مکس بورس خرید حقوقی‌های بازار برای دهمین روز متوالی - مکس بورس

معامله‌گران حقوقی نخستین روز کاری دی‌ماه را با خریدهای پرحجم خود آغاز کردند. بر این اساس روز شنبه برای دهمین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد؛ به‌طوری‌که بیش از ۳۲ میلیون سهم به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: بررسی جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز شنبه نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کالامحور قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در ۴ صنعت پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان بود.

الف) شرکت‌های پالایشی: در این راستا حدود نیمی از این رقم یعنی ۱۵میلیارد تومان به خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی تعلق داشت. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «شبندر» به ۸٫۵ میلیارد تومان رسید.

در این میان ۱۲میلیون سهم مزبور توسط بانک رفاه کارگران به عنوان سهامدار عمده «شبندر» خریداری شد. ۳میلیون سهم دیگر را نیز صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر جمع‌آوری کرد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۵ میلیارد تومان سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود.

ب) شرکت‌های معدنی‌: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۸٫۵ میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات بود که با خالص خرید ۴٫۸میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در حالی ۱۱میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان به عنوان سهامدار عمده خریداری شد که در مقابل یک میلیون  و ۳۰۰هزار سهم را صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر عرضه کرد.

در همین راستا گل‌گهر نیز خرید سنگین در محدوده ۷۷میلیون سهم را از سوی گروه مدیریت سرمايه‌گذاری اميد تجربه کرد.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: پتروشیمی دیگر صنعت کالایی بورس تهران بود که با خالص خرید حدود ۴ میلیارد تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شد. در این میان گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد روبرو شد؛ به‌طوری‌که این حقوقی در نخستین روز مبادلاتی هفته جاری نیز ۴۰۰هزار سهم «پترول» را به پرتفوی خود افزود.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد حمایت از سوی دو حقوقی بود. بر این اساس سرمايه‌گذاری صباتامين و گروه صنعت سلولزی تامين گسترنوين هر کدام ۱۰میلیون سهم «تاپیکو» را خریداری کردند.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: این در حالی است که نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از ۷میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای این گروه نیز بانک ملت در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبملت» به حدود ۷ میلیارد تومان رسید.

در پی تقاضای بالای سهامداران خرد در این نماد، سهامدار عمده بانک ملت یعنی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت، اقدام به عرضه یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم کرد. بانک صادرات نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه ۱۰۰هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات مواجه شد. در مقابل بانک خاورمیانه با خرید ۸۰۰هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن همراه شد.

ه) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر گروه یعنی سایپا در فهرست نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. به‌طوری‌که ۲٫۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «خساپا» جابه‌جا شد. در این میان ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين عرضه شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران‌خودرو نیز اقدام به عرضه ۵٫۵میلیون سهم کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 88 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.