مکس بورس حمایت حقوقی‌های بازار از نمادهای پالایشی - مکس بورس

بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۱۷۶۲واحدی شاخص کل همراه شد. در این شرایط سهامداران خرد به خریدهای خود هر چند با حجم کمتری نسبت به روز شنبه ادامه داده و بیش از ۲۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند.

دنیای بورس: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در معاملات امروز نشان از آن دارد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد چادرملو داشتند که با جابه‌جایی ۱۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «کچاد» همراه شد. در این میان ۲۶میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر به فروش رفت. در مقابل نماد توسعه معادن و فلزات به عنوان دیگر نماد معدنی، شاهد خرید ۱۵۰هزار سهم توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمانی بود.

فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي افق كوروش و بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در بازار امروز بودند که هر کدام خالص خریدی در حدود ۱۰میلیارد تومان را تجربه کردند. در نماد «افق» ، سهامدار عمده یعنی گروه مديريت صنعت خرده فروشي كوروش که ۹۰٫۳۹درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، اقدام به عرضه ۱۳میلیون سهم کرد. این در حالی است که  صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايرانیان به عنوان سهامدار عمده فعال در «وتجارت» ، ۱۰هزار سهم این بانکی را خریداری کرد.

در مقابل سهامداران عمده به حمایت از نمادهای پالایشی پرداختند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی ها در نماد پالایش نفت اصفهان به ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و در نماد پالایش نفت تبریز نیز به ۳میلیارد تومان رسید.

الف) شرکت‌های خودرویی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان از فعال شدن معامله‌گران در این نمادها دارد. همانطور که «نقشه نیمروز بورس یکشنبه » به آن اشاره شد، در روزهای پایانی ماه گذشته اخباری مبنی بر تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط دولت به خوردروسازان منتشر شد. در حالی دو خودروساز بزرگ کشور با نظارت انجمن قطعه‌سازان لیستی از قطعه‌سازان کشور تهیه کرده بودند که اکنون با گذشت چند روز، مجدد اخباری مبنی بر شرکت‌های صدرنشین لیست دریافت وام منتشر شده است. این موضوع در تحرکات معامله گران بی تاثیر نبود.

در این میان پارس خودرو با عرضه ۴میلیون سهمی توسط بيمه پارسيان مواجه شد. در میان قطعه‌سازها نیز آهنگري‌ تراكتورسازي‌ ايران‌ خرید از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد. بر این اساس ۲میلیون و ۲۰۰هزار سهم «خاهن» از سوی شركت تدبير فرداي نيك و ۱۰۰هزار سهم دیگر نیز توسط شركت توسعه وتامين شريف خریداری شد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بانک کارآفرین با عرضه بیش از یک میلیون سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد. صندوق سرمايه گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي نیز به عنوان حقوقی فعال در بانک ملت به عرضه ۱۵میلیون سهم پرداخت.

این در حالی است که بانک صادرات خرید ۱۰۰هزار سهم توسط صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات را تجربه کرد. در همین راستا گروه مالي بانك پارسيان نیز به عنوان حقوقی فعال در بانک پارسیان به جمع آوری سهام این بانک ادامه داد و امروز نیز بیش از ۲۰۰هزار سهم دیگر را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک خاورمیانه با خرید ۵۰۰هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند دنبال شد.

ج) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی فولاد کاوه جنوب کیش عرضه قابل توجهی را از سوی سهامدار عمده تجربه کرد. بر این اساس ۱۰میلیون سهم «کاوه» توسط مديريت سرمايه‌گذاري كوثربهمن واگذار شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 100 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.