مکس بورس خریدهای پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « تاپیکو » - مکس بورس

بازیگران عمده بازار در جریان معاملات روز سه‌شنبه به حمایت‌های خود ادامه دادند و همچنان تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کردند. بر این اساس امروز ۳۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد که بیشترین حجم خرید در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بود.

دنیای بورس: در دادوستدهای امروز بازار سهام خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به بیش از ۲میلیارد تومان رسید. بخش دیگری از خریدهای امروز حقوقی‌ها در نمادهای بانکی و با محوریت بانک ملت بود. بر این اساس حدود ۱٫۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» منتقل شد.

در مقابل سهامداران خرد بازار به خریدهای خود در سهام کوچک ادامه دادند و بیشترین تقاضا را در نماد شهد ایران داشتند. این روند با خالص خرید ۱٫۵میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این نماد همراه شد.

الف) شرکت‌های شیمیایی: در معاملات امروز بیشترین حجم تغییر مالکیت‌ها به سمت پرتفوی سهامداران حقوقی در گروه شیمیایی بود. این روند با خالص خرید ۶٫۸میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. همانطور که عنوان شد بیشترین خرید صورت گرفته در این گروه در نماد «تاپیکو»‌ بود که با جاب‌جایی بیش از ۲میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این نماد همراه شد. در این راستا شركت سرمايه‌گذاری صباتامين به عنوان حقوقی فعال در «تاپیکو» به جمع‌آوری ۸میلیون سهم پرداخت.

همچنین در این روز پتروشیمی پارس با تغییر مالکیت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی در مسیر سبد سهام حقیقی به حقوقی در فهرست نمادهای مورد توجه در این گروه قرار گرفت.

گروه پتروشيمي سرمایه‌گذاری ايرانيان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی حقوقی را تجربه کرد. بر این اساس ۵۰۰هزار سهم «پترول» توسط شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد جمع‌آوری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: گروه معدنی نیز با ثبت خالص خرید ۵٫۶میلیارد تومانی، از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد توسعه معادن و فلزات بود که با جابجایی ۱٫۵میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی دنبال شد. در این راستا صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان سهامدار ۱٫۰۵درصدی «ومعادن» اقدام به خرید ۴میلیون سهم کرد.

گل‌گهر و چادرملو نیز هر کدام با ثبت خالص خرید ۱٫۲میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بودند. در نماد «کچاد» ، صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این صندوق به عنوان سهامدار عمده در «کگل» نیز خرید یک میلیون سهم را رقم زد.

توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید ۱٫۵میلیون سهم از سوی حقوقی خود یعنی صندوق سرمايه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: نمادهای بانکی نیز از دیگر سهام مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بودند. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به‌طوری‌که حقوقی‌های «وبملت» حدود ۱٫۷میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند.  در این میان ۱۰میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت و ۵میلیون سهم دیگر نیز توسط گروه مالی ملت خریداری شد.

در همین راستا گروه مالی سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک صادرات، اقدام به خرید ۱۰میلیون سهم مزبور کرد.

د) گروه فلزات اساسی: در میان خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز ، فولاد مبارکه اصفهان با تداوم حمایت از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر روبرو شد. به‌طوری‌که این صندوق امروز نیز یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم دیگر «فولاد» را خریداری کرد. خرید ۸۵۰هزار سهم فولاد خوزستان نیز از دیگر خریدهای صورت گرفته از سوی این صندوق بود.

د) شرکت‌های خودرویی: در گروه خودرویی نیز امروز ایران‌خودرو با عرضه ۴۰۰هزار سهمی توسط شركت سرمايه‌گذاری صباتامين مواجه شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در سایپا نیز اقدام به واگذاری ۸میلیون و ۳۰۰هزار سهم کرد.

روند عرضه‌ها در نماد الکتریک خودروشرق به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که این نماد واگذاری ۳میلیون سهمی از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران را تجربه کرد.

همچنین امروز جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده آهنگری تراكتورسازی ايران‌ رخ داد؛ در حالی ۱۰۹میلیون و ۵۰۰هزار سهم «خاهن» معادل بلوک ۵ درصدی توسط یک سهامدار حقیقی عرضه شد که این میزان سهم را گروه صنعتی اشتالزفولاد خاورميانه خریداری کرد. در نهایت این حقوقی درصد مالکیت خود در سهام «خاهن» را به ۲۶٫۵۳درصد افزایش داد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.