مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 27 فروردین 99 - مکس بورس

در روزی که سهام سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد شاخص کل بیش از ۱۹۳۰۰ واحد دیگر صعود کرد و به میانه ابرکانال ۶۰۰ هزار نزدیک شد. عرضه «شستا» بیش از ۵٫۵ هزار میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران خرد را جذب کرده و با این وجود مانعی بر سر راه صعود بورس نشده است. آمار و نشانه‌هایی که همگی از موج قدرتمند نقدینگی در مسیر بورس تهران حکایت دارد.

دنیای بورس: قدرتنمایی حقیقی‌ها در جریان معاملات امروز به اوج رسید. بازیگران خرد که نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان را صرف خرید سهام تازه‌عرضه شده «شستا» کردند در باقی بازار نیز نه تنها عقب‌نشینی نکردند؛ بلکه خریدهای سنگینی را رقم زدند. تا آن‌جا که نمادهای بزرگ بازار نیز به صف خرید رسیدند و دماسنج بازار را بیش از ۳ درصد صعودی کردند.

نگاهی به آمار معاملات امروز

در جریان آخرین جلسه معاملاتی هفته ارزش معاملات خرد بورس به ۵۱۸۰ میلیارد تومان رسید و البته ارزش دادوستدهای نماد «شستا» در این رقم لحاظ نشده است. خالص تغییر مالکیت‌های سهام تنها در بورس تهران ۵۳۰ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود و بیشترین خرید فعالان خرد در گروه‌های «بانک»ها، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رقم خورد. در مقابل بازیگران بزرگ در گروه‌های «کانه‌های فلزی»، «قند و شکر» و «لاستیک و پلاستیک» دست به خرید زدند.

از ۳۱۰ نماد فعال در بورس، تنها دو نماد «سدشت» و «فپنتا» در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند؛ در مقابل ۱۸۸ نماد (۶۰ درصد نمادها) در محدوده صف خرید این هفته را به اتمام رساندند.

تابلوهای اصلی فرابورس هیچ صف فروش پایداری نداشتند؛ در عوض از ۱۱۹ نماد فعال این تابلوها ۷۱ نماد (۶۰ درصد نمادها) صف خرید پابرجایی را تجربه کردند. در بازار پایه نیز از ۱۴۰ نماد فعال ۲۱ نماد با صف فروش و ۷۸ نماد (۵۶ درصد از کل) با صف خرید هفته را به پایان بردند.

بزرگترین عرضه اولیه بورس تهران؛ رکورد جدید مشارکت‌کنندگان

در جریان معاملات امروز قرار بر عرضه ۶٫۷ میلیارد سهم «شستا» به فعالان بازار (به غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری) بود. قرار از ۱٫۳ میلیارد سهم نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص یابد. در عرضه اولیه امروز بیش از ۲ میلیون و ۶۰ هزار کد معاملاتی شرکت کردند و به هر کد حداکثر ۳۶۳۷ سهم تعلق گرفت.

با احتساب سهام تعلق‌گرفته به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه «شستا» در اولین مرحله ۶۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی را جذب کرده است. در این شرایط حجم و اندازه‌ صف خرید این نماد در روزهای آینده دیدنی خواهد بود.

از جمله موارد مهم دیگر پیام ناظر در رابطه با نحوه معاملات «شستا» در روزهای آینده است. بنابراین اطلاعیه « نماد معاملاتي شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي(شستا)از روز شنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ تا اطلاع ثانوي در زمان جلسه معاملاتي(۰۸:۳۰ الي ۱۲:۳۰) معامله نخواهد شد.زمان انجام معامله در نماد مذكور از ساعت ۱۲:۳۵ الي ۱۳:۳۰ و بدون مرحله پيش گشايش انجام خواهد شد.»

تلاش برای کاستن از بار هسته معاملاتی به این روش، اگر چه راه‌حلی دائمی و قابل‌تداوم را نشان نمی‌دهد با این وجود در بازه فعلی می‌تواند از دغدغه و نگرانی فعالان بازار کم کند. در سوی مقابل معاملاتِ بدون پیش‌گشایش فصل جدیدی در معاملات سهام خواهد بود و باید دید نحوه برخورد سهامدار عمده با این موضوع چگونه خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 194 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 19 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.