مکس بورس خریدهای معنادار سهامداران عمده - مکس بورس

تغییر مالکیت های امروز بورس تهران پس از ۵روز متوالی حفظ جابه‌جایی‌ها در زمین سهامداران خرد، با خریدهای پرحجم سرانجام در اختیار حقوقی‌ها قرار گرفت. بر این اساس امروز ۸٫۸میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: در این روز در حالی بازیگران عمده خریدهای پرحجمی در نماد ایران خودرو داشتند که در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام پتروشیمی فن آوران تمایل نشان دادند. در بازار امروز نمادهای خودرویی به خصوص لیدرهای گروه با عرضه های سنگینی مواجه شدند. به نظر می‌رسد افزون بر تاثیر روانی اخبار سیاسی، انتشار صورت‌های مالی سایپا و شناسایی زیان ۱۲۳ تومانی برای سال ۹۷، در فشار شدید عرضه در سهام کل صنعت موثر بود. به این ترتیب امروز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خودرو» به ۸میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید که یک میلیون سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاري ملي ايران خریداری شد.

همچنین سهامداران خرد به جمع آوری سهام «شفن» تمایل نشان دادند. نماد مزبور امروز صورت‌های مالی مربوط به سال ۹۷ را بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد. «شفن» در حالی با شناسایی سود خالص بیش از  یک هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی ، رشد ۲۱۱درصدی را در مقایسه با شال گذشته به نمایش گذاشت که فراتر از انتظار سرمایه گذاران بوده و تا پایان معاملات با صف خرید همراه شد. به این ترتیب خالص خرید سهامدران خرد در این نماد به ۱۶میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید. در این میان سرمايه‌گذاري خوارزمي به عنوان سهامدار ۳٫۰۵درصدی «شفن» به عرضه ۹۰۰هزار سهم پرداخت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد نمادهای بانکی در بازار امروز نشان از حمایت سهامداران عمده از این نمادها دارد. بر این اساس امروز ۴میلیون و ۶۰۰هزار سهم بانک ملت از سوی شركت تعاوني معين آتيه خواهان خریداری شد. در همین راستا روند خریدها در نماد بانک پاسارگاد به مراتب سنگین تر بود؛ به طوریکه حدود ۷۴میلیون سهم «وپاسار» از سوی شركت دانش گستران آتي سازپويا خریداری شد.

گروه مالي سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک صادرات به خرید ۲میلیون سهم پرداخت. البته در نماد مزبور ، ۱۰۰هزار سهم توسط صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات به فروش رفت.

ب) شرکت‌های سیمانی: در میان نمادهای سیمانی نیز سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان به عنوان حقوقی فعال در سیمان شمال به خرید یک میلیون و ۴۰۰هزا سهم پرداخت. روندی مشابه در نماد سیمان فارس و خوزستان با جمع آوری ۱٫۵میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان دنبال شد. این در حالی است که سرمايه‌گذاري صباتامين به عرضه ۲۰۰هزار سهم سیمان بهبهان پرداخت.

ج) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز شركت توسعه سرمايه رفاه به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت اصفهان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز ۳میلیون و ۴۰۰هزار سهم را به پرتفوی خود افزود. در همین راستا پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد جمع آوری یک میلیون سهم از سوی بانك رفاه كارگران بود.

د) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی آبادان با عرضه سنگین سهامدار عمده مواجه شد. به طوریکه ۲۰میلیون سهم مزبور از سوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگي كشوري به فروش رفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 71 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.