مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 25 فروردین 99 - مکس بورس

بعد از روند جهش‌وار معاملات سهام در ابتدای هفته جاری، بورس تهران در جلسه امروز با وقفه‌ای قابل‌ملاحظه همراه شد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این وقفه از دست رفتن صف‌های خرید در نمادهای عرضه‌ اولیه‌ای اخیر بود. به نظر می‌رسد تمرکز دولتی‌ها بر تقویت سمت عرضه در بازار سهام، بورس تهران را به مرحله ناشناخته دیگری نزدیک می‌کند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس در معاملات دوشنبه ۱۲۸۶ واحد دیگر صعود کرد و عمده این سبزپوشی به صف‌نشینی برای نمادهای سنگ‌آهنی باز می‌گشت. البته بازگشایی و لغو معاملات نماد «فارس» تصویر نامتوازنی از تغییرات شاخص کل ایجاد کرده است. طی روزهای اخیر بر این موضوع تاکید شد یکی از موضوعاتی که می‌تواند تقاضا در فضای عمومی بازار سهام را به چالش بکشد تداوم عرضه‌ سهام شرکت‌‌های بزرگ دولتی در بورس تهران است. به این ترتیب به نظر می‌رسد بازار سرمایه آزمون سختی را پیش رو دارد. انتظار می‌رود دو شرکت «شستا» و «آریاساسول» طی روزهای آینده راهی این بازار شوند و این مساله به معنای جذب مقدار قابل‌توجهی از نقدینگی موجود در بازار به سمت این عرضه‌هاست. به علاوه آن که نحوه دادوستد این نمادها در روزهای بعد از عرضه خود می‌تواند معادلات بازار را به صورت قابل‌توجهی تغییر دهد. متغیری که در سوی دیگر این معادله تعیین‌کننده خواهد بود میزان ورود نقدینگی از خارج از بازار است. در آخرین عرضه اولیه، در نماد «صبا»، نزدیک به ۲ میلیون کد بورسی مشارکت داشتند. در صورتی که این روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد احتمال آن که بورس بتواند از این مانع مقطعی نیز بدون اصلاح قابل‌توجه عبور کند زیاد خواهد بود.

نگاهی به آمار معاملات امروز

ارزش معاملات خرد بورس امروز نیز بالاتر از ۶ هزار میلیارد تومان بود و در سطح ۶۱۵۰ میلیارد تومان قرار گرفت. همچنان شاهد تغییر ابعاد بازار سرمایه هستیم و متاسفانه سخت‌افزار و سامانه‌های این بازار متناسب با رشد این ابعاد پیش نمی‌رود.

به این ترتیب هر روز در سامانه معاملاتی خطاهای جدیدی مشاهده می‌شود و این در حالی است که معاملات برخی نمادهای عرضه اولیه‌ای به بعد از ساعت رسمی بازار موکول می‌شود تا از فشار بر این سیستم بکاهد.

از میان سهام بورسی، ۹۴ نماد کار خود را با صف خریدی به ارزش تقریبی ۱۲۸۰ میلیارد تومان به پایان بردند و در مقابل ۴۳ نماد در این بازار در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های فروش نیز عددی در حدود ۱۸۱ میلیارد تومان بود.

تا این جای کار همچنان شاهد غلبه عددی تقاضا بر عرضه‌ها هستیم. با این وجود از آن جا که این تقاضا به صورت نامتقارنی در بازار توزیع شده است عملا اثر افزاینده‌ای در نماگرهای بازار نداشته است. متغیر دیگری که در این بین بسیار حائز اهمیت است میزان تغییر مالکیت‌هاست که در جلسه امروز بورس ۵۱۵ میلیارد تومان به سمت سهامداران خرد بود. طی روزهای آینده دنبال کردن روند این متغیر اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

حقیقی‌ها چه خریدند و چه فروختند؟

بیشترین تغییر مالکیت‌های بورس امروز در نمادهای «غسالم»، «رانفور» و «تنوین» رقم خورد. «غسالم» همچنان به پشتوانه اخبار افزایش سرمایه‌ای در جذب تقاضا موفق بود و در این بین سهامداران حقوقی سهم از این مساله برای عرضه حداکثری استفاده کردند. تا جایی که ارزش تغییر مالکیت‌های این نماد بیش از ۲۴۲ میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد بود.

همچنین دادوستدها در نماد «رانفور» حالت ویژه‌ای به خود گرفته‌است. ارزش معاملات این نماد امروز به حدود ۴۵۰ میلیارد تومان رسید و ارزش تغییر مالکیت های این نماد نیز بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به سمت حقیقی‌های بازار بود.

در سوی مقابل بیشترین خریدهای خالص حقوقی در نمادهای «وتجارت»، «وبملت» و «فولاد» رقم خورد.

فرابورس و تغییر جبهه خریداران عرضه اولیه

در جلسه امروز فرابورس و در تابلوهای اصلی این بازار ۳۹ نماد با صف خرید به کار خود پایان دادند و ارزش تقاضای منتظر در صفوف خرید این نمادها در حدود ۶۹۰ میلیارد تومان بود. در مقابل ۱۵ نماد با صف فروش به انتهای معاملات رسیدند و ارزش این صف‌ها در حدود ۴۳ میلیارد تومان بود.

نکته قابل‌توجه معاملات امروز آن بود که صف خرید نمادی مانند مانند «شگویا» امروز بر هم خورد و این نماد تا لمس کف مجاز روزانه نیز پیش رفت. به این ترتیب به نظر می‌رسد عرضه‌های بزرگ اخیر و آتی حتی نمادهای تازه‌عرضه شده را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. بنابه آخرین اخبار «شستا» نیز روز چهارشنبه راهی بازار سهام می‌شود و به این ترتیب باید در انتظار ماند تا معلوم شود بورس تهران توانایی هضم عرضه‌های این چنینی را دارد یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 278 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.