مکس بورس خبر خوب: فوتی های کرونا در ایران دو رقمی شد | زالی: کمبود نداریم - مکس بورس

فوتی های کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۲ رقمی شد و به عدد ۹۸ نفر رسید. این در حالی است که تعداد مبتلایان کاهشی و تعداد بهبودیافتگان افزایشی بود.

به گزارش«دنیای بورس»، برای اولین بار در یک ماه گذشته، فوتی های کرونا با کاهش به زیر ۱۰۰ نفر، عدد ۹۸ نفر را ثبت کرد.

دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:

  • از دیروز تا امروز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد 
  • مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۴۸۷۷ نفر رسید 
  • متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند 
  • تا امروز ۴۶۸۳ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند 
  • تا کنون ۴۸۱۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند 
  • ۳۶۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند 
  • تاکنون ۲۸۷ هزار و ۳۵۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

جلسه امروز اقتصادی دولت: بسته دولت برای مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه اقتصادی دولت در سخنانی افزود: در بحث کرونا، یک بحث محدودیت‌هایی است که تحت عنوان فاصله اجتماعی هوشمند باید انجام گیرد که به تدریج به طور منظم به اطلاع مردم می‌رسد و اقداماتی که مجاز است، اقداماتی که باید مردم دست نگه دارند، کسب و کار‌هایی که می‌توانند فعالیت کنند، کسب و کار‌هایی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند، بخش‌های آموزشی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند، بخش حمل و نقل و سایر مسایل در بخش‌های مختلف برای مردم توضیح داده می‌شود.

رئیس جمهور گفت: یک بخش هم در زمینه نوعی کمک دولت به رسته‌ها و مشاغلی است که در این دو ماه به دلیل مساله ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفته اند و کسب و کار آن‌ها با مشکلات مواجه شده است.

آقای روحانی افزود: در اینجا ما در مجموع یک بسته یکصد هزار میلیارد تومانی را مدنظر قرار دادیم که این بسته بخشی مربوط به بهداشت، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی و بخشی هم مربوط به صندوق بیمه بیکاری است.

وی اضافه کرد: این در واقع بخش بلاعوض و پرداخت پولی است که توسط دولت برای مسایل کرونا انجام می‌شود.

 

پرداخت وام یک میلیونی به مردم قبل از ماه رمضان و بدون سود

رئیس جمهور از واریز وام یک میلیون تومانی به حساب یارانه بگیران قبل از ماه مبارک رمضان و به صورت قرض الحسنه و بدون سود خبر داد.

آقای حسن روحانی در جلسه اقتصادی دولت، افزود: قرار بود ۲۳ هزار میلیارد تومان در قالب وام با سود دوازده درصد به یارانه بگیران پرداخت کنیم، اما در جلسه امروز این موضوع را بررسی کردیم که این تسهیلات را به وام قرض الحسنه تبدیل کنیم و تصمیم گرفتیم که سود این تسهیلات را دولت بعهده بگیرد.

رئیس جمهور همچنین گفت: مقرر شد، این وام در روز‌های اول ماه اردیبهشت یعنی از چهارم تا ششم این ماه به حساب‌های یارانه بگیران واریز شود.

آقای روحانی همچنین از اختصاص حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب و کار‌هایی در ۱۰ رسته خبر داد که تحت فشار شدیدتری قرار گرفتند.

 

پرداخت وام یک تا دو میلیون تومانیِ قرض الحسنه به خانوار‌های نیازمند

رئیس جمهور گفت: به خانوار‌های نیازمند وام یک میلیون تا دو میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد پرداخت خواهد شد.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد اقتصادی دولت و در تشریح چگونگی پرداخت یارانه‌های ویژه به خانوار‌های یارانه بگیر‏، افزود: روز‌های اولیه اردیبهشت یارانه یک میلیون تومانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت در عین حال تلاش ما این است که تا قبل از ماه مبارک رمضان این یک میلیون تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

آقای روحانی همچنین گفت:​ البته طی روز‌های جاری به مردم اطلاع داده خواهد شد آن‌هایی که مایل هستند از این وام قرض الحسنه استفاده کنند، آمادگی خود را از طریق پیام اعلام کنند.

رئیس جمهور افزود: این مبلغ پرداختی در اردیبهشت ماه، در تیرماه از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد.

آقای روحانی گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که به سه میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند، یارانه ویژه‌ای برای چهار ماه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت کنیم که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال پرداخت شد که درماه اردیبهشت و خرداد ماه نیز پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر این چهارپرداخت، یک پرداخت ویژه هم در ماه مبارک رمضان هم به این سه میلیون خانوار اضافه پرداخت خواهد شد.

آقای روحانی گفت: موضوع بعدی چهار میلیون خانواری بود که از قبل اعلام شده بود که به این افراد وام یک میلیون تا دو میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد پرداخت خواهد شد، که بر روی این موضوع برنامه ریزی وجود دارد که انجام خواهد شد.

 

پرداخت وام ۵۲ هزار میلیارد تومانی به ۱۰ رسته شغلی

رئیس جمهور گفت: ۵۲ هزار میلیارد تومان وام به کسانی با شرایط ویژه تعلق می‌گیرد که این وام شامل ۱۰ رسته شغلی است.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد اقتصادی دولت افزود: رسته‌هایی که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفته اند و کسب و کار آن‌ها با مشکلاتی مواجه بوده حدود ۱۰ رسته شغلی هستند و وزارتخانه‌های مربوط از جمله وزارت گردشگری، صنعت و کار همچنین سایر وزارتخانه‌های مربوط در این زمینه مشغول فعالیت هستند و تلاش ما این است که همه اقدامات برای تخصیص این ۵۲ هزار میلیارد تومان وام به افرادی که تحت تاثیر شرایط قرار گرفته اند انجام و این وام در اردیبهشت ماه پرداخت شود.

رئیس جمهور گفت: در اواخر ماه اردیبهشت این وام به افراد مذکور تعلق خواهد گرفت و آن‌ها با مراجعه به بانک می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند امیدواریم از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد این تسهیلات به تدریج به همه افرادی که مشمول دریافت وام هستند پرداخت شود.

آقای روحانی افزود: این تسهیلات متفاوت است و شامل حال کسانی می‌شود که در شرایط بحرانی کارگری را اخراج نکرده باشند اگر بنگاه اقتصادی کوچکی یا بنگاه متوسطی کارگری را اخراج کرده باشد این تسهیلات شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: این وام به منظور جبران کاری که کارفرمایان در شرایط بحرانی در حق کارگران انجام دادند پرداخت می‌شود و به نوعی سرمایه در گردش نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود.

 

ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی از گمرک

رییس جمهور از ترخیص یک میلیون تن از ۴ میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک خبر داد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه اقتصادی دولت افزود: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات ما هست و تلاش بر این بود که ما راهی را در نظر بگیریم که همه این کالا‌ها از گمرک ترخیص شود و آن کالا‌هایی که در کشتی هست پیاده شود.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه از این ۴ میلیون تن کالایی که گفتیم ترخیص می‌شود تا امروز یک میلیون تن کالا ترخیص شده است.

وی افزود: این تحول بزرگی برای بازار ما ایجاد می‌کند و آن ۳ میلیون تن کالای باقیمانده هم انشاءالله ظرف هفته‌های آینده ترخیص می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آقای روحانی گفت: این هم به هرحال شرایط خوبی برای کالا‌های اساسی در بازار بوجود می‌آورد.

رئیس جمهور افزود: در مورد کل سال نیز، هم در جلسه قبل و هم در این جلسه تلاش کردیم برای همه نیازمندی‌های کالا‌های اساسی برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: مردم ما باید از تامین کالا‌های اساسی شان تا پایان سال مطمئن باشند هم ذخائر ما و هم آن مقدار کالای اساسی که باید خریداری شود هم برای تجهیزات پزشکی و هم دارو تقریبا همه برنامه ریزی‌ها انجام گرفته است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 

آمار فوتی ها بر اثر کرونا دو رقمی شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز گفته است:

  • مدیریت بیماری در کشور بهتر شده است وآمار فوتی ها بر اثر کرونا امروز برای اولین بار دو رقمی شد.
  • در فاصله گذاری هوشمند پروتکل هایی ابلاغ شده است.
  • با شکست هر یک از این پروتکل ها و عدم بروز رفتار درست از سوی مردم دچار چالش های جدیدی می شویم.
  • زخم های زیادی برای از دست دادن کادر دلسوزمان بر دل داریم.
  • از مردم خواهش میکنیم بار را برای همکاران ما سنگین تر نکنند.

سعید نمکی روز سه شنبه در لایو اینستاگرام خود در گفت‌وگو با مردم افزود: مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کشور به نحو احسنت انجام شده و در اکثر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری داریم. میزان ورودی بیمارستان‌ها نیز با همدلی مردم و مسئولان و دست اندرکاران، کاهش یافته است. این موضوع با تلاش و همراهی بی وقفه همه و همدلی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در حال اجرای فاصله گذاری هوشمند هستیم و پروتکل‌هایی را برای آن ابلاغ کردیم. ضمن این‌که می‌خواهیم بگوییم در وضعیت مطلوب‌تری به سر می‌بریم، این هشدار را هم باید بدهیم که با شکست هر کدام از این پروتکل‌ها و عدم رفتار درست و عدم رعایت فاصله گذاری‌های هوشمند ممکن است دچار چالش‌های جدیدی شویم.

وزیر بهداشت با نشان دادن تصویر یکی از پرستاران در صفحه تلفن همراه خود که رد ماسک بر صورت او نقش بسته بود، اظهار کرد: همکاران زیادی را در این راه از دست دادیم. بیشتر از زخمی که بر صورت همکاران ما در بیمارستان‌ها نشسته را برای از دست دادن عزیزان دل‌سوزی که بر بالین بیماران پرپر شدند، بر دل داریم. خواهش من این است که بار را بر همکاران ما در بیمارستان‌ها سنگین‌تر نکنید. همکاران ما هرگز سیمای ملال انگیزی برای مردم بروز ندادند. در دنیا مشاهده کردید که پزشکان و کادر پرستاری به محض کم شدن امکانات حفاظتی به خیابان رفتند، اما همکاران ما حتی یک لحظه از روی خوش نشان دادن به مردم دریغ نکردند و برای رعایت با کادر درمان، پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

 

زالی: کمبود اقلام بهداشتی نداریم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زالی در حاشیه نشست هم اندیشی با برخی از خیرین فعال در عرصه کنترل کرونا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده در زمینه اقلام حفاظت شخصی و اقلام سرمایه‌ای اقدامات خوبی انجام شده و تلاش شبانه روزی برای رفع نیاز‌های بخش‌های بهداشتی درمانی درحال انجام است.

وی با تشکر ویژه از مردم و خیران به منظور رفع نیاز‌های اقلام بهداشتی و تجهیزات درمانی بیمارستان‌ها گفت: اگر افتخار می‌کنیم بیمارستان‌ها از امکانات خوبی در این مجموعه بحرانی برخوردار شده اند بخشی از آن مربوط به تلاش مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها بوده که با اینده نگاری و توجه عالمانه این موضوع را در برنامه خود قراردادند و به خرید و تجهیز وسایل بهداشتی و حفاظتی و تجهیز بیمارستان‌ها اقدام کردند. وی گفت:کار بزرگ جهادی در تهران اتفاق افتاد. در برخی بیمارستان‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت شاهد بودیم که ناوگان تخت ویژه با تلاش همکاران در خط مقدم درمان به سرعت رو به افزایش بود و برخی بیمارستان‌ها در کوتاهترین زمان ممکن نیاز‌های خود را در ابعاد تجهیزاتی تخت بیمارستانی و سایل حفاظتی به خوبی مرتفع کردند.

زالی ادامه داد:در برخی اقلام مورد نیاز، خیران در کنار ما قرار گرفتند و بسیاری از لوازم‌هایی که قیمت‌های بالایی نیز دارند تهیه کردند، همچنین در تجهیز بخش‌های آی سی یو و اقلام دارویی، خیران کمک شایانی کردند.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها در تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی در بیمارستان‌ها افزود:در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، چون قبلا با تحریم‌ها روبرو بودند از شکل‌های متفاوت و مسیر‌های متناسب توانستند اقلام و تجهیزات مناسب را تهیه کنند و حتما باید بیمارستان‌ها برای آینده در بخش‌های دارویی و تجهیزاتی، توجه ویژه داشته باشند.

 

موسسات خیریه به سمت رفع نیاز بیمارستان‌ها حرکت کنند

رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت:کمیته‌ای متشکل از نمایندگان موسسات خیریه با ستاد برای تدوین نیاز‌های بیمارستان‌ها و تقسیم بندی کار‌ها به دور از همپوشانی با یکدیگر تشکیل می‌شود.

دکتر علیرضا زالی در پایان نشست هم اندیشی با خیرین افزود: کمیته‌ای برای تدوین برنامه‌های مشارکتی موسسات مردم نهاد با ستاد تشکیل می‌شود تا کار‌های حمایتی براساس نیاز‌های بیمارستان‌ها تقسیم بندی شود و به دور از همپوشانی در راستای نیاز‌های بیماران و بیمارستان‌ها کمک‌های مالی و معنوی انجام بگیرد.

دکتر زالی با بیان اینکه مرکز ثقل کووید ۱۹ در تهران است، گفت: اگر در تهران این بیماری کنترل شود دیگر شهر‌ها هم به ثبات می‌رسند در غیر این صورت شکست عمومی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تهران تبلور شهرنشینی بی رحمانه است افزود: جنبه حمایت گرانه عمومی در تهران سایه انداخته است که باید بیشتر از گذشته کار شود. در تهران شرایطی است که همسایه‌ها یکدیگر را نمی‌شناسند و چهره خشن صنعتی شهرنشینی، کار را سخت‌تر می‌کند. آمار بالای سکونت‌های غیر رسمی در تهران، بالاترین میزان حاشیه نشینی در تهران و بالاترین میزان اتباع بیگانه و بیشترین گروه‌های آسیب پذیر در تهران از مواردی است که باید به آن‌ها توجه ویژه کرد.

دکتر زالی با اشاره به اینکه بیشترین میزان درمان نیز در تهران است، گفت: حتی برخی موارد بدحال شهرستان‌ها نیز به سمت تهران می‌آیند. دوستان در برنامه ریزی‌های خیریه و جمع آوری سرمایه‌های اجتماعی و طراحی برنامه‌های موسسه هایشان باید نگاهی متفاوت به تهران داشته باشند که اگر در تهران برخی از این مشکلات را حل کنیم، دستاوردی ملی است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دوران پسا کرونا هم نیم نگاهی به آینده و شرایط آینده داشته باشیم ادامه داد: در تهران، موسسات مردم نهاد بهترین مرجع برای شناسایی گروه‌های اسیب پذیر هستند، زیرا آن‌ها با نگاه کرامت وارد می‌شوند و بهتر می‌توانند قشر‌های آسیب پذیر را شناسایی کنند، چه آن‌هایی که قبل کرونا آسیب پذیر بودند و چه گروه‌هایی که پس از کرونا به علت نیاز‌های مختلف آسیب پذیر شده اند و نیاز به حمایت دارند.

 

در کنترل کرونا، خیران تسهیل گران بخش کار‌های حمایتی هستند

رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: نقش خیریه‌ها و مردم در کمک به کنترل کرونا بی بدیل است و از آنان به عنوان تسهیل گران خدمات بهداشتی درمانی یاد می‌شود.

دکتر علیرضا زالی امروز در جلسه هم اندیشی با برخی از خیرین فعال در عرصه کنترل کرونا با تشکر از زحمات خیرین و سازمان‌های مردم نهاد افزود: کووید ۱۹ بحرانی جهانی است. ما در مورد یک موجود نوپدید صحبت می‌کنیم که کاملا ناشناخته است و رفتار فریبنده دارد و کار را برای همه سخت و حتی کشور‌هایی با توان بالای اقتصادی را نیز زمین گیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه فعلا این ویروس پیروز میدان است افزود:در سال‌های گذشته در بحران‌های غیرمترقبه مثل سیل و زلزله می‌توانستیم از تجربیات گذشته استفاده کنیم، اما درباره کووید ۱۹ حتی نمی‌توانیم بگوئیم که این بحران چه موقع به پایان می‌رسد. در هیچ جای دنیا پایان دوره این ویروس مشخص نیست.

زالی گفت:حتی شاید باید به یک هم زیستی فکر کنیم، چون شرایط نشان می‌دهد بدون مداخلات بشر نمی‌توان شاهد از بین رفتن ویروس در طبیعت باشیم از اینرو نیازمندی‌های ما برای کرونا کاملا متغیر است و بیماری کووید ۱۹ پیچیده است و هر چه زمان بگذرد اثار اقتصادی اجتماعی این بیماری بدتر می‌شود و چهره آسیب‌های اجتماعی اقتصادی و گروه‌های پر مخاطره اجتماعی نیز شاید در آینده تغییر کند.

رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در کنار همه تلخی‌ها ایجاد یک همبستگی اجتماعی بی بدیل در کشور شکل گرفته است گفت: خیریه‌ها تسهیل گران این کار هستند و خود مردم آستین همت را بالا زده و وسط معرکه امده اند و نباید از طراوت همبستگی کم شود باید از این طراوت مراقبت و به این همبستگی جهت دهی کنیم تا ساماندهی شود.

زالی افزود:کووید ۱۹ مشکلی جهانی است و مشخص نیست که بیمارستان‌ها تا چه زمانی باید در این وضعیت باشند، اما ماهیت بحران به صورتی است که ذخایر راهبردی به صورت اینده نگری انجام می‌شود چرا که ما در یک بحران جهانی هستیم.

وی درباره مشارکت موسسات مردم نهاد با بیمارستان‌ها گفت:ما نیاز‌های برخی بیمارستان‌ها را به برخی موسسات خیریه معرفی کردیم از جمله در بخش عرضه ماسک و اقلام بهداشتی و محافظتی و اقلام سرمایه‌ای همچون تخت آی سی یو و ونتیلاتور، خیرین همکاری داشته اند و نیز دارند.

زالی گفت:در بخش لوازم حفاظتی علاوه بر تلاش خیران و مردم ما هم اکنون بعنوان ممیزی کیفیت فعالیت می‌کنیم که از کیفیت مطمئن برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه شاید هتلینگ بیمارستان‌ها که درامد اختصاصی آن‌ها که از اعمال جراحی همچون آپاندیس و .. بوده کاهش یافته است و ان هم بعلت اینکه تمام ظرفیت ان‌ها در اختیار بیمارن کرونایی قرار گرفته است. اما با این وجود ما برای تک تک بیماران برای تغذیه آنان پروتکل ۸ صفحه‌ای نوشتیم که برای بیماران و خانواده متوفیان که وضعیت اقتصادی اجتماعی خوبی ندارند و بیماری باعث شده کار و درآمد خود را از دست بدهند و نیاز به بسته حمایتی و معیتشی دارند، خیرین کمک کرده اند و همچنان می‌کنند.

زالی در ادامه به موسسات خیریه که تخصصی کار می‌کنند افزود: موسسات خیریه‌ای همچون موسسات خیریه مربوط به کودکان کار و معلولان کارشان سخت‌تر شده است چرا که علاوه بر اموزش باید عمق بیشتری به کار‌های حمایتی از افراد تحت پوشش داشته باشند.

 

موافقت چین با آزمایش دو واکسن

پزشکان برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ و ابتلای بیشتر مردم به بیماری کرونا و همچنین مقابله با همه گیری این ویروس به تلاش برای ساخت دارو یا واکسنی که جهش آن را متوقف کند ادامه می‌دهند.  پکن با آزمایش دو واکسن کرونا که در مجموعه ملی صنایع دارویی چین تولید شده است، موافقت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، خبرگزاری چین ”شین هوا“ اعلام کرد پکن با آزمایش اولیه دو واکسن ویروس کرونا موافقت کرد. این واکسن‌ها در شرکت‌های دارویی در پکن و ووهان وابسته به مجموعه ملی صنایع دارویی چین ساخته شده است.

 

شواهدی دال بر تاثیر واکسن سل بر پیشگیری از کرونا وجود ندارد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، هیچ شواهد قانع کننده‌ای مبنی بر تاثیر واکسن سل بر پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از ژنو، سازمان جهانی بهداشت با انتشار بولتنی تاکید کرد هیچ شواهدی دال بر این موضوع وجود  ندارد که واکسن سل می‌تواند به افراد در پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ کمک کند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد دو آزمایش بالینی درباره این موضوع در حال انجام است و سازمان جهانی بهداشت نتایج این آزمایش‌ها را ارزیابی و بررسی خواهد کرد، اما تا زمانی که شواهد قانع کننده‌ای در این خصوص به دست نیامده باشد این سازمان استفاده از این واکسن را برای پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ توصیه نمی‌کند.

 

ترشحات مجاری تنفسی مهم‌ترین راه انتقال بیماری است

وزارت بهداشت آلمان اعلام کرد: ریسک انتقال کرونا از طریق لمس سطوح آلوده، تابع مولفه‌های بسیار و به شدت متغیر است.

بخش تصویری پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت آلمان، راه‌های اصلی انتشار عفونت ویروس کرونا به انسان را مورد بررسی قرار داد. در این گزارش کوتاه، اصلی‌ترین راه نفوذ این ویروس به مجاری تنفسی، قطرک‌های آلوده فرد مبتلا است که منجر به سرایت عفونت به افراد دیگر می‌شود.

زمانی که ترشحات ناحیه مجاری تنفسی ویروسی شده با دست‌ها سطح تماس پیدا می‌کنند و سپس این دست‌های آلوده به ویروس، با صورت برخورد می‌کنند، ابتلا حادث می‌شود؛ ضمن آنکه انتقال این بیماری ویروسی از طریق لمس سطوحی که به تازگی آلوده شده اند نیز قابل تصور است.

در هر صورت ریسک انتقال از طریق تماس سطوح، تحت تاثیر فاکتور‌ها و مولفه‌های بسیار زیادی قرار دارد و به شدت قابل تغییر است. در حال حاضر، موارد تایید شده ای، مبنی بر آنکه این ویروس از طریق مصرف مواد غذایی آلوده، امکان سرایت به افراد را دارد، اعلام نشده است. در مجموع باید گفت دستان پاکیزه و بهداشتی، ریسک ابتلا را به حداقل می‌رسانند و این نکته‌ای اجتناب ناپذیر و حتمی است که موجب حفظ سلامت شخصی و سلامت دیگران می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.