مکس بورس تهدید اصلی « کچاد » چیست؟ - مکس بورس

شرکت چادرملو در گزارش عملکرد مرداد خود با ثبت فروش ۱۲۹ میلیارد تومانی به فروش ۸۵۹ میلیارد تومان از ابتدای سال رسیده‌است. از آنجایی که تقریبا تمام تولیدات شرکت در این مدت به فروش رسیده‌است، به نظر می‌رسد «کچاد» تا پایان ماه پنجم سال از برنامه‌های خود عقب افتاده باشد. این درحالی‌ست که سه اتفاق اضافه شدن فولاد، افزایش قیمت فروش محصولات از ابتدای شهریور و تنظیم نسبت فروش، شرایط را بهبود می‌بخشد.

شرکت چادرملو در سه ماه نخست سال محصولات خود را با شمش ۱۳۶۰ تومانی (به ازای هر کیلو) فولاد خوزستان فروخته‌است. این شرکت طی ماه‌های تیر و مرداد با افزایش میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان به ۱۴۶۰ تومان؛ با جهش متوسط ۷ درصدی قیمت فروش هر تن کنسانتره و گندله در دو ماه اخیر روبرو شده‌است. اما نکته اصلی، افزایش چشمگیر قیمت شمش فولاد خوزستان در ماه‌های شهریور و مهر است. میانگین نرخ این محصول در شهریورماه نسبت به ابتدای سال ۳۷٫۵ درصد رشد نشان می‌دهد (۱۸۷۰ تومان) در حالی‌که این نرخ برای مهرماه به بالای ۲۱۰۰ تومان هم رسیده‌است.

این جهش خیره‌کننده قیمت به دلیل فرمول قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله چادرملو براساس شمش فولاد خوزستان از این حیث بخش قابل قبولی از عقب‌ماندگی فروش را جبران خواهد کرد. اما نکته بعدی مربوط به تغییر سبد فروش محصولات چادرملو در ماه‌های اخیر از گندله به کنسانتره است. از آنجایی که با افزایش سطح تولید گندله و عدم فروش کنسانتره مستقیم؛ مقدار فروش افزایش قابل توجهی می‌کند، شرکت برای دستیابی به سطح فروش بیشتر ترکیب فروش به سمت آخرین حلقه زنجیره تولید ببرد. اما این موضوع با مشکل افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود قابل توجه همراه است. بنابراین تغییر ترکیب فروش به سمت کنسانتره در ماه‌های اخیر برای افزایش میزان سود ناخالص «کچاد» امری قابل قبول یه شمار می‌رود.

نقش پروژه فولادسازی

پروژه فولادسازی چادرملو نیز از طرفی با تولید ۶۲ هزار تن فولاد در ماه‌های اخیر سهمی از کنسانتره و گندله تولیدی را گرفته‌ و منجر به کاهش فروش این محصولات در ماه‌های اخیر شده‌است. چادرملو برای دستیابی به فروش پیش‌بینی شده ۳۰۰ هزارتنی فولاد در بودجه با کاهش فروش کنسانتره و گندله در ماه‌های آتی مواجه خواهد شد. البته این سهم مصرف با توجه به نسبت‌های موجود تبدیل کنسانتره به فولاد چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد. برای تولید هر تن شمش فولاد به طور تقریبی ۱٫۸ تن کنسانتره مصرف می‌شود. با این تفاسیر تا پایان سال برای تولید ۳۰۰ هزار تن فولاد پیش‌بینی شده در بودجه چیزی حدود ۴۳۰ هزار تن کنسانتره اختصاص خواهد یافت.

تهدید اصلی «کچاد» چیست؟

اگر روال تولیدی شرکت را براساس میانگین ۵ ماه نخست در نظر بگیریم، در ۷ ماه آتی «کچاد» با میانگین قیمت ۱۸۵۰ تومانی از آبان تا پایان سال به فروش ۲۶۶۸ میلیارد تومانی می‌رسد. دلیل اصلی نرسیدن به سطح بودجه فروش مورد انتظار آن هم با وجود افزایش قیمت‌ها، عدم توانایی تولید فعلی کنسانتره برای پوشش فروش پیش‌بینی شده کنسانتره و گندله و فولاد مورد انتظار تا پایان سال است. به عبارت دیگر برای رسیدن به بودجه تولیدی مورد انتظار، شرکت چادرملو باید میانگین تولید ماهانه کنسانتره خود را از سطح فعلی ۷۲۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن برساند. در این صورت و با فرض نرخ ۱۸۵۰ تومانی شمش فولاد خوزستان به فروش ۳۱۷۰ میلیارد تومانی چادرملو خواهیم رسید.

بنابراین همانطور که دیده می‌شود مشکل اصلی چادرملو ضعف در تولید فعلی برای رسیدن به پیش‌بینی‌های اولیه است. با این اوصاف برای رسیدن به سطح فروش پیش‌بینی شده (۲۷۴۳ میلیارد تومان) ؛ میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان تا پایان سال باید ۱۹۵۰ تومان باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 108 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.