مکس بورس حمایت های مستمر از سهام | وزیر اقتصاد: همه واگذاری‌ها از بورس انجام میشود - مکس بورس

دولت در تلاش است با انجام واگذاری ها از طریق بورس، تامین مالی را کم کم بر عهده بازار سرمایه بگذارد و از این رهگذر، هدایت پول ها را نیز به مسیر درست سوق دهد.

دنیای بورس | دولت اعلام کرده با حمایت از بازار سرمایه به دنبال این است با تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای رفع نیازمندی های خود و کاستن از کسری بودجه ناشی از فشار تحریم ها و شیوع ویروس کووید ۱۹ بتواند همزمان شرایط را برای شکل گیری فضای رقابتی و شفاف مهیا کند.

اینکه سیاستگذار آیا میتواند همزمان به اهداف خود دست یابد از نگاه منتقدان و تحلیلگران همچنان پرسش و بحث است زیرا عملکرد دولت ها در ایران نشان داده رفتار آنان مقطعی بوده و نتوانسته در قالب یک فرآیند، اثربخشی و بهره‌وری لازم را داشته باشد.

البته در شرایط حساس کنونی و تاریخی که دولت از سر توفیق از دست یازی به درآمدهای نفتی منع شده؛ باید در انتظار نشست که تمهیدات درست اما کج و معوج سیاستگذار در نهایت کشتی را در کجا مینشاند.

هر چه هست این است که سیاستگذار بر جدی بودن واگذاری ها از طریق بورس تاکید دارد و در بالاترین سطح مقامات از رئیس جمهور تا وزیر اقتصاد روی حمایت بورس صحه میگذارند. جریان پول موجود در بازار سهام نیز اکنون اما توانسته همچنان رشد ادامه دار بورس را با توجه به تداوم واگذاری های دولتی تثبیت نماید، هر چند که باید نسبت به موج های اصلاحی در بورس هم مراقب بود.

حالا اما در چارچوب فضای شکل گرفته باید هم خوشبین بود و هم اینکه در بهره وری تصمیمات سیاستگذار اندکی با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران محتاط بود. دیروز رئیس جمهور در هیات دولت بر حمایت از بورس و واگذاری ها تاکید کرد، امروز هم وزیر اقتصاد گفته که هدف اصلی سیاست گذار، حمایت از بازار سرمایه و انجام واگذاری ها از طریق بورس است.

 

واگذاری سهام دولتی ها در بورس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرهاد دژپسند در مصاحبه با رسانه ملی با بیان اینکه مجموعه‌ای که با عنوان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام رهبری ابلاغ شده جامع و فراگیر است، گفت: مقام رهبری وجوه گوناگون ضرورت‌های تحول در اقتصاد را در مجموعه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده اند.

وی افزود: باوجود اعمال بدترین، ظالمانه‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریم‌ها بر کشور، حجم تجارت خارجی سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت چندانی ندارد. وی افزود: به رغم تمامی تحریم‌ها و فشار‌های بین المللی، کشور توانسته حدود ۴۳ تا ۴۴ میلیارد دلار واردات، و همچنین بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشد که این نشان از ظرفیت بالای اقتصاد ایران دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از مجموع واردات کشور ۸۵ درصد مربوط به کالا‌های واسطه ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است. دژپسند تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته به رغم تمامی مشقت‌ها و مشکلات، رشد خوبی را تجربه کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه مصاحبه به مقوله بهبود فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: مقررات زدایی یکی از مقولات مربوط به بهبود بخشی به فضای کسب و کار است.

وی افزود: کاهش حضور دولت در اقتصاد از جهت تصدی‌های اقتصادی از دیگر فاکتور‌های بسیار مهم در این زمینه است که می‌تواند از مجاری واگذاری‌ها صورت گیرد. دژپسند تصریح کرد: خوشبختانه در بخش مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌ها برای راه اندازی و تسهیل فعالیت کسب و کارها، طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سایت پیشخوان مجوز‌های کشور (G۴B.ir) پنجاه و دو درصد مجوز‌ها را پوشش داده است، به نحوی که دیگر متقاضیان کسب و کار، نیاز به مراجعه حضوری ندارند، به عبارتی تمامی فرآیند‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری دارایی‌ها انواع و اقسام مدل‌ها و روش‌ها وجود دارد، اظهار کرد: دارایی‌های دولت یک مقطعی در قالب مزایده واگذار شد و حواشی زیادی به همراه داشت، ولی در روش واگذاری دارایی‌های دولت تجدید نظر اساسی صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد گفت: جدا از این برای واگذاری‌ها روش‌های فراگیر مثل صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) طراحی و به مرحله اجرا درآمد. به گفته وی پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم (ETF) که از چندی پیش در کشور آغاز شده است از جمله این موارد است.

دژپسند اظهار کرد: باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم (ETF) و از طریق پذیره نویسی در حال واگذاری است.

 

واگذاری سهام دولتی در اتاق شیشه ای

وزیر اقتصاد، دارایی های دولت یک مقطعی در قالب مزایده واگذار شد و حواشی زیادی به همراه داشت. خوشبختانه در روش واگذاری دارایی های دولت تجدید نظر اساسی صورت گرفته است و واگذاری ها تا جایی که امکان دارد از طریق بورس انجام خواهد شد چرا که بورس یک محیط شفاف، شیشه‌ای و کاملا رقابتی است.

دژپسند گفت: برای واگذاری ها روش های فراگیر مثل صندوق های قابل معامله ETF طراحی و به مرحله اجرا در آمد. پذیره نویسی صندوق های قابل معامله واسطه گری مالی یکم (ETF) که چندی پیش در کشور آغاز شد از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: حسن انجام این روش این است که تمامی آحاد جامعه می توانند در پذیره نویسی شرکت کنند. این نوع واگذاری عین مردمی کردن اقتصاد است که در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: اقدام دولت در عرضه واحد های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و مالی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک سازی دولت می شود.

 

آزادسازی سهام عدالت، ابزار رونق بازار سرمایه

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود به آزاد سازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزاد سازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تعمیق و رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه را به همراه داشته باشد که با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.

وی ادامه داد: آزاد سازی سهام عدالت در یکی از بهترین زمان های ممکن اتفاق افتاد چون ویروس کرونا زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است از اینرو دارندگان سهام عدالت می توانند سهام خود را عرضه و منابع حاصل را صرف زندگی خود کنند.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: جدا از این آزاد سازی سهام عدالت باعث شده عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند. اگرسهام عدالت معامله پذیرش شود آن وقت همگان خواهند دید بازار سرمایه چقدر عمق پیدا خواهد کرد.

دژپسند سخنانش خاطرنشان کرد: بهترین نوع «خصوصی سازی»، خصوصی سازی که بر مبنای تامین مالی نباشد بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد باشد که با این رویکرد دارایی های در اختیار دولت به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می شود.

 

واردات در برابر صادرات

وزیر اقتصاد گفت: علی رغم اعمال بدترین، ظالمانه‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریم ها بر کشور حجم تجارت خارجی سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت چندانی ندارد و هنوز می‌توان ۴۳ تا ۴۴ میلیارد دلار واردات داشت. از مجموع واردات کشور ۸۵ درصد مربوط به کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

به گفته دژپسند کشور به رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهای بین المللی توانسته افزون بر ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد که این نشان از ظرفیت بالای اقتصاد ایران دارد. بخش کشاورزی کشور در سال گذشته به رغم تمامی مشقت ها و مشکلات رشد خوبی را تجربه کرده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 225 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 6 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.