مکس بورس خطوط تمرکز شریک خارجی سهام « دشیری » - مکس بورس

شیرین دارو در مجمع سالانه اعلام کرد:‌ فعلا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. «دشیری» با اعلام برنامه‌های سه‌گانه فروش، نوسازی و افزایش ظرفیت از تمرکز شریک خارجی بر مجموعه خبر داد.

تاریخ مجمع: چهارشنبه ۱۳ تیرماه در سال ۹۷

درصد حضار: ۹۱ درصد

اعضای هیات رئیسه: آقای رضوانی‌فر (رئیس مجمع- مدیرعامل تیپیکو)

آقای اصغرزاده (ناظر اول- نماینده تیپیکو)

آقای ملک (ناظر دوم- نماینده داروسازی کاسپین تامین)

آقای معمارزاده (دبیر- معاون مالی)

آقای بامری (مدیرعامل)

– تقسیم سود: ۱۳۰ تومان از ۱۴۱٫۲ تومان سود سال

با توجه به ثبت افزایش سرمایه شیرین دارو از یک میلیارد تومان به ۵ میلیارد تومان، تقسیم سود بر اساس سرمایه جدید (۵۰ میلیون سهم) صورت گرفت.

شرکت شیرین دارو (دشیری) در سال ۱۳۴۹ تاسیس و در سال ۱۳۷۲ وارد بورس اوراق بهادار شد و سپس در سال ۱۳۸۷ پذیرش آن لغو گردید. مجددا در سال ۱۳۹۳ در بازار توافقی (پایه) مورد معامله قرار گرفت. شرکت در زمینه فرآوری ریشه شیرین بیان و مشتقات آن فعالیت می‌کند.

گزارش هیات مدیره

۱- فروش شرکت در سال ۱۳۹۶ به  ۲۷۷ میلیارد تومان رسید که در سال گذشته ۲۰۷ میلیارد بوده و ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد. حدود ۱٫۳ میلیون کیلوگرم پودر و عصاره شیرین بیان در سال ۱۳۹۶ فروخته شد که در سال گذشته حدود ۱ میلیون کیلوگرم بود. سود خالص شرکت به ۷ میلیارد تومان رسید که در سال قبل ۳٫۹ میلیارد تومان بود.

۲- نسبت‌های مالی از جمله نسبت جاری در سال ۱۳۹۶ رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و از  ۱٫۴۸ در سال ۱۳۹۵ به ۲٫۱۵ رسید.

۳- میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ بیش از ۶٫۸ میلیون دلار بود که نسبت به صادرات ۶/۵ میلیون دلاری سال قبل رشد ۲۱ درصدی نشان می‌دهد.

۵- تعداد پرسنل شرکت در پایان سال مورد گزارش ۸۹ نفر بود که یک نفر بیشتر از پارسال شده بود. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ سرانه فروش به ازای هر نفر از پرسنل ۳۱۰ میلیون تومان بود.

۶- تعداد ۹ پروژه بهسازی و نوسازی با سرمایه‌گذاری ۱٫۳ میلیارد تومان از جمله مخزن استیل و غبارگیر و تعویض پست برق و کمپرسور هوا در سال مورد گزارش انجام شد. همچنین شرکت توانست پروانه بهره‌برداری از چاه آب خود را اخذ کند.

۷- بخشی از ریشه شیرین بیان مصرف توسط کارخانجات داخلی از کشورهای آسیای میانه وارد می گردد که در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد از کل ریشه وارداتی توسط شیرین دارو انجام شد.

۸-  برنامه های هیات مدیره برای سال ۱۳۹۷ عبارتند از:

– افزایش ظرفیت و حفظ سهم بازار

– بهینه‌سازی و نوسازی با اعتبار حدود ۶۰۰ میلیون تومان

– فروش ۲۷۹ میلیارد تومانی و سود خالص ۴٫۸ میلیارد تومان که به ازای هر سهم حدود  ۹۶ تومان سود خواهد بود.

گزارش حسابرس: مقبول (بدون بند شرط)

بند ۵ (تاکید بر مطلب خاص) اقلام ارزی با توجه به مصوبه ۲۲/۱/۹۷ هیات دولت به نرخ هر دلار ۴۲۰۰ تومان تسعیر شده است.

بند ۶ (بند بازرسی) تکالیف مجمع سال گذشته درباره وصول مطالبات از آقای فلاح‌زاده به مبلغ ۹۳۰ میلیون تومان و شرکت «اگروساینس» به مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان و «سازمان توسعه تجارت ایران» به مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان به نتیجه نرسیده است.

مدیر مالی گفت برای مطالبات از آقای فلاح‌زاده که از سال ۱۳۹۲ باقی مانده، حکم جلب و ممنوع‌الخروجی داریم اما وی متواری است. نماینده سهامدار خارجی در این مورد گفت بدهی آقای فلاح زاده  ۱٫۳ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن طی این سال‌ها به صورت غیرمستقیم وصول شده است، زیرا وی هنوز غیرمستقیم در این زمینه کار می کند و در جاهایی توانسته ایم او را گیر انداخته و بخشی از مطالبات را وصول کنیم. مدیر مالی اضافه کرد که برای شرکت اگروساینس هم حکم جلب و ممنوع‌الخروجی مدیران را گرفته‌ایم.

رئیس جلسه گفت تخلف در شرکت اگزوساینس از طریق یکی از کارکنان صورت گرفته که علاوه بر شکایت حقوقی که انجام داده‌اید شکایت کیفری هم انجام دهید. در پاسخ به پرسش سهامداری در این باره گفته شد: «وی از امکانات فنی شرکت سوءاستفاده کرده تا محصولات شیرین‌دارو را به نام خودش بفروشد.

شرکت خارجی وی به نام خواهرش است و بهمین خاطر نتوانسته‌ایم بر علیه شرکت اقامه دعوی کنیم. وی در مسکو ساکن است». رئیس مجمع گفت از طریق اینترپل اقدام گردد. مطالبات سازمان توسعه تجارت بابت جوایز صادراتی هم به خاطر عدم وجود بودجه پرداخت نشده است.

بند ۷ (گزارش بازرسی) ۵ درصد از ریشه‌های خریداری شده به عنوان خاک کسر می‌گردد اما مقادیر واقعی خاک آن حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد است.

رئیس جلسه گفت این موضوع حتما شفاف شود و با تغییر نرخ فروش یا هر تمهید دیگر محاسبه خاک براساس مقدار واقعی ۱۵ تا ۱۶ درصد در هنگام خرید انجام گردد.

پرسش و پاسخ

۱- موضوع سوءاستفاده موذن‌زاده چه بوده و چرا برای آن ذخیره گرفته شده است؟

پاسخ: آقای موذن‌زاده پیمانکار امور گمرکی صادرات شرکت بوده است که از وکالتی کهه به وی داده شده بود، برای واردات استفاده کرد. علیه وی شکایت حقوقی و کیفری شده و در حال حاضر با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد است.

۲- آیا از دلار ۴۲۰۰ تومان استفاده کرده‌اید؟ آیا گشایش اعتبار اسنادی (LC) انجام داده‌اید؟

پاسخ: هنوز استفاده نکرده‌‌ایم اما مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. با توجه به واردات موقت ریشه و صدور مجدد آن که معاف از تعرفه است نیازی به گشایش LC وجود ندارد. رئیس جلسه گفت سعی کنید گشایش اعتبار اسنادی کنید تا مشکلی در مبادلات مالی بویژه با مشتریان در کشورهای آسیای میانه ایجاد نشود.

۳- نرخ خرید ریشه وارداتی و داخلی چند است؟

پاسخ: به عوامل متعددی مانند رطوبت و ضخامت ریشه و همچنین ناخالصی های آن مانند ساقه و برگ بستگی دارد و تعیین یک عدد ثابت برای آن میسر نیست. ریشه‌های بهاره چندان خوب نیستند و ریشه‌های زمستانی بهترند اگر سم OTA در آنها بالا نباشد. بطور میانگین ریشه وارداتی هر تن ۲۸۵ دلار تا ۳۱۰ دلار و ریشه داخلی هر تن ۲٫۷ میلیون تومان خریداری می شود. برنامه خرید ریشه از آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان موردنظر است زیرا در داخل کشور باید برداشت صیانتی در راستای دغدغه‌های زیست محیطی مورد نظر قرار گیرد.

۴- پیش‌بینی تولید برای سال ۱۳۹۷ با توجه به ظرفیت اسمی ۲ برابری کارخانه نسبت به تولید سال ۱۳۹۶ چه مقدار است؟

پاسخ: پروانه بهره‌برداری مربوط به سال ۱۳۵۵ و به صورت خط تولید پیوسته (Continuous) بوده اما سیستم فعلی براساس تولید سری (Batch) است. در روش فعلی ریشه بیشتری دریافت، ولی محصول کمتری تولید می‌شود. البته برآورد امکان افزایش ۳۰ درصدی تولید  ۱۲۰۰ تنی فعلی وجود دارد. البته محدودیت آب هم وجود دارد که با ظرفیت فعلی مصرف روزانه صد مترمکعب آب داریم.

۵- مطالبات ۲٫۳ میلیون دلاری در تاریخ ترازنامه با چه نرخی تسعیر شده است؟ در صورت دریافت این مبلغ به چه نرخی تسعیر می‌شود؟

پاسخ: رئیس جلسه گفت براساس قانون عمل خواهیم کرد و فعلا باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنیم. مدیر مالی اضافه کرد مبلغ ۲٫۳ میلیون دلار مزبور هنوز دریافت و تسعیر نشده و مقررات و قوانین هم هنوز دقیقا مشخص نشده است. پس باید منتظر باشیم و در نهایت براساس قوانین و صرفه و صلاح شرکت عمل خواهیم کرد.

۶- نسبت استحصال عصاره از ریشه چه مقدار است؟

پاسخ: هر ۳٫۵ کیلو تا ۴ کیلو ریشه ورودی یک کیلو عصاره می‌دهد که میزان دقیق آن بستگی به کیفیت ریشه دارد. حدود ۹۹ درصد از عصاره بصورت صادراتی به فروش  می‌رسد.

۷- استراتژی شریک خارجی شما چیست؟

پاسخ: نماینده شریک خارجی گفت ۱۳۰ کارخانه تولید عصاره شیرین‌بیان در استان فارس مشغول به کار هستند و ما تمرکز خود را بر شیرین دارو قرار داده‌ایم. حتی پیشنهاد خرید ریشمک را داشتیم که منصرف شدیم تا در اینجا برندسازی کنیم.

۸- تحریم‌ها چه اثری بر روی شرکت خواهد داشت؟

پاسخ: تاکنون تحریم‌ها روی صدور شیرین‌بیان کشور باوجود افزایش تولید و ارزآوری ۶۵ میلیون دلاری اثری نداشته است.

۹- برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟

پاسخ: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه نداریم.

۱۰- گرانول چیست؟

پاسخ: پوست و خاکی است که پس از آسیاب ریشه باقی می‌ماند و بستگی به کیفیت آن و عدم وجود ناخالصی قابل استفاده خواهد بود.

۱۱- چرا سهامدار عمده حمایتی از قیمت این سهم که بیش از ۵ هزارتومان ارزش دارد، نمی‌کند؟

پاسخ: رییس جلسه گفت قیمت ۵ هزار تومان نظر شخصی شماست و از دید ما ارزش سهم در همین محدوده ای است که معامله می شود.

«دشیری» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم ۱۴۱٫۲ تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم ۱۳۰ تومان

هزینه های مالی به ازای هر سهم (۱۴٫۳) تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم  ۲۱۰ تومان که ۱۳۰ تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

– رئیس مجمع گفت درباره مطالبات آقای فلاح‌زاده از همه روش‌های عرفی و غیرعرفی (حتی شرخر) استفاده کنید.

– سهامدار پرحاشیه بورس (عین الف) گفت کشورهای آسیای میانه استان‌های خودمان بوده است که رئیس مجمع گفت شما برو آنها را پس بگیر و باکو را هم برای خودت بردار!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 213 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 12 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.