مکس بورس تصمیمات جدید دولت درباره کرونا | تداوم سیر نزولی شیوع کووید 19 - مکس بورس

دولت یکشنبه تصمیمات جدیدی در خصوص کرونا گرفت؛ قرار است با توجه به تداوم سیر نزولی شیوع بیماری در شهرستان های سفید نماز جمعه برگزار شود و مدارس بازگشایی شوند.

به گزارش «دنیای بورس»، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شناسایی ۹۷۶ مورد جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع مبتلایان کووید۱۹ در کشور به ۹۷۴۲۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور در خصوص آخرین وضعیت بروز و همچنین فوتی ناشی از کروناویروس در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به این بیماری در کشور، گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۷۴۲۴ نفر رسید.

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بعد از ۵۵ روز موارد فوتی ناشی از این بیماری به کمتر از ۵۰ رسید. در مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲۰۳ نفر رسید.

وی افزود: خوشبختانه تا کنون ۷۸۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور گفت: ۲۶۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و روند بستری در آی سی یوها همچنان کاهشی است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

وی گفت: تا کنون ۴۹۶ هزار و ۲۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: درخواست داریم با توجه به توفیق نسبی در مدیریت این بیماری طی هفته های اخیر که سهم عمده آن بر دوش مردم با رعایت بهداشت فردی و عمومی و فاصله گذاری فیزیکی بوده، این روند در روزهای آتی با جدیت ادامه یابد و به زودی بتوانیم گزارش مهار بیماری را در سراسر کشور اعلام کنیم.

همچنین شمار بهبودیافتگان از کرونا رو به افزایش است. آخرین آمار مرتبط با تعداد موارد بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ در جهان به یک میلیون و یکصد و بیست و شش هزار و ۲۹۱ مورد اشاره می‌کند. همچنین سازمان جهانی بهداشت، آمار کل مبتلایان به کرونا در آمریکا را ۱،۱۶۲,۰۴۹ نفر و آمار فوت شدگان ۶۷،۴۹۲ نفر و تعداد بهبودیافتگان را ۱۷۳,۹۱۰ نفر اعلام کرد. 

 

بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان و برگزاری نمازجمعه در آنها / احتمال بازشدن مدارس مناطق سفید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امیدواریم دعا و توسل مردم مورد قبول خدا قرار بگیرد، اظهار کرد: امیدواریم زحمت‌ها در درمان به ثمر بنشیند و به نقطه ای برسیم که زندگی بر ما آسان تر شود.

وی با تقدیر از همراهی مردم در موضوع کرونا، گفت: امروز وزارت بهداشت اعلام کرد که در مجموع ۸۳ درصد از پروتکل های اعلامی برای مردم و صنوف رعایت شده است که این میزان نشان از همکاری مردم با مسئولان بهداشتی و توجه آنها به سلامت جامعه است.

رئیس جمهوری با اشاره به مشارکت اقشار مختلف در تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای اقشار آسیب پذیر خاطر نشان کرد: در طی ماه‌های اخیر نیروهای ما در درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند. آماری که امروز اعلام شد مراجعه کننده به بیمارستان در طول ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۰۰  نفر بوده است که این نشان از همکاری مردم و تلاش ها در درمان کشور است که ما را به این نقطه مطلوب نسبی تا امروز رسانده است.

روحانی با تاکید بر اینکه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله است، افزود: اقداماتی در کشور های مختلف انجام شد اما در ایران این موضوع بارزتر مورد توجه قرار گرفت؛ امروز اعلام شد که در نوبت اول غربالگری در کشور ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که کاری مهم و عظیم است. امروز همچنین اعلام شد که ۳۰ میلیون نفر تخت پوشش غربالگری مرحله دوم قرار گرفته اند.

وی گفت: در این مدت شرکت‌های دانش‌بنیان وتولیدگران برای کمک به بخش درمان همه به صحنه آمده اند و امروز می‌توانیم بگوییم که هزار دستگاه تنفسی نسبت به اول اسفند ۹۸ اضافه شده است و تا کنون بیش از ۱۴۰۰ تخت مراقبت ویژه اضافه شده است.

رئیس جمهوری اظهار کرد: چون پایان کرونا برای ما روشن نیست و با وجود اینکه تعداد زیادی از مراکز مختلف معتبر در دنیا روی داروی درمان کرونا فعالیت می‌کنند، مشخص نیست که داروی درمان کرونا کدام است؛ هم چنین با توجه به اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ مرکز بزرگ و معروف جهانی در تلاش برای دستیابی به واکسن هستند، اما برای ما زمان آن روشن نیست، باید خود را برای شرایط بد آماده کنیم و با بد بینی به موضوع نگاه کنیم؛ باید به دو بخش تجهیزات و نیروی انسانی درمان گر توجه کنیم. باید در بخش تولید اقلام مورد نیاز و پرستاران مورد نیاز با بدبینی به موضوع کرونا نگاه کنیم. روز دوم اسفند نیز برای آماده کردن خود برای ایام عید با بدبینی تصمیم گرفتیم که نیروهای مسلح بیمارستانهای سیار خود را برپا کنند و در برخی مناطق نقاهت گاه تشکیل دهند. در آن ایام ما با بدبینی خود را آماده کردیم اما این آمادگی پشتوانه و آرامشی برای مردم ایجاد کرد.

روحانی با بیان اینکه الان هم باید خود را برای یک روز سخت آماده کنیم، به بیان جزئیات تصمیمات امروز ستاد ملی کرونا پرداخت و گفت: امروز تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایطی کم خطر دارند از فردا مساجد باز شوند و نماز جمعه در آنها برگزار شود.  رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد دارایی دو زیبایی معنوی و نظم است؛ نمازگزار با رعایت فاصله عمل واجب را رعایت میکند و اینکه به مسجد میرود عمل مستحب انجام میدهد؛ وقتی این مستحب و واجب در کنار هم قرار میگیرد، خیلی زیباتر است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بر اساس تصمیمات امروز در برخی از صنوف نظیر آرایشگاه ها و مراکز ورزشی حتی در مناطق قرمز بازگشایی هایی بصورت پلکانی و با آرامش خواهیم داشت، اما در عین حال فراموش نمی‌کنیم که کرونا همچنان هست و ممکن است روزی با اوج بیماری مواجه شویم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه برای این اوج از امروز باید فکر کنیم، افزود: تا کنون در زمینه مقابله با کرونا تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و همه انصافا کمک کردند. من در مقاطعی نگران دوقطبی بودن جامعه بودیم که الحمدالله این دوقطبی صورت نگرفت؛ زمانی درباره عدم تجمعات نگران ایجاد دوقطبی دین و علم بودم؛ امام علما و مراجع نگذاشتند این دوقطبی ایجاد شود. زمانی هم که بازگشایی ها را آغاز کردیم ممکن بود دو قطبی بین جان و نان ایجاد شود، اما این دو قطبی شکل نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم نان را تامین کنیم. هم وزارت بهداشت و هم وزارت کشور و همه ارگان ها در کنار مردم و جناح های سیاسی، هیچ کس نگذاشت دوقطبی ایجاد شود. این درحالیست که امروز در آمریکا مشاهده میکنیم که چه دو قطبی بزرگی ایجاد شده است.

روحانی با بیان اینکه کرونا تنها مسأله بهداشت، جان و سلامت انسان نیست بلکه کرونا کل عالم را تغییر داده است، اظهار کرد: در پسا کرونا سیاست، صادرات و واردات و سرمایه گذاری مانند پیش از کرونا نیست و حتما تغییر می‌کند. امروز می‌بینیم در دنیایی که ادعا می‌شد تنها راه راه زندگی اتحادیه های بزرگ منطقه ای و جهانی است، به سمت ملی گرایی رفته آمد؛ حتی در آسمان هم دو کشوری که با ظاهر دوست هستند، ماسک را می‌قاپند. امروز هیچ کشوری تا زمانی که به کالاهایی نیازی دارد، اقلام مورد نیاز دیگران را به آنها نداد.

وی افزود: امروز ملی گرایی از نو تقویت شد و اتحادیه ها تضعیف شدند و سیاست های جهانی بطور آشکار زیر سوال رفت و اگر روزی بود که تحریم های آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زیان آمریکا در سراسر دنیا محکوم می‌شود.

رئیس جمهوری گفت: بر اساس تغییرات ایجاد شده در دنیا از دولت خواستم که روی سرمایه گذاری های زود بازده توجه کنند؛ چرا که امروز نیازهای جامعه و همچنین رنگ و بوی صادرات تغییر کرده است.

روحانی همچنین با اشاره به افزایش خدمات ارائه شده در سامانه های دولت الکترونیک گفت: اگرچه کرونا هزار گرفتاری برای ما ایجاد کرد، اما سرعت لکوموتیو دولت الکترونیک را افزایش داد؛ ما باید برای شرایط پسا کرونا خود را آماده کنیم.

رئیس جمهور با انتقاد از روند درمان در برخی کشورها گفت: درمان در این کشورها هم پولی است، هم صفشان شلوغ است، هم دیر جواب می دهند و هم پر مدعا هم هستند. ما در کشورمان نسبت به درمان نگاه نمی‌کنیم بیمار ایرانی‌ یا غیر ایرانی است، مذهبش چیست، برای کدام شهر است؛  حتی اتباع خارجی را هم رایگان درمان می کنیم. حالا در آمریکا فرق می گذارند بین سفید پوست و سیاه پوست و کسانی که تازه به امریکا رفتند.

وی ادامه داد: این عدالت در کشور ما به خاطر ایمان و معنویت ماه رمضان است. ما می رسیم به نقطه ای که در اول انقلاب گفتند نه شرقی نه غربی ، می رسیم به نقطه ای که به ما گفتند اقتصاد مقاومتی به درد ما می خورد. به ما گفتند جوری بایستید که تکانه ها مضطربتان نکند. ما به خودمان اتکا کردیم و بر مبنای تولید داخلی خودمان حرکت می کنیم.

روحانی با اشاره به آخرین تصمیمات دولت برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی گفت: گشایش در امر آموزش در مدارس در جلسه امروز مطرح شد.

گفته شد در مناطق سفید با حفظ پروتکل های بهداشتی از ۲۰ اردیبهشت مدارس باز شود. من مقدار کمی نگران بودم که آیا می توانیم به خوبی این موضوع را اداره کنیم؟ اولا زمان اجرا را تا بیست و هفتم به تاخیر انداختیم. دوما گفتیم وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باز هم هماهنگی کنند مطالعه کنند، صدا و سیما کمک کند، نگرانی برای مردم نباشد. پروتکل های بهداشتی حتما مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات دیگری هم درباره شماره گذاری و مستاجرین داشتیم که تصمیمات خوبی گرفتیم که به صورت مصوبه ابلاغ می شود.

رئیس جمهوری یادآور شد: ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم؛ صبر، آموزش و امید. شرایط آسانی نیست. همه تلاشمان را می کنیم برای  تمام شغل ها و کارگرانی که تحت فشار قرارگرفتند کاری کنیم. روزی است که باید کمک کنیم؛ عده ای در معیشت گرفتارند، عده ای در تولید گرفتارند.

وی افزود: ببینید کشورهای تک بعدی که فقط متکی به نفت یا گردشگری بودند چه مشکلی پیدا کردند. خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیست.

روحانی ادامه داد: ما صبر نیاز داریم، سخت است تفریح نرفتن، سخت است مراکز گردشگری و سینمایی نیست. سخت است با پروتکل ها در بازار رفت و آمد کردن؛ اما سخت تر آن است که کسی شغلش را از دست داده است.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: همه مردم نیاز به آموزش دارند. همه مردم باید بدانند کرونا چیست. بعضی متخصصین نرم و آسان و ساده به مردم آموزش می‌دهند. خدا این متخصصین را زیاد کند. یکی از مصادیق تقوا این است که حواسمان باشد دستمان را در این شرایط به صورتمان نزنیم.

 

تاکنون ۵۰۰ مادر باردار به علت کرونا بستری شدند

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: پنجم ماه می از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی مامایی شناخته شده است. این روز جهت تجلیل و بزرگداشت ماماها در سلامت مطرح شده است. در ایران نیز این روز جهانی جشن گرفته می‌شود و این روز را به همه ماماها در کشور تبریک می‌گویم.

وی بیان کرد: در جریان اپیدمی کرونا در کشور، کاربری برخی بیمارستان‌ها تغییر پیدا کرد و ماماها که در بیمارستان‌ها حضور داشتند در بیمارستان‌ها به صورت داوطلبانه مانده و از بیماران کرونایی مراقبت کردند. در بیمارستان‌هایی که برای زایمان مشخص شده بود نیز ماماها به صورت اختصاصی فعالیت داشتند و با وجود بار کاری زیاد، این موضوع مدیریت شد. بزرگترین نقش ماماها در این زمینه، تریاژ مادران باردار بود. مادرانی که علامت دار بوده یا مشکوک به کرونا بودند جدا شده و به بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی پذیرش می‌کردند ارجاع داده می‌شدند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بخشی از نیروهای ما، نیروهای طرحی هستند. با وجود این‌که طرح در مامایی اجباری نیست، نیروهای طرحی حضور داشتند تا آسیبی به مادران باردار نرسد. در بخش درمان نیز پیگیری مادران باردار از طریق تلفن انجام شد و این پیگیری برای بیمارانی که ترخیص شده‌اند هم هنوز ادامه دارد. ماماها با خون و ترشحات مادر باردار سروکار دارند که این موارد می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود.

خسروی اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه در غربالگری بر عهده نیروهای بهداشت بود. ۱۲ هزار ماما به عنوان مراقب سلامت کار می‌کنند و حدود ۲۴ میلیون غربالگری که دو بار انجام شد، توسط این ماماها اتفاق افتاد.

 

۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از ماماها بستری شده‌اند. همچنین سه نفر از ماماها فوت کرده‌اند که یک نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان بود.

 

همکاری ماماها با اورژانس برای کمک به مادران باردار

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره همکاری ماماها با سازمان اورژانس در ایام شیوع کرونا گفت: یکی از مشکلات ما در موضوع کرونا این بود که مادران باردار از این‌که وارد بیمارستان‌ها شوند نگران بودند. اعضای هیات علمی در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز مشاوره تلفنی برای مشاوره مامایی برقرار کردند. اکثر مادران باردار از این‌که به کدام بیمارستان مراجعه کنند نگران بودند و در نتیجه برخی از مادران باردار دیرتر مراجعه کردند و تعداد زایمان‌ها در اورژانس بیشتر از گذشته بود. هر جا از ماماها خواسته شد که به کمک اورژانس بروند این همکاری وجود داشته است.

 

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره ابتلای نوزادان متولد شده از مادران باردار کرونایی گفت: حدود ۲۰ نوزاد کرونا مثبت شدند. البته انتقال از مادر به جنین هنوز قابل بحث است. همکاران ما تلاش کردند با غربالگری‌های وسیع، حدود ۶۰۰ هزار مادر باردار را دو بار غربالگری کنند. هنوز در مورد بیماری کووید ۱۹ اطلاعات زیادی وجود ندارد. برای این ۲۰ نوزاد تست‌های بعدی هم انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم احتیاط لازم انجام شود. این موضوع نباید باعث نگرانی مادران باردار شود.

 

پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای خمات مامایی مصوبه هیات دولت را دارد. در این زمینه جلسه‌های زیادی برگزار شده است. با دبیر شورای عالی بیمه سلامت نیز صحبت کردیم و این موضوع دغدغه وزیر بهداشت نیز هست. قول داده شده که بین یک تا دو ماه آینده پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی به نتیجه برسد. این موضوع می‌تواند باعث ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر در حوزه مامایی شود. با پوشش بیمه‌ای می‌توانیم به ترویج زایمان طبیعی و تشویق به بارداری هم کمک کنیم.

 

کمبود نیروی مامایی

مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه مامایی بیان کرد: در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داریم. البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد. تلاش‌هایی برای این موضوع انجام است. اولویت وزارت بهداشت برای نیروی انسانی در جاهای مختلف مطرح است.

 

تایید نسخه ماماها توسط پزشکان متخصص

خسروی در پاسخ به سوالی درباره تایید نسخه ماماها توسط پزشکان متخصص گفت: ماماها بر اساس شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت، می‌توانند برخی نسخه‌ها را برای بیماران بنویسند. نسخه ماماها اگر قرار باشد در دفترچه بیمه نوشته شود، به این علت که ماماها با بیمه قرارداد ندارند باید به تایید پزشک متخصص برسد.

 

تعداد دانشجویان مامایی

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانشجویان مامایی اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های بخش دولتی سالانه حدود هزار و ۲۵۰ ورودی مامایی و به همین تعداد خروجی داریم. در دانشگاه آزاد حدود چهار هزار نفر در سال ۹۸ در کارشناسی مامایی فارغ التحصیل شده‌اند. این چهار هزار نفر با توجه به کنترل انجام شده و ورودی‌های کنونی دانشگاه آزاد در دو تا سه سال آینده نصف می‌شود.

 

زایمان لاکچری در پاییز امسال

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره تاریخ تولد لاکچری در پاییز امسال با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا در این فصل گفت: در مورد زایمان لاکچری با بحث فرهنگی مواجه هستیم. این‌که این موضوع چقدر برای فرزند اهمیت دارد نیاز به کار فرهنگی است. رسانه‌ها تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و باید به صورت آموزش به مادران باردار ارائه شود.

وی ادامه داد: اثر اقدامات فرهنگی زمان بر است و باید این کار فرهنگی از حالا شروع شود. به هر حال عده‌ای متقاعد نمی‌شوند. موارد سزارین غیراورژانسی محدودیت‌هایی دارد، اما گاهی اصرار مادران و ترفندهایی برای اجرای این کار باعث می‌شود که با این موضوع مواجه شویم. از لحاظ حقوقی این حق جنین است که تا وقتی می‌تواند در محیط داخل رحم زندگی خوبی داشته باشد در آن فضا بماند. متخصصان زنان و ماماها این موضوع را می‌دانند و هیچ وقت این مسئولیت حقوقی را به گردن نمی‌گیرند. حتی برخی حقوقدان‌ها در مورد بحث حق جنین کارهایی انجام داده‌اند. این موضوع نیاز به کار فرهنگی دارد و مادران باید بدانند که در برابر سلامت نوزاد خود مسئول هستند و نه تاریخ تولد او.

 

انتقال کرونا از شیر به نوزاد

خسروی گفت: مقاله‌هایی در مورد انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد وجود دارد. ترجیح ما این است که احتیاط لازم در این زمینه انجام شود.

 

پیشگیری از انتقال کرونا از مادر به نوزاد

وی بیان کرد: یکی از آموزش‌هایی که به همه مادران باردار در بخش‌های زایمان ارائه می‌شود این است که مادران باردار موضوع شیردهی و عدم انتقال ویروس کرونا به نوزاد را انجام بدهند. اگر تماس پوست به پوست مادر با نوزاد کمتر شود و دستکش دست مادر باشد، می‌توان از انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد پیشگیری کرد. همکاران ما در بخش بهداشت، مادران باردار مبتلا به کرونا را تا دو هفته پیگیری می‌کنند و همه آموزش‌ها به این مادران ارائه می‌شود.

 

تاریخ نهایی برگزاری ۳ آزمون کلیدی مشخص می‌شود

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از تعیین زمان نهایی برگزاری سه آزمون دکتری، کارشناسی ارشد و کنکور سال ۹۹ تا پایان یکشنبه خبر داد.

فاطمه زرین آمیزی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به درخواست‌های داوطلبان و با هماهنگی با سه وزارتخانه علوم و بهداشت و آموزش و پروش زمان برگزاری آزمون‌های دکتری، کارشناسی‌ارشد و سراسری را تغییر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: زمان برگزاری پیشنهادی جدید برگزاری سه آزمون فوق از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به ستاد ملی کرونا اعلام شده است که امروز در صورت تصویب در ستاد اعلام عمومی خواهد شد.

سخنگوی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: پیش از این قرار بود آزمون کارشناسی ارشد در روزهای پنجشنبه ۲۲ و جمعه ۲۳ خرداد ماه و آزمون دکتری نیز روز جمعه ۹ خرداد ماه برگزار شود.

 

برگزاری نمازجمعه این هفته در ۱۵۷ شهر کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی نوری امروز یکشنبه با اعلام این خبر در ششمین نشست کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت بیماری کرونا در وزارت کشور که به ریاست دکتر علی آقامحمدی و با عضویت مدیران و نمایندگان رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، افزود: برپایی نمازجمعه در شهر‌های یادشده بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا صورت می‌گیرد و ما امیدواریم هر هفته، مردم شمار بیشتری از شهر‌های کشور شاهد برپایی دوباره نماز جمعه باشند.

وی افزود: مساجد ۱۳۲ شهرستان نیز از فردا بازگشایی می‌شوند و پروتکل‌های ویژه بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در همه آن‌ها با جدیت رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: شورای سیاستگذاری نمازجمعه، پروتکل‌های بهداشتی و پیوست‌های فقهی، برنامه‌ای و رسانه‌ای لازم را برای فعالیت مصلا‌ها در دوره پساکرونا تهیه و تدوین کرده است.

نوری با بیان اینکه در امر مبارزه با کرونا تاکنون فرایند‌های مختلفی را طی کرده ایم، از تعطیل شدن نماز جمعه از ۹ اسفند سال گذشته سخن گفت و تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا و اولویت قراردادن جان و سلامت مردم، طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد مدیریت بحران کرونا و وزارت بهداشت، قرار بر تعطیلی نماز‌های جمعه در سراسر کشور شد.

وی افزود: با این حال، تعطیلی نمازجمعه به معنای توقف فعالیت ائمه جمعه نبوده و آن‌ها در طول این مدت، هر روز فعالیت‌های مختلف فرهنگی، دینی و اجتماعی در شهر‌های حوزه ماموریت خود انجام داده اند.

وی در این زمینه از فعالیت‌های ائمه جمعه حول سه محور تامین سلامت مردم، حمایت‌های معیشتی و برگزاری مراسم معنوی و مذهبی متناسب با شرایط جدید و با بهره گیری از نرم افزار‌های جدید خبر داد و گفت که آن‌ها در این زمینه تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ای انجام داده اند.

نوری با اشاره به اینکه در ۸۸۰ نقطه کشور ستاد‌های ائمه جمعه فعال است از لزوم اتصال و هماهنگی این مجموعه‌ها جهت پیشبرد سیاست‌های فرهنگی سخن گفت و تصریح کرد: مساجد و حسینیه‌ها ظرفیت خوبی برای اعتلای فرهنگی و دینی کشورمان هستند و باید نهایت استفاده را از آن‌ها داشته باشیم.

نوری در ادامه به طرح کمک‌های مومنانه موردنظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با هماهنگی نمایندگان، ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه در سراسر کشور، حمایت‌های معیشتی از افراد آسیب پذیر در کل کشور آغاز شده است.

برگزاری مراسم معنوی و سرکشی از خانواده‌های داغدار در ایام کرونایی از دیگر موضوعاتی بود که معاون سازماندهی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به آن‌ها اشاره کرد.

وی گفت: با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی سرکشی به خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این مدت از دست داده اند آغاز کرده ایم و تلاش داریم خانواده‌های مصیبت دیده را به لحاظ روحی و روانی و در صورت لزوم، معیشتی مورد حمایت قرار دهیم

نوری تصریح کرد: نهاد دین و نمازجمعه در بحران کرونا با تصمیمات و اقدامات موثری که به عمل آورد، پویایی و هوشمندی خود را در صیانت از سلامت مردم به همگان نشان داد و ماهیت اجتهاد پویا و علوی را در مقابل اجتهاد سلفی و متحجر به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین «احمد اسفندیار» معاون ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشورنیز در این نشست گفت: با نگاه هوشمندانه و درایت مسئولان شورا، شبکه وسیع امامت جمعه در سطح کشور پس از تعطیلی نماز‌های جمعه دست از فعالیت برنداشت بلکه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای را در بحران کرونا انجام داد.

وی افزود: ائمه جمعه در جریان این بحران با آرایش قرارگاهی به کمک اقشار مختلف مردم شتافتند و حضوری فعال و موثر در صحنه کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از بیماری کرونا داشته اند.

اسفندیار برگزاری موفق «رزمایش مواسات» با همکاری دیگر نهاد‌های انقلابی کشور از جمله سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) با هدف همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا را از یکی از جلوه‌های بارز فعالیت ائمه جمعه در این مدت برشمرد و تصریح کرد: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و همکاری گروه‌های جهادی و مردمی، رزمایش مواسات بخوبی در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است و تاکنون نتایج ثمربخشی در برداشته است.

کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت کرونا به دستور وزیر کشور و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به منظور تقویت ابعاد اطلاع رسانی و پاسخگوئی دستگاه‌ها در عرصه تقویت توان تولیدی و خودکفایی کشور در روند مبارزه با بیماری کرونا و ظرفیت سازی مناسب رسانه‌ای در این زمینه تشکیل شده و تاکنون شش نشست را به صورت هفتگی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده است.

ریاست این کارگروه را علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت و دبیر هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بر عهده دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 242 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.