مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 16 فروردین 99 - مکس بورس

بورس تهران اولین روز کاری هفته را پر تقاضا و بسیار شلوغ آغاز کرد. شاخص کل با ثبت رشد ۱۹۹۵۷ واحدی (معادل ۳٫۶۴ درصد) علاوه بر شکستن رکورد رشد مقداری، از سقف تاریخی خود نیز عبور کرد و در سطح ۵۶۷ هزار و ۶۱۶ واحدی ایستاد. بازگشت پرقدرت قیمت جهانی نفت در روزهای پایانی هفته گذشته و برقراری آرامش در معاملات کامودیتی‌ها در کنار حضور تاریخی سهامداران خرد در سمت خرید از مهمترین دلایل این رشد چشمگیر به شمار می‌آید.

دنیای بورس: بازار سهام در روز شنبه بسیار پرهیجان و مملو از سفارش‌های خرید سهامداران حقیقی بود. علاوه بر شکسته شدن رکورد تاریخی رشد مقداری شاخص کل بورس تهران و سقف‌شکنی این نماگر اصلی بازار سهام، امروز شاهد شکسته شدن یک رکورد دیگر در زمینه تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی نیز بودیم. رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت جهانی نفت و بازگشت آرامش به معاملات بازار سهام در بورس‌های بین‌المللی در روزهای پایانی هفته گذشته جسارت خرید در نمادهای کامودیتی‌محور بورس تهران را به طرز قابل توجهی افزایش داده‌است. تعطیلی این بازارها تا پایان روز یکشنبه نیز می‌تواند تداوم روند فعلی را در جریان خرید و فروش‌های روز آینده در پی داشته باشد. از سوی دیگر وضعیت معاملات در نمادهای غیرکامودیتی نظیر بانکی‌ها، غذایی‌ها و دارویی‌ها نیز از داغ بودن تنور معاملاتی در این گروه‌ها خبر می‌دهد. هرچند در چنین وضعیتی با اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به سهام گروه‌های کامودیتی، تا حدودی از انبوه سفارش‌های خرید در صف نمادهای غیرکامودیتی کاسته شده و برخی از این نمادها در مسیر اصلاح قیمتی حرکت می‌کنند‌ اما عطش خرید همچنان در کلیت فضای بورس ملاحظه می‌شود.

از ۳۱۷ نماد فعال بورسی، قیمت پایانی ۲۹۸ نماد در پایان بازار روز شنبه مثبت بود. این اتفاق در حالی رخ ‌داد که از این تعداد، ۲۳۱ نماد بورسی با صف خریدی به ارزش ۱۹۰۱ میلیارد تومان مواجه بودند. در فرابورس نیز از ۱۲۰ نماد فعال، ۸۱ نماد صف خریدی به مجموع ارزش ۹۱۵ میلیارد تومان داشتند و در بازار پایه از ۱۳۹ نماد، ۸۲ نماد در مجموع ۲۷۴ میلیارد تومان سفارش خرید بدون عرضه را تجربه کردند. با این حساب ارزش صف‌های خرید در کل بازار سهام در پایان ساعت کاری روز شنبه به رقم ۳۰۹۰ میلیارد تومان رسید. در نقطه مقابل ارزش صف‌های فروش رقم مختصر ۱۲ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

 

عطش خرید حقیقی‌ها در بورس تهران

جابجا شدن خالص سهام به ارزش ۱۱۴۵ میلیارد تومان از کدهای حقوقی به حقیقی نشان می‌دهد که جریان ورود پول سرگردان به تالار شیشه‌ای با قدرت بیشتری ادامه دارد. برچیده شدن صف‌های خرید و بازآرایی سفارش‌ها در سقف مجاز روزانه در نمادهای پرطرفداری بورسی نیز موید این مطلب است. حاصل تقابل عرضه و تقاضا به ثبت ۴۷۷۵ میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد در روز جاری منجر شد. رقمی که اگرچه از سقف تاریخی خود در روزهای ابتدایی سال جاری فاصله دارد اما با توجه به ارزش صف‌های خرید باقیمانده در پایان بازار از پتانسیل ثبت ارزش‌های بالاتر حکایت می‌کند. از سویی برطرف نشدن مشکلات هسته معاملات در داد و ستدهای امروز نیز یکی از دلایل مهم افت سطح ارزش معاملات خرد به شمار می‌آید. یکی از صنایع مطرح در زمینه جابجایی سهام حقوقی به حقیقی در جابجایی‌های امروز، گروه فرآورده‌های نفتی و به طور خاص سه نماد مطرح «شپنا»، «شتران» و «شبندر» بودند که در مجموع ۳۷۰ میلیارد تومان از خالص تغییر مالکیت در بورس تهران را به خود اختصاص دادند. تحرکات سهامداران عمده و سرمایه‌های خرد از این منظر در نمادهای بزرگ پالایشی جالب توجه است.

از دیگر مواردی که اولویت‌بندی سفارش‌های خرید را نشان می‌دهد، هجوم سرمایه‌ها به سمت سهامی‌ست که طی ماه‌های گذشته رشد قیمتی کمتری را تجربه کرده‌اند. نمادهایی مانند «های وب»، «ونوین» و «پترول» در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که در زمره برترین نمادها به لحاظ ارزش صف‌های خرید روزانه هستند.
به طور کلی رویکرد فعالان بازار سهام نوعی خوش‌بینی نسبت به برچیده شدن ویروس کرونا در جامعه را نشان می‌دهد. امری که در لایه‌های پنهان رفتاری، با چاشنی خوش‌خیالی و نگاه سطحی همراه است.

افزایش فعالیت‌های سازمان

امروز ناظر فرابورس در اطلاعیه‌ای خبر از اعمال محدودیت حجمی در سفارش‌گذاری روزانه داده‌است. براین اساس سقف هر سفارش برای نمادهایی با سرمایه پایه ۱۰۰ میلیون و بیشتر ۲۰۰ هزار سهم و برای نمادهایی با سرمایه پایه کمتر از ۱۰۰ میلیون، ۱۰۰ هزار سهم خواهد بود. لازم به ذکر است در نمادهای عرضه اولیه‌ای روال کار به همان شیوه سابق خواهد بود.

یکی دیگر از نکات مهم در جریان خرید و فروش‌های امروز، ابطال و عدم تایید کلیه معاملات در نمادهای «بکام»، «بسوییچ»، «غپاک»، «ختور»، «لپارس»، «کسرام» و بخشی از معاملات «سمازن» بود. دلیل این اقدام، ظن دستکاری در خرید و فروش‌های روزانه خواهد بود. سخت‌گیری‌های سازمان برای عدم دستکاری معاملات با اعمال دو قانون جدید دیگر ادامه دارد. در همین راستا سازمان بورس صبح امروز در اطلاعیه‌ای از اعمال دو قانون جدید برای کارگزاری‌ها خبر داد. اول اینکه ارسال دسته سفارش از ساعت ۸:۳۲ امکان پذیر است و ثانیا معاملات مشتریانی که ۳۰۰ میلی ثانیه بین ارسال سفارشات آنها فاصله نباشد تایید نخواهد شد. این قانون به منظور رقابت‌پدیری بیشتر و حذف امتیازهای ویژه برای نمادهایی‌ست که در کانون توجهات اهالی بازار سهام قرار دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 278 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 23 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.