مکس بورس حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار جابه‌جا شدند - مکس بورس

بازیگران خرد بعد از گذشت ۱۰روز متوالی، سرانجام زمین بازی را به سمت خود تغییر دادند. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه خالص خریدی مثبت در کارنامه معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد . به‌طوری‌که حدود ۱۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: بررسی جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته توسط سهامداران خرد در نمادهای بانکی بود. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. این امر با خالص خرید ۸میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی حقیقی‌ها در «وتجارت» دنبال شد.

در مقابل سهامداران عمده خریدهای قابل‌توجهی در نماد «های‌وب» داشتند. این امر در حالی با خالص خرید ۳٫۲میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی صندوق بازارگردانی شرکت بود. بر این اساس تامین سرمایه تمدن به عنوان بازارگردان «های‌وب» اقدام به خرید حدود ۶میلیون سهم کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که گفته شد نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیشترین خرید را از سوی سهامداران خرد تجربه کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از ۹میلیارد تومان رسید. در حالی بانک تجارت بیشترین خرید را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که در مقابل سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام بانک خاورمیانه تمایل نشان دادند. در این میان شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن به عنوان سهامدار عمده در «وخاور» اقدام به خرید یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم کرد.

اما روند حمایتی حقوقی‌ها در نماد بانک پارسیان با حجم بالایی دنبال شد. به‌طوری‌که بیش از ۳۵میلیون سهم مزبور توسط گروه مالی بانک پارسيان خریداری شد.

در نماد بانک صادرات نیز در حالی ۵میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد که ۵۰۰هزار سهم را صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه کرد. صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت، نیزبه عنوان حقوقی فعال در «وبملت» به عرضه‌های خود در این نماد بانکی ادامه داد و امروز نیز یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم دیگر را عرضه کرد.

ب) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز در حالی برآیند جابجایی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران خرد بود که ۳٫۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان بود که خالص خریدی در حدود ۴میلیارد تومان را برای حقیقی‌های بازار رقم زد.  در مقابل پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در نهایت ۲٫۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شبریز» منتقل شد. در این راستا خرید یک میلیون و ۲۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر صورت گرفت.

همچنین این صندوق در دیگر نمادهای پالایشی از جمله پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نیز خریدهایی داشت. به‌طوری‌که جمع‌آوری بیش از ۵۰هزار سهم «شتران» و ۲۰۰هزار سهم «شبندر» را در کارنامه خود ثبت کرد. البته در نماد «شبندر»، بانک رفاه کارگران به عنوان دیگر حقوقی فعال، خریدهای سنگینی داشت. این حقوقی ۱۵میلیون سهم «شبندر» را در بازار امروز خریداری کرد.

ج) شرکت‌های معدنی‌: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت یک میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات بود که با خالص خرید  ۲٫۷میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در این میان ۴میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان سهامدار عمده خریداری شد.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.