مکس بورس خریدو فروش‌های سهام در نخستین هفته اردیبهشت - مکس بورس

بازار سهام در حالی نخستین هفته اردیبهشت را با افزایش ۲درصدی شاخص سپری کرد که در این هفته بازیگران خرد به خریدهای خود ادامه داده و توانستند بیش از ۲۷۵میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود انتقال دهند. بازیگران بورس در گزارش هفتگی به بررسی جزییات خرید و فروش سهام در نخستین هفته اول اردیبهشت‌ماه می‌پردازد.

دنیای بورس: بررسی روند جابه‌جایی‌های مالکیت سهام در هفته نخست اردیبهشت‌ماه گویای این است که سهامداران حقیقی معاملات روز شنبه و دوشنبه را با خالص خرید بیش از ۱۲۰میلیارد تومانی سپری کردند. این روند در معاملات روز سه شنبه و همزمان با اصلاح شاخص، تغییر مسیر داده و در اختیار سهامداران عمده قرار گرفت؛ به طوریکه در روز دوشنبه خالص خرید حقوقی ها به ۴۴میلیارد تومان رسید.

البته در جریان معاملات روز چهارشنبه این روند مجدد به زمین حقیقی‌های بازار منتقل و خالص خرید ۵۰میلیارد تومانی در کارنامه بازیگران خرد ثبت شد. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در ۴روز کاری این هفته به بیش از ۲۷۵میلیارد تومان رسید.

معاملات روز چهارشنبه

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در معاملات روز چهارشنبه هم ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بیشترین حجم خریدها به نماد بانک صادرات تعلق داشت. در حالی «وبصادر» روز سه شنبه بازگشایی شد و نوسان مثبت بیش از ۱۱درصدی را تجربه کرد که این روند در معاملات این روز نیز با افزایش ۵درصدی قیمتی همراه شد.

همچنین صف خرید سنگین بیش از ۱۶۰میلیون سهمی نیز برای «وبصادر» تشکیل شد. در این میان دو سهامدار عمده شرکت نیز عرضه های سنگینی را رقم زدند؛ به طوریکه یک میلیارد و ۶۰۰میلیون سهم از سوی سازمان بيمه سلامت ايران و ۶۰۰میلیون سهم دیگر نیز توسط شركت خدمات پشتيباني مهر۷۸ به فروش رفت. البته این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک تجارت نیز اقدام به فروش ۵میلیون و ۳۰۰هزار سهم کرد.

در سوی دیگر بانک خاورمیانه نیز با تغییرات زیادی روبه‌رو شد. در حالی ۱۰۰هزار سهم مزبور توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی شرکت عرضه شد که در مقابل سرمايه‌گذاري سمند، شركت سام الكترونيك و صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم «وخاور» را جمع آوری کردند.

ب) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی ابوریحان با عرضه ۱۰۰هزار سهم توسط بانک رفاه مواجه شد. در نماد داروپخش نیز در حالی سرمايه‌گذاري ملي ايران به خرید ۳۰هزار سهم پرداخت که در مقابل بیش از ۲۰۰هزار سهم مزبور از سوی بانک رفاه عرضه شد. سرمايه‌گذاري اعتلای البرز نیز خرید ۵هزار سهم سبحان دارو و ۵۰هزار سهم گروه دارویی سبحان را رقم زد.

در این میان سرمايه گذاري دارويي تامين با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد؛ به طوریکه در این روز بیش از ۳میلیون سهم «تیپیکو» توسط صندوق سرمايه‌گذاري توسعه تعاون صبا و ۳۰۰هزار سهم نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بادرآمد ثابت كوثر يكم به فروش رفت.

ج) شرکت‌های خودرویی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان از عرضه سهام ایران خودرو از سوی سهامدار عمده دارد؛ به طوریکه امروز ۶۵۰هزار سهم «خودرو» توسط شركت سرمايه‌گذاري سمند واگذار شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.