مکس بورس تحلیل صنعت لوازم خانگی؛ از پارس خزر تا گلدیران! - مکس بورس

مکس بورس – رجا ابوطالبی؛ آمار نشان می‌دهد علیرغم مشکلاتی نظیر سیاست‌های چندگانه دولت در قبال تخصیص نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری و حتی سرمایه در گردش نه تنها این صنعت در مسیر خودرو سازان قرار ندارند بلکه به دلیل خروج برندهای خارجی از کشور با افزایش تولید همراه با ارتقا کیفیت مواجهیم.

لبوتان
این شرکت در تولید محصولات گرمایشی فعالیت دارد و تقریبا ۵٪ درآمد آن از صادرات محصولات است. اما همان‌ظور که قبلا اشاره شد، به دلیل تخصیص نرخ ارز نامناسب توسط دولت امکان رقابت در مقیاس وسیع تر را با همتایان خارجی خود ندارد.

درآمد فروش شرکت از سال ۱۳۹۸ و همزمان با منع واردات روند فزاینده‌ای را طی می‌کند به طوری که در پایان سال گذشته چیزی بیش از ۵ همت درآمد حاصل از فروش داشته است. اما اکثر این درآمد فروش از طریق بهای تمام شده تولید پوشش داده میشود به‌طوری که حاشیه سود خالص از مرز ۱۰ درصد تجاوز نکرده است.

گلدیرا
تولیدی این شرکت فراگیرتر بوده و تمام محصولات برقی اعم از تلویزیون و یخچال را شامل می‌شود. طبیعتا به واسطه تنوع در محصولات تولیدی، درآمد فروش مناسبی خواهد داشت. هزینه تولید برخی از محصولات شرکت به قدری بالا است که عملا حاشیه سود آنرا به سمت صفر میل میدهد اما برای جذب حداکثری مخاطب، امکان عدم تولید این محصولات عملا غیر منطقی به نظر می‌رسد. با این اوصاف اما می‌توان گفت ثبات فروش در این شرکت وجود داشته و حاشیه سود خالص آن طی ۴ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

لپارس
به واسطه سابقه بسیار زیاد این شرکت در حوزه تولید، مدیریت هزینه‌های لپارس به خوبی انجام میگیرد. از طرفی املاک تحت ید این شرکت زیاد بوده و درآمد ثابتی از این مسیر به حساب شرکت واریز می‌شود. همین ۲ عامل باعث شده تا حاشیه سود خالص سهم اعدادی عجیب را نشان دهد. اما شرکت پارس الکتریک عملا صفر درصد از بازار را پوشش می‌دهد و از لحاظ مقداری، کل درآمد ۱۴۰۱ برای این شرکت حدود ۹۰ میلیارد تومان است.

در ادامه نمودارهایی از تغییرات درآمد فروش و حاشیه سود خالص ۳ شرکت نامبرده + لخزر، لخانه و لابسا تهیه شده است. لازم به ذکر است دو نماد لخانه و لابسا وارد روند نزولی سودآوری شدند که قابل ملاحظه و مداقه است.

0000

11111

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 25 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.