مکس بورس خریدوفروش‌های هفتگی معامله‌گران سهام - مکس بورس

معاملات هفته سپری شده در بازار سهام با شرایط تعادلی سپری شد. خرید و فروش بازیگران سهام نیز تحت تاثیر همین جو متعادل قرار داشت.  گزارش «دنیای بورس» با بررسی دادوستدها در هفته گذشته به بررسی موقعیت‌های خرید و فروش معامله‌گران پرداخته است.

دنیای بورس: بورس تهران معاملات هفته سپری شده را با شرایط تعادلی سپری کرد؛ به‌طوری‌که در هفته جاری بازدهی بازار سهام به زیان ۰٫۱۵ درصدی منجر شد که به این ترتیب عملکردی خنثی در کارنامه این هفته نماگر اصلی بازار ثبت شد. در این میان روند خرید و فروش‌های بازیگران بازار نیز تحت تاثیر همین جو متعادل قرار داشت؛ در حالی دو روز ابتدایی هفته و همزمان با ریزش‌های شدید شاخص کل بورس شاهد حمایت سهامداران عمده از بازار بودیم که از روز دوشنبه با چرخش بازی، سهامداران خرد به خریدهای بیشتری اقدام کردند.

به این ترتیب خالص خرید حدود ۱۸۰میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روزهای شنبه و یکشنبه با خالص خرید ۲۳۰میلیارد تومان حقیقی‌ها در روزهای بعد نه تنها جبران شد بلکه در نهایت برآیند جابه‌جایی‌ها در این هفته به انتقال بیش از ۵۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجامید.

در این میان معاملات تازه‌ترین روز کاری هفته با خالص خرید ۳۶میلیارد تومانی سهامداران خرد به پایان رسید. بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نماد لوله ‌و ماشين‌سازي ‌ايران‌ داشتند، امری که با خالص خرید ۲۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی حقیقی‌ها دنبال شد.

در حالی ۹۹درصد از خریدهای امروز «فلوله» از سوی حقیقی‌های بازار شکل گرفت که در نهایت سهم با صف خرید بیش از ۷میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در این میان ۲۵ میلیون سهم مزبور از سوی شركت توسعه وتامين شريف به عنوان سهامدار عمده «فلوله» عرضه شد. این حقوقی با عرضه سهام مزبور درصد مالکیت خود در این نماد را به ۶٫۷۳درصد رساند.

ايران‌ ترانسفو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود. این نماد نیز با استقبال زیاد معامله‌گران به صف خرید سنگین رسید که در نهایت پایان معاملات با صف خرید ۲۱ میلیون سهمی به کار خود پایان داد. به این ترتیب خریدهای قابل‌توجه حقیقی‌ها در این نماد با انتقال ۱۳٫۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد خاتمه یافت.

«های‌وب» نیز با تغییر مالکیتی در محدوده ۱۰میلیارد تومان از دیگر نمادهایی بود که مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. در این راستا بازارگردان «های وب» اقدام به خرید ۵میلیون سهم کرد.

در مقابل بازیگران عمده نیز بیشترین حمایت را از نماد بانک کارآفرین داشتند؛ به‌طوری‌که در این روز ۱۶میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وکار» منتقل شد. ۱۰۰هزار سهم مزبور توسط سهامدار حقیقی که مالک ۳٫۷۷درصدی سهم است، خریداری شد. در همین راستا بانک انصار نیز با خرید سنگین بیش از ۵۳ میلیون سهم از سوی شركت ايرانيان اطلس جمع‌آوری شد. گروه مالي بانك پارسيان نیز به عنوان سهامدار عمده بانک پارسیان، ۲۵۰هزار سهم را خریداری کرد. در مقابل بانک پاسارگاد شاهد تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده بود؛ به طوریکه در این روز نیز سرمايه‌گذاري خوارزمي، ۱۴میلیون سهم «وپاسار» را به فروش رساند.

الف) شرکت‌های دارویی: نمادهای دارویی نیز خرید و فروش‌های زیادی را در بازار این روز تجربه کردند. در این میان بانك رفاه كارگران، یک میلیون و ۲۵۰هزار سهم داروسازی ابوریحان را عرضه کرد. در مقابل البرز دارو شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی بيمه مركزي بود. روندی مشابه در نماد داروسازی فارابی با خرید ۳۰هزار سهم توسط سرمايه‌گذاري دارویي تامين دنبال شد.

در این میان سرمايه‌گذاري البرز به عرضه ۲میلیون سهم دارویی رازک پرداخت. خرید ۵هزار سهم سبحان دارو و ۵هزار سهم گروه دارويي سبحان از سوی سرمايه‌گذاري اعتلای البرز از جمله دیگر خریدهای این روز بود. این در حالی است که داروسازی زهراوی شاهد عرضه سهم از سوی دو حقوقی بود؛ داروسازي تهران شيمي و صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر در مجموع بیش از ۷میلیون سهم «دزهراوی» را فروختند.

ب) گروه فلزات اساسی: نمادهای گروه فلزی نیز عمدتا با حمایت از سوی سهامدار عمده روبرو شدند. در این میان ملی صنایع مس ایران شاهد خرید ۳۰۰هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس بود. شركت پيشران سرمايه پرديس نیز به عنوان حقوقی فعال در شركت نورد آلومينيوم‌ به خرید یک میلیون سهم پرداخت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 43 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.