مکس بورس حمایت حقوقی‌ها از « نوری » - مکس بورس

دومین روز هفته و آخرین روز تابستان در اختیار معامله‌گران حقیقی قرار گرفت و البته حقوقی‌های بازار هم استراتژی حمایت از برخی سهام را دنبال کردند.

دنیای بورس: معاملات بورس تهران در آخرین روز شهریورماه با رشد ۱٫۵درصدی شاخص کل همراه شد. در این روز نیز سهامداران خرد به خریدهای خود ادامه داده و توانستند خالص خرید ۲۲۹میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند.

به این ترتیب عملکرد بازیگران بازار سهام در شهریورماه با انتقال بیش از یک هزار و ۴۲۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتقوی سهامداران حقیقی خاتمه یافت. همچنین در نیمه نخست سال جاری تغییر مالکیت ۲هزار و ۸۵۰میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.

نگاهی دقیقی به معاملات امروز نشان می‌دهد که بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد بانک اقتصاد نوین بود؛ در بازار امروز ۱۳۳میلیون سهم «ونوین» به ارزشی بالغ بر ۵۷میلیارد تومان معامله شد که حدود ۹۰درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. اخبار افزایش سرمایه را می‌توان مهمترین عامل جذب تقاضا در سهام این گروه عنوان کرد که در کنار خودرویی‌ها بخش عمده جریان نقدینگی را در این مدت تصاحب کردند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «ونوین» به ۲۶میلیارد تومان رسید.

در این میان ۳۰میلیون سهم «ونوین» از سوی شركت بين المللي پارس تجارت منطقه آزادچابهار و ۱۵۰هزار سهم نیز از سوی تامين مسكن جوانان واگذار شد. در دیگر نمادهای بانکی نیز عرضه هایی از سوی سهامداران عمده صورت گرفت. بر این اساس سرمايه‌گذاري خوارزمي به عرضه های خود در نماد بانک پاسارگاد ادامه داد و امروز نیز ۶۱میلیون سهم دیگر را به فروش رساند. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک صادارت نیز اقدام به فروش ۱۰میلیون سهم کرد.

در میان نمادهای شیمیایی نیز حقیقی‌ها خریدهای سنگینی در نماد «پترول» داشتند که در نهایت ۱۷میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «پترول» منتقل شد. همچنین نماد مزبور در بازار امروز معامله ۱۰۹میلیون سهم به ارزش ۲۸میلیارد تومان را تجربه کرد.

  ۷میلیون سهم این شرکت را سهامدار عمده یعنی سرمايه گذاري مدبران اقتصاد عرضه کرد. در این گروه «جم پیلن» نیز واگذاری ۵۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين را تجربه کرد. شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي نیز به عنوان حقوقی فعال در «تاپیکو» به عرضه حدود ۸۳میلیون سهم پرداخت.

این در حالی است که سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در نماد پتروشیمی نوری داشتند. این حمایت‌ها سبب شد تا نقدینگی بالغ بر ۷میلیارد تومان در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

در میان نمادهای فولادی نیز فولاد مبارکه اصفهان شاهد عرضه ۳میلیون سهم از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه بود. در مقابل توسعه‌معادن ‌و فلزات‌ خرید سهم از سوی شركت توسعه معدني وصنعتي صبانور و صندوق سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات آرمان را تجربه کرد. در همین راستا در میان نمادهای خودرویی نیز گسترش‌ سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو شاهد واگذاری بیش از ۲میلیون سهم از سوی دو حقوقی یعنی بانک پارسیان و  ايران خودرو بود.

این در حالی است که در میان نمادهای معدنی ، گل گهر با خرید بیش از ۵۵میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان روبرو شد.

از دیگر جابه‌جایی‌های قابل توجه در بازار امروز، می‌توان به جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده مخابرات اشاره کرد. در حالی ۵۹۹میلیون سهم معادل یک درصد از سهام «اخابر» از سوی توسعه اعتمادمبين عرضه شد که این میزان سهم را صندوق سرمايه‌گذاري مشترك آتيه نوين خریداری کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.