مکس بورس تردید بازارها به پایان قرنطینه - مکس بورس

پیدایش ویروس کرونا اثرات قابل توجه‌ای در بازارهای مختلف اقتصادی چه داخل ایران و چه بازارهای جهانی داشته است. در این میان بورس تهران برخلاف سایر بازارهای موازی همچون ارز، سکه و مسکن روزهای طلایی خود را سپری می‌کند، اما باید دید پایان قرنطینه چه اثراتی بر بازارها خواهد گذاشت.

دنیای بورس: در ادامه به بررسی بازارهای ارز، طلا، مسکن و بورس پس از پایان قرنطینه پرداخته شده است.

 قفل دلار روی ۱۶ هزار تومان

 امروز دلار به نوسان خود در محدوده ۱۶ هزار تومان ادامه داد. یکی از مهم‌ترین نکات در شرایط کنونی بازار ارز که احتمالا بانک مرکزی نیز به آن واقف است تلاش برای ثبات ارز و کاهش هر چه بیشتر نوسان به خصوص پس از بازگشایی تدریجی اقتصادهای کشورهای مختلف است. اخبار از کشورهای همسایه مانند امارات از پایان تدریجی قرنطینه حکایت دارد و این موضوع می‌تواند افزایش مراودات تجاری را به دنبال داشته باشد. در حالی‌که چندین چند هفته بازار ارز وضعیت نیمه تعطیلی داشته است در شرایط کنونی عمده فعالان اقتصادی اثر بازگشت فعالیت‌های تجاری به رویه عادی را بر بازار ارز دنبال می‌کنند. 

ابهام بازار طلا

در بازار طلا نگاه‌ها به رویه نرخ ارز دوخته شده است و همچنان سکه در انتظار سیگنال ارزی است. فعلا خبری از نوسان شدید در بازار ارز نیست اما نگرانی زیادی در خصوص اثر رویه پرشتاب بازار سهام بر دیگر بازارها وجود دارد. در بازار جهانی نیز از طرفی پایان تدریجی قرنطینه عاملی برای کاهش ریسک اقتصاد و به دنبال آن کاهش تقاضای طلا معرفی می‌شود اما در نقطه مقابل احتمال ادامه‌دار شدن رکود و انتشار آمار ضعیف اقتصادی و همچنین سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی بعضا حامی طلا معرفی می‌شود. نوسان دلار در بازار داخل و طلا در بازار جهانی سمت و سوی قیمت سکه و طلای داخلی را تعیین می‌کند. 

تعمیق رکود مسکن 

 در بازار مسکن حجم معاملات به صورت قابل توجهی در ماه گذشته کاهش یافت؛ بر اساس آمار، بازار مسکن تهران افت بیش از ۸۷ درصدی تعداد معاملات و افت بیش از ۲ درصدی قیمت مسکن را در فروردین نسبت به اسفند تجربه کرده است. به صورت کلی با سیطره کرونا خرید وفروش و بعضا حتی قراردادهای اجاره به شدت کاهش یافته است و باید منتظر ماند که آیا این رویه ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. همچنان نقدشوندگی پایین مسکن عاملی برای عدم جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاران در برابر سایر بازارها است. اما در التهاب نقدینگی در اقتصاد کشور همچنان باید منتظر ماه‌های آتی بود. علاوه بر این احتمال اینکه برخی از اصلاحات قوانین مالیاتی یا عرضه اموال راکد دولت نیز در بازار مسکن اثرگذار باشد وجود دارد. 

سهام‌داران زیان را به فراموشی سپرده‌اند؟

 بورس تهران رشدهای مداوم قیمت را تجربه می‌کند. بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای سال ۹۹ تا پایان معاملات امروز به حدود ۶۵ درصد رسیده است. بر این اساس در بازار سهام بهتر است به یکی از جملات معروف که به وارن بافت نسبت داده می‌شود، رجوع شود: قانون اول:‌ سعی کن که هیچ‌وقت پولی از دست ندهی،‌ قانون دوم: هیچ وقت قانون نخست را فراموش نکن. وارن بافت به عنوان یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های هنر سرمایه‌گذاری در سطح جهان شناخته می‌شود. فارغ از سایر موارد اما تنها باید به سرمایه‌گذاران کنونی بورس نسبت به احتمال زیان هشدار داد. البته در عین حال باید گفت خط پایان صعود بورس مشخص نیست و معلوم نیست رالی سهام تا کجا ادامه دارد اما لازم است معامله‌گران سهام نیم‌نگاهی به توصیه کارشناسان داشته باشند. به خصوص در شرایط کنونی باید تلاش بیشتری به خرج دهند تا به واسطه حس طمع سیری‌ناپذیر متحمل زیان نشوند. واقعا نمی‌توان انتظار داشت در حالی‌که سهام رشدهای مداوم با صف خرید سنگین را تجربه می‌کند سهام‌دار از بازار خارج شود ولی از طرفی باید نسبت به همین رشدهای بی‌امان سهام هشدار داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 16 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.