مکس بورس تنظیم اظهارنامه و دفاعیات مالیاتی - مکس بورس

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مطابق ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود که در ایران واقع شده اند و نسبت به درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل کرده‌اند موظف به پرداخت مالیات هستند همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی نسبت به درآمد هایی که در ایران تحصیل می‌کنند موظف به پرداخت مالیات می باشند .

به این منظور لازم است اقدام به اخذ مشاوره مالیاتی و تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیاتی کشور نمایند.

تنظیم و تسلیم اظهارنامه به صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانی htt://tax.gov.ir انجام می شود.

مراحل کار به این صورت است که از طریق سایت مذکور ابتدا شماره اقتصادی دریافت شود و پس از دریافت کد رهگیری بر روی گزینه اظهارنامه جدید کلیک کرده و اطلاعات لازم وارد می شود.

اطلاعات مربوطه شامل مشخصات شخص مالیات دهنده ،مشخصات محل فعالیت، حساب‌های بانکی، مجوزهای تاسیس و بهره برداری و مشخصات مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره در خصوص شرکتها، درآمدهای داخلی و خارجی ،اطلاعات مربوط به سرمایه کالاهای فروخته شده و موجود، سود و زیان فعالیت و… می باشد.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی امری پیچیده و تخصصی است که دانش حقوقی و و اطلاعات کافی در مورد قوانین مالیاتی دارد بنابراین توصیه می شود برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی از یک وکیل و مشاور مالیاتی متخصص مشاوره دریافت کنید.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

سازمان امور مالیاتی بر اساس قوانین مالیاتی و قانون اساسی صلاحیت تشخیص و تعیین انواع مالیات ها را برعهده دارد و در این راستا اقدامات اجرایی لازم را با توجه به اظهارنامه های مالیاتی تسلیم شده از سوی مودیان مالیاتی مطابق قوانین انجام می‌دهد.

پس از بررسی های لازم بر روی اظهارنامه مالیاتی ارائه شده توسط مودیان، مبلغی به عنوان مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود که مودیان موظف به پرداخت آن می شوند.

اما در مواردی ممکن است ماموران مالیاتی در محاسبه مالیات و نحوه وصول آن به درستی عمل نکرده باشند و مبلغ مالیات را عمدا یا سهوا اشتباه تعیین کرده باشند در چنین مواردی مطابق قانون، مالیات دهندگان حق اعتراض دارند و می‌توانند ظرف مدت ۳۰ روز پس از تاریخ برگه تشخیص مالیات ، اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

بنابراین در صورت اعتراض مودیان مالیاتی به مبلغ مالیات ، می توانند در مهلت قانونی اقدام به تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی نموده و آن را به مرجع مربوطه تسلیم نمایند.

در لایحه دفاعیه مالیاتی علاوه بر درج شماره پرونده و برگه تشخیص و مشخصات مودی مالیاتی باید دلایل و مدارک کافی که مبنای اعتراض بوده و نادرستی مبلغ مالیات را تایید می‌کند را ارائه نمایند.

با توجه به این که اگر لایحه دفاعیه مالیاتی درست تنظیم شود می تواند مبلغ مالیات را کاهش دهد بنابر این لازم است در تنظیم لایحه دفاعیه از تمام قواعد و اصول حقوقی و قوانین لازم و موثر در دفاعیه بهترین استفاده را کرد.

پس برای تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی و ارایه یک اعتراض موثر حتما به وکیل و مشاورمالیاتی متخصص مراجعه کنید.

چگونگی تنظیم اظهارنامه حقوقی یا قضایی

در صورت بروز اختلاف حقوقی اشخاص می توانند قبل از مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست به طرف مقابل خود اظهار نامه بنویسند و اظهارات و خواسته های خود را در آن ذکر کنند.

در تنظیم اظهارنامه حقوقی یا قضایی باید توجه داشته باشید که هر چه در اظهارنامه می نویسید و زیر آن را امضا می کنید این قابلیت را دارد که علیه شما مورد استفاده قرار بگیرد و به عبارتی ، اقرار محسوب می شود.

از آنجایی که ارسال اظهارنامه یک اقدام قضایی است بنابراین دقت در انتخاب مطالب و کلمات آن اهمیت زیادی دارد و مسلماً باید بر اساس اصول حقوقی و قوانین نوشته شود.

در تنظیم اظهارنامه قضایی باید اخلاق و نزاکت رعایت شود و از نوشتن جملات تهدید آمیز یا فحاشی و توهین به طرف مقابل خود داری گردد تا بعدا به استناد اظهارنامه شما علیه شما دعوای دیگری قابل طرح نباشد.

همچنین باید از نسبت دادن جرم به طرف مقابل و نوشتن اکاذیب و اظهارات اضافی و نامربوط به موضوع اختلاف در اظهارنامه خودداری شود.

برای ثبت اظهارنامه قضایی یا حقوقی از روش الکترونیکی و اینترنتی استفاده می‌شود ثبت و پیگیری و حتی پاسخ به اظهارنامه از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی صورت می گیرد.

تنظیم و ارسال اظهارنامه تنها برای مطالبه حقوق قانونی بدون مراجعه به دادگاه و طرح دعوا است و برای ارسال و حتی برای پاسخ به اظهارنامه هیچ اجبار قانونی وجود ندارد مگر در مواردی که قانون تنظیم و تسلیم اظهارنامه را اجباری و یک تکلیف قانونی بداند.

به عنوان مثال تنظیم اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان مالیاتی و تسلیم آن به سازمان مالیاتی کشور یک تکلیف قانونی است و عدم انجام آن منجر به پرداخت جریمه های سنگینی می شود.

به طور کلی نوشتن اظهارنامه یک امر تخصصی و پیچیده است و لازم است که حتماً توسط یک وکیل و مشاور متخصص در موضوع اظهارنامه شما تنظیم شود.

برای داشتن یک اظهارنامه قوی و دارای ارزش حقوقی بالا، می توانید تنظیم آن را از وکلا و مشاوران متخصص و مجرب آنی مشاور بخواهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 382 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 23 آوریل 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.