مکس بورس تمرکز حقوقی‌‌های بازار روی نمادهای کالایی - مکس بورس

جابه‌جایی‌ها در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی عمری بیش از یک روز نداشت و مجدد از روز دوشنبه شاهد تغییر مسیر نقدینگی به سمت پرتفوی حقوقی‌های بازار بودیم.

 دنیای بورس: بررسی تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز دوشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کامودیتی بازار ثبت شد؛ به‌طوری‌که بیش از ۱۴میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی در گروه پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی منتقل شد. در معاملات این روز بیش از ۱۳ میلیون سهم به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. 

الف) بانک‌‌ها و موسسه‌های اعتباری: در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «وبملت» به ۳۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. در این میان دو حقوقی بانک ملت به خرید سهم پرداختند؛ خرید ۴میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم و ۵۰۰هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت صورت گرفت.

بانک پارسیان نیز دیگر نماد بانکی بود که با حمایت از سوی دو حقوقی روبه‌رو شد. بر این اساس گروه مالی بانک پارسيان و سرمايه‌گذاری تدبير در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار سهم را خریداری کردند. در همین راستا سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از ۸۰۰هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

در نماد بانک صادرات نیز شاهد حمایت از سوی گروه مالی سپهرصادرات بودیم. به‌طوری‌که ۵میلیون و ۳۰۰هزار سهم «وبصادر» توسط این حقوقی خریداری شد.

در میان شرکت‌های بورسی اما نماد معاملاتی بانک تجارت مجددا در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وتجارت» بیش از ۶۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰ میلیارد تومان بود. در این میان بانک تجارت با عرضه سنگین و قابل‌توجه ۳۰میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران مواجه شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز امروز چادرملو و گل‌گهر با حمایت سهامدار حقوقی روبرو شدند. صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان معامله‌گر حقوقی در هر دو نماد مزبور به خرید سهم پرداخت. بر این اساس این صندوق بیش از یک میلیون سهم «کچاد» و ۳۰۰هزار سهم «کگل» را خریداری کرد.

توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز دیگر نماد معدنی بود که خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات نیز در این بازار با خرید ۴میلیون سهم از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان روبرو شد.

ج) شرکت‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که بيمه مركزی ايران به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی آبادان، اقدام به عرضه یک میلیون سهم کرد. این در حالی است که گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان ، شاهد خرید ۷۰۰هزار سهم از سوی  سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 82 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.