مکس بورس حقوقی‌ها در صف خرید نماد « فولاد » - مکس بورس

بازار سهام در حالی هفته منتهی به ۱۵اسفندماه را با زیان ۱٫۵درصدی سپری کرد که در این هفته تغییر مالکیت‌ در اختیار سهامداران عمده قرار گرفت. در مجموع هفته جاری حدود ۵۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: بررسی روند جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که در بیشتر روزهای معاملاتی، سهامداران حقوقی به حمایت از بازار اقدام کرده و بیشتر از آنکه فروشنده باشند، در جناح خریدار قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که تنها در روز دوشنبه‌ خالص خرید مثبتی در کارنامه سهامداران خرد شکل گرفت که با انتقال ۲٫۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از سهامداران همراه بود؛ به این ترتیب آغاز هفته با تغییر مالکیت ۱۶٫۵میلیارد تومانی در مسیر سبد سهام حقیقی به حقوقی شروع شد.

این روند در معاملات روز یکشنبه با کاهش نسبی روبه‌رو شد و به خالص خرید بیش از ۴میلیارد تومانی حقوقی‌ها رسید. هر چند در روز دوشنبه روند مزبور با خالص خرید ۲٫۲میلیارد تومانی سهامداران خرد دنبال شد، اما مجدد از روز سه‌شنبه نقدینگی به زمین بازی بزرگان منتقل شد؛ به‌طوری‌که در این روز ۲۷میلیارد و ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که بیشترین میزان در مقیاس این هفته بود.

سرانجام در روز چهارشنبه نیز خالص خرید حقوقی‌ها به ۷میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب کارنامه تغییر مالکیت‌های این هفته با انتقال ۵۳میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران عمده بسته شود.

رصد جابه‌جایی‌ها در روز چهارشنبه

در جریان معاملات روز چهارشنبه بیش از ۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد که در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد فولاد مبارکه بود؛ امروز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۳٫۳میلیارد تومان رسید.

همچنین در جریان معاملات امروز سهامداران عمده به خرید سهام ملی مس ایران نیز توجه نشان داده و ۱٫۵میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهام به پرتفوی خود افزودند.

در سمت مقابل سهامداران خرد در خرید سهام بانکی‌ها اشتیاق نشان دادند. در حالی بانک تجارت و ملت در روزهای اخیر مورد توجه حقیقی‌های بازار قرار گرفته که این روند در معاملات امروز نیز تکرار شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: اخباری پیرامون تعدیل نرخ ارز برای محاسبه دارایی‌های ارزی، افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌‌ها از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل برای خرید سهام بانکی‌هاست. این موضوع در  «نقشه نیمروز بورس روز چهارشنبه (۱۴ اسفند)» به‌طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» به ۲٫۸میلیارد تومان رسید. این روند در نماد «وتجارت» نیز در حدود ۱٫۷میلیارد تومان بود. در نماد بانک ملت سهامدار عمده یعنی صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانك كشاورزی اقدام به عرضه ۵میلیون سهم کرد.

در میان دیگر نمادهای بانکی نیز خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در حالی شركت سام الكترونيک به عنوان حقوقی فعال در بانک خاورمیانه اقدام به خرید یک میلیون و ۳۰۰هزار سهم کرد که این روند در نماد بانک صادرات با جمع آوری ۱۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد.

در نماد بانک پاسارگاد نیز در حالی بیش از ۲۳میلیون سهم توسط سرمايه‌گذاری خوارزمی عرضه شد که دو سهامدار عمده دیگر به جابه‌جایی بلوکی سهم پرداختند. به طوریکه ۵۰۰میلیون سهم «وپاسار» معادل یک درصد از سهام این شرکت از سوی شركت هوردادرايان عرضه شد که در مقابل این میزان سهم توسط شركت نوآوران دانش پژوه خاورميانه خریداری شد.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز محورسازان‌ايران‌خودرو شاهد عرضه حدود ۲۰۰هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود. در همین راستا الکتریک خودروشرق نیز با عرضه بیش از یک میلیون سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران مواجه شد.

ج) شرکت‌های شیمیایی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که گروه سرمايه‌گذاری آتيه دماوند به عنوان سهامدار عمده در نماد سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايی ‌ايران اقدام به خرید ۱۵۰هزار سهم کرد. پتروشيمی خراسان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید بیش از ۲۰هزار سهمی توسط بيمه ايران را تجربه کرد.

در این میان سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين شاهد جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده بود؛ امروز ۴۰۷میلیون سهم «تاپیکو» از سوی سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی عرضه و به پرتفوی پتروشيمی فن آوران منتقل شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.