید به ارزش بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان داشتند. سهم بورسی‌ها از این صف‌های خرید، ۱۳۹ نماد به ارزش ۱۹۷۱ میلیارد تومان بود.  

 

بزگترین مانع رشد بازار

تقاضای موجود در بازار سهام اگرچه دست برتر را در معاملات روزانه دارد اما برای حفظ روند صعودی نیازمند تقویت روزافزون جریان نقدینگی ورودی و خرید در قیمت‌های  بالاتر است. از طرفی حضور فروشندگان قدرتمندتر در مقابل خریداران ضعیف‌تر صرفا با تجمیع نقدینگی روند صعودی را تضمین می‌کند. به عنوان مثال یک سهامدار با رشد ۱۰ برابری ارزش دارایی، ۱۰ متقاضی فعلی با همان قدرت خرید را خنثی می‌کند. متوسط رشد قیمت‌ها در بازار سهام تخمین خوبی از تقابل عرضه و تقاضای بالقوه در کل بورس تهران خواهد داد.

همین امر می‌تواند علیرغم رشد پرشتاب شاخص کل در مراحل اولیه به کندی حرکت این متغیر در روزهای آینده منجر شود. تعیین روند بازار سهام در این شرایط کاملا به برآورده شدن انتظارات سرمایه‌گذاران بستگی دارد. هیجانی‌تر شدن خرید و فروش‌های روزانه اگر با برتری خریداران همراه باشد، بازگشت زودتر از موعد سرمایه‌های مترصد برای اصلاح و ورود مجدد را در پی خواهد داشت. در غیر اینصورت بسته به شدت و کیفیت اصلاح قیمت‌ها، سناریوهای متفاوتی در پیش‌ خواهد بود.

 

ETFهای دولتی بازار را جذاب می‌کنند؟

همانطور که پیش‌تر در گزارش‌های قبلی نیز عنوان شده بود، تداوم صف‌های خرید در نمادهایی که قرار است در صندوق‌های ETF دولتی عرضه شوند در میان نمادهای محکم و بدون ریزش قیمت پایانی خودنمایی می‌کند. نمادهای بزرگ گروه بانکی نظیر «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» سکه قرار است در اولین مرحله عرضه از تاریخ ۱۴-۳۱ اردیبهشت ماه در قالب صندوق ۱۶٫۵ هزار میلیارد تومانی پذیره‌نویسی شوند نیز کماکان مسیر صعودی خود را طی می‌کنند و عرضه‌ سهام آنها کاملا کنترل شده در بازار صورت می‌گیرد. نکته‌ای که در این خصوص نباید دور از ذهن باشد این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی، برای هر کد ملی اجازه خرید تا سقف ۲ میلیون تومان را با ۲۰ درصد تخفیف نسبته به متوسط قیمت ۳۰ روز اخیر می‌دهد. علاوه بر این اجازه فروش این صندوق‌ها تا دوماه آینده برای خریداران وجود ندارد. قرار دادن چنین بندی در معاملات یاد شده می‌تواند سوالات و ابهامات زیادی را به همراه داشته باشد. در حال حاضر قیمت تعیین شده برای این یونیت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به قیمت روز فاصله معناداری دارد و عرضه بالقوه در صورت افزایش بیشتر قیمت سهم‌ها تا دوماه آینده را به شدت زیاد خواهد کرد. این عامل اگرچه شاید باعث سقوط قیمت‌ها در بازار سهام نشود اما چشم‌انداز صعود پرشتاب آنها را نیز خواهد گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.