مکس بورس جهت‌گیری معامله‌گران در سایه ریسک برجام - مکس بورس

معاملات هفته گذشته بورس تهران تحت تاثیر عقب نشینی معامله‌گران ناشی از نگرانی‌های سیاسی با افت ۸/۰ درصدی شاخص کل به پایان رسید.نگرانی‌ها در مورد جهتگیری رییس جمهوری آمریکا در قبال برجام در حالی طی هفته گذشته به ریزش قیمت‌ها منجر شد که بررسی اثر این امر در پیش‌بینی روند قیمت‌ها در هفته آینده توسط کارشناسان و سهامداران نیز نقش پررنگی داشته است.

کارشناسان

در نظر‌سنجی این هفته دنیای بورس غالب کارشناسان روند قیمت‌ها در هفته آینده را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد ترامپ پایبندی برجام به ایران را تایید خواهد کرد، اما کارشکنی‌های خود را  همچنان ادامه خواهد داد. این موضوع مانع از رشد قیمت‌ها در بورس تهران خواهد شد و فضای احتیاطی در معاملات سهام به وجود خواهد آورد. این فضای احتیاطی به نوسان اندک قیمت‌ها و کاهش حجم معاملات منجر خواهد شد.

کم‌نوسان: ۴۷ درصد از  کارشناسان حاضر در این نظر‌سنجی روند شاخص کل در هفته آینده را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. عمده این کارشناسان بر حفظ برجام و تداوم کارشکنی‌های احتمالی ترامپ توافق نظر دارند. این افراد در تشریح دلایل پیش‌بینی‌های خود، کمبود نقدینگی و احتیاط سهامداران در مواجهه با تصمیم ترامپ را از دلایلی می‌دانند که موجب سیطره فضای احتیاطی بر بورس تهران خواهد شد. از طرفی برخی از این کارشناسان نیز معتقدند حتی اگر پایبندی ایران به  برجام توسط ترامپ تایید نشود، معاملات هیجانی نخواهند شد چرا که بورس تهران خبر آن را در ابتدای هفته جاری پیش خور کرده است و این عامل تنها تصمیم‌گیری سرمایه گذاران را با نوعی احتیاط مواجه خواهند کرد.

نزولی: ۴۰ درصد کارشناسان حاضر در این نظر‌سنجی روند معاملات سهام در هفته آینده را نزولی عنوان کرده‌اند. این کارشناسان با این پیش‌فرض که برجام توسط ترامپ تایید نخواهد شد، معتقدند این امر به دلیل اهمیت آن برای سهامداران به تشدید صف‌های فروش به صورت هیجانی در معاملات این هفته بورس تهران منجر می‌شود.

صعودی: ۱۳ درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی نیز روند صعودی را برای بازار سهام پیش‌بینی کرده‌اند. اصلاح قیمت‌ها طی روزهای اخیر،گزارش‌های عملکرد ۶‌ ماهه شرکت‌های فلزی-معدنی، افزایش نرخ دلار و حمایت آن از معاملات سهام شرکت‌های صادراتی را از جمله مواردی هستند که می‌توانند روند بورس را صعودی می‌کنند. این کارشناسان معتقدند فارغ از جهت‌گیری نهایی ترامپ باید توجه داشت که هیجان سیاسی در  معاملات هفته تخلیه شده است. این امر در کنار خرید‌های پرحجم حقوقی‌ها از مواردی هستند که می‌توانند معاملات سهام را تقویت کنند.

سهامداران

نزولی: ۵۳ درصد از سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی ریزش قیمت‌ها در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران با مطرح کردن دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند ترامپ برجام را تایید نمی‌کند و این امر منجر به تشکیل صف‌های فروش در بورس خواهد شد.

صعودی: ۲۷ درصد سهامداران در این نظر‌سنجی روند صعودی را برای معاملات در هفته آینده پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه  نیز تخلیه هیجان‌های سیاسی در رابطه با موضع‌گیری ترامپ را مهمترین عامل در از سر گیری معاملات بورس تهران می‌دانند.

کم‌نوسان: ۲۰ درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی نیز معتقدند معاملات بورس در این هفته تحت تاثیر برخورد محتاطانه معامله‌گران با تصمیم ترامپ در قبال برجام (تایید پایبندی ایران) کم‌نوسان دنبال خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.