مکس بورس خریدو فروش‌های سهام با چاشنی « فولاد » - مکس بورس

صعود بورس تهران در نخستین روز کاری هفته با خریدهای پرحجم معامله گران خرد همراه شد. در معاملات روز ابتدایی هفته نخست اسفندماه سهامداران حقیقی با خریدهای پرحجم خود در نمادهای فلزی به ویژه فولا مبارکه، توانستند خرید ۵۰۰میلیارد تومانی را داشته باشند.

دنیای بورس: در دادوستدهای روز شنبه با احتساب فروش بیش از ۳۷۰میلیارد تومانی، خالص خرید ۱۲۵میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد. در این میان بیش از ۲۷میلیارد تومان از رقم مزبور به تغییر مالکیت سهام «فولاد» تعلق داشت. در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام «های وب» اقدام کرده و بیش از ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. همچنین حقوقی ها امروز خالص خرید ۳میلیارد تومانی را در نماد «افق» داشتند.

الف) گروه کانه‌های فلزی: در جریان معاملات روز شنبه سهامداران خرد با شدت بیشتری به خرید سهم پرداختند. حجم عمده‌ای از خریدها نیز به جمع آوری سهام گروه فلزی تعلق داشت؛ به طوریکه بیش از ۵۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در نمادهای فلزی جابه‌جا شد.

بخش عمده ای از خریدهای مزبور نیز به جمع آوری سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. در حالی معامله گران حقیقی استقبال زیادی به خرید سهام «فولاد» داشتند که این امر سبب شد حقوقی شرکت به عرضه سهم بپردازد؛ به طوری که ۲۰میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر عرضه شد. اما با این وجود در پایان معاملات همچنان صف خرید ۲٫۵میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

ملی مس ایران نیز خالص خریدی در حدود ۱۹میلیارد تومان را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در نماد فولاد خوزستان نیز دو سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند؛ به طوری که بیش از ۳۱میلیون سهم مزبور توسط گروه توسعه اقتصادي پايندگان و حدود یک میلیون سهم نیز توسط سرمايه‌گذاري سامان مجد خریداری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: نمادهای معدنی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار امروز بودند. بر این اساس خالص خرید سهامداران خرد در این گروه به حدود ۳۳میلیارد تومان رسید. دوقلوهای سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر در صدر خریدهای مزبور قرار داشتند؛ به طوریکه خالص خرید ثبت شده در هر کدام از این دو نماد به بیش از ۱۳میلیارد تومان رسید. در نماد «کگل»، ۱۰میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر عرضه شد. توسعه‌معادن ‌و فلزات‌ نیز با واگذاری ۵۰۰هزار سهم از سوی صندوق توسعه معادن و فلزات آرمانی مواجه شد. این در حالی است که معادن منگنز ایران شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان به همراه سرمايه‌گذاري سليم در مجموع ۱۰۰هزار سهم «کمنگنز» را خریداری کردند.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان می‌دهد حقوقی‌ها بیشتری حمایت را از سهام «های وب» داشتند. بر این اساس ۳میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد این نماد به پرتفوی معامله گران عمده منتقل شد. در حالی از امروز شنبه ۴اسفندماه مطابق با دستورالعمل بازارگرداني مصوب هيات مديره سازمان بورس اوراق بهادار به مدت سه ماه ، بازارگردانی «های وب» توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان تمدید شد که این حقوقی در این روز در حمایت از سهم مزبور به جمع آوری ۵میلیون سهم پرداخت.

در نماد ماشین سازی اراک نیز خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده صورت گرفت. بر این اساس سرمايه‌گذاري سامان فرهنگيان و سرمايه‌گذاري فرهنگيان هر کدام ۵۰۰هزار  سهم «فاراک» را خریداری کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.