مکس بورس خرید هفتگی معامله‌گران سهام چقدر بود؟ - مکس بورس

بازار سهام در هفته‌ای که سپری شد شاهد سنگینی شدن کفه خرید حقیقی‌های بازار نسبت به حقوقی‌ها در ترازوی معاملات بود. بر مبنای تحلیل ارایه شده از ۵ روز معاملاتی، سهامداران خرد توانستند در ۴ روز موقعیت‌های خرید را در دادوستدها در دست داشته باشد و تنها در معاملات روز سه‌شنبه در نقش فروشنده به معامله پرداختند. گزارش پیش‌رو به جزییات دادوستد بازیگران در هفته سپری‌شده و روز پایانی معاملات می‌پردازد.

دنیای بورس: بورس تهران در حالی این هفته را با ثبت بازدهی ۸درصدی سپری کرد که معامله‌گران حقیقی به خریدهای خود ادامه دادند و توانستند خالص خرید ۳۰۰میلیارد تومانی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کنند.

بررسی روند خرید و فروش های صورت گرفته در هفته جاری نشان از آن دارد که حقوقی‌های بازار تنها در معاملات روز سه شنبه بیشتر از آن که فروشنده باشند، خریدار بودند. این در حالی است که در ۴روز دیگر روند جابه‌جایی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران خرد بود؛ به طوریکه در روز شنبه تنها بیش از ۲۶میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

این روند در معاملات روز یکشنبه با خالص خرید ۱۶۰میلیارد تومانی دنبال شد. جابه‌جایی ۱۳۱میلیارد تومانی در روز دوشنبه در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی، در روز سه شنبه به خالص خرید ۶۰میلیارد تومانی حقوقی‌ها ختم شد. ولی مجدد در معاملات آخرین روز کاری هفته ، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند حدود ۳۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند.

معاملات روز پایانی هفته (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت)

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام البته ۳۹٫۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. در این میان پتروشیمی فجر در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی‌های بازار در این نماد به بیش از ۱۴میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز فولاد امیرکبیر کاشان مورد توجه سهامداران خرد بود. سرمایه گذاری سپه نیز با خالص خرید ۸٫۵میلیارد تومانی حقیقی‌ها روبه‌رو شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در مقابل بازیگران عمده به حمایت از نمادهای بانکی پرداختند که درصدر آن جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به این ترتیب بیش از ۱۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبملت» جابه‌جا شد. بانک صادرات نیز با خالص خرید بیش از ۵میلیارد تومانی از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه حقوقی‌ها بود. در این روز در حالی گروه مالي سپهرصادرات به خریدهای خود در نماد «وبصادر» ادامه داد و بیش از ۴میلیون سهم را خریداری کرد که در مقابل عرضه حدود ۵۰میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات صورت گرفت.

در این گروه بانک خاورمیانه نیز با حمایت و خرید سهم از سوی سه سهامدار عمده روبه‌رو شد. سرمايه‌گذاري سمند، سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن و شركت سام الكترونيك در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم «وخاور» را خریداری کردند. در همین راستا شركت ايرانيان اطلس نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک انصار خریدهای سنگینی در این نماد داشت. به طوریکه ۱۴۰میلیون سهم «وانصار» را به پرتفوی خود افزود.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر گروه یعنی ایران خودرو با عرضه از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد؛ عرضه ۱۵میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند و واگذاری ۲میلیون سهم از سوی گروه مالي بانك پارسيان از جمله این واگذاری‌ها بود.

دیگر لیدر خودرویی نیز یعنی سایپا با خرید و فروش از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. در این میان ۴۰میلیون سهم «خساپا» توسط سرمايه‌گذاري صباتامين عرضه شد. در مقابل ۵میلیون سهم را گروه سرمايه‌گذاري سايپا خریداری کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از واگذاری سهام توسط حقوقی‌ها دارد؛ به طوریکه صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت بندرعباس، ۳میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز با جابه‌جایی بلوکی از سوی دو حقوقی روبه‌رو شد؛ در حالی ۲۰۰میلیون سهم «شپنا» معادل یک درصد از سهم توسط سرمايه گذاري صباتامين عرضه شد که این میزان سهم را شركت توسعه سرمايه رفاه خریداری کرد.

د) شرکت‌های سیمانی: نمادهای سیمانی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران در بازار روز چهارشنبه بودند. در این میان صندوق سرمايه‌گذاري گسترش فرداي ايرانيان، ۱۳هزار سهم سیمان بهبهان را خریداری کرد. در نماد سیمان هگمتان نیز ۱۰۰هزار سهم از سوی بيمه البرز خریداری شد. این در حالی است که ۲۲هزار سهم سیمان هرمزگان توسط گروه توسعه اقتصادي رستا عرضه شد. در نماد سیمان شمال نیز ۳میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري وتوسعه صنايع سيمان عرضه شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 38 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.