مکس بورس دلهره تکنیکال، دلخوشی بنیادی - مکس بورس

پس از صعودهای مداوم شاخص سهام طی هفته‌های اخیر، مجددا با نزدیک شدن به سقف ۸۱ هزار و ۵۳۷ واحدی، شاهد احتیاط معامله‌گران بورس هستیم. در این میان، تکنیکالیست‌ها بیشترین نگرانی را از عدم عبور موفق از این سقف عنوان می‌کنند. این در شرایطی است که تحلیل‌گران بنیادی رشد ۵ درصدی سودآوری شرکت‌ها را به معنای بالا آمدن کف جدید نماگر بورس می‌دانند و چندان از ریزش سنگین قیمت‌ها دلهره‌ای ندارند.

سقف چارتیستی

نماگر بورس تهران چند قدمی تا سقف خود در ۱۴ فروردین ۹۵ فاصله ندارد. گرچه هنوز خوش‌بینی‌هایی نسبت به عبور از این سطح وجود دارد، اما الگوی فعلی نمودار شاخص را نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند. بنابراین اگر برای دومین بار نیز بورس نتواند از این سطح عبور کند از نگاه نموداری سیگنال فروش جدی صادر خواهد شد.

کف خوش‌بینی‌ها

این در حالی است که تحلیل‌گران بنیادی معتقدند شرایط بازار سهام بهبود یافته و در گزارش‌های سه‌ماهه حدود دو هزار میلیارد تومان (معادل ۵ درصد) به پیش‌بینی سود شرکت‌ها اضافه شده است. این عامل باعث می‌شود تا بتوان کف قیمتی بالاتری را برای عموم بازار سهام در نظر گرفت.

به عبارت دقیق‌تر، نسبت قیمت به درآمد (P/E) با رشد مخرج (درآمدها) تعدیل شده و همین موضوع احتمال ریزش سنگین شاخص سهام را کاهش می‌دهد. در واقع بررسی گروه‌های پرمعامله بازار سهام نشان می‌دهد در قیمت‌های پایین‌تر از سطوح فعلی، تقاضا به شدت تقویت می‌شود. بنابراین، نباید چندان نگران ریزش عمومی قیمت‌ها در بورس باشیم.

از قیمت‌های کم‌تر دیده‌شده در گروه خودرو گرفته تا جذاب شدن نمادهای کالایی (فولادی، روی، مس و پالایشی) در قیمت‌های پایین‌تر، همگی احتمال ریزش شاخص سهام به زیر ۸۰ هزار واحد را اندک نشان می‌دهند.

مسیر گردش نقدینگی بورسی‌ها

در این تقابل نگاه‌ها شاهد کاهش نسبی ارزش معاملات هستیم. هرچند سهامداران حقوقی همچنان خریدهای امیدوارکننده‌ای طی این روزها دارند، اما از فعالیت حقیقی‌ها کاسته شده است. حال می‌توان دو سناریو را در نظر گرفت.

نخست آنکه نقدینگی جدیدی وارد بازار نشود. مشاهده می‌شود بخش مهمی از پول‌ها وارد نمادهای بزرگ بورسی شده (سه گروه مهم فلزات اساسی، پالایشی و رایانه‌ای) و این صنایع به دلیل وجود فروشندگان زیاد تا حدودی قیمت‌های متعادل‌تری را تجربه می‌کنند. بنابراین، قدرت نقدینگی موجود در بازار نمی‌تواند بیش از این نمادهای یادشده را تکان دهد. بنابراین، احتمال دارد چرخش سهامداران به سمت گروه‌های کوچک‌تر را شاهد باشیم. دیروز نیز تحرکاتی در صنایعی مانند قندی‌ها، لاستیک ساختمانی‌ها و … انجام شد.

اما سناریوی دوم که احتمال کمی هم ندارد، جذب نقدینگی بیشتر به بورس است. اگر جذابیت موجود در گروه‌های بزرگ به ویژه با پایداری رشد قیمت‌های جهانی تقویت شود، پول‌های تازه به بورس وارد می‌شوند. در این شرایط صنایع بزرگ لیدر بورس باقی می‌مانند.

شروع سبز بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در آغاز معاملات هفتگی خوش درخشیدند. نفت برنت و WTI به ترتیب ۵۲٫۴ و ۴۹٫۹ دلار (رشد حدودا ۰٫۳ درصدی) قیمت خوردند.

مس با نیم درصد رشد به قیمت ۲۳۳۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.

روی با افزایش ۰٫۷ درصدی در سطح ۲۸۰۰ دلاری معاملات خود را ادامه می‌دهد.

سرب نیز با رشد ملایم ۰٫۱۵ درصدی قیمت ۲۳۳۰ دلار را تجربه می‌کند.

قیمت‌ها در بازار آلومینیوم با رشد ۰٫۳ درصدی به ۱۹۲۰ دلار نزدیک شده‌اند.

نیم‌نگاهی به دلار

در سوی دیگر، بازار ارز شاهد افزایش نرخ دلار به بالای ۳۸۱۰ تومان در معاملات دیروز بود. با توجه به سهم حدودا ۵۰ درصدی شرکت‌های صادراتی بورس تهران، رشد نرخ دلار همواره حامی بازار سهام بوده است. بنابراین، معامله‌گران امروز نیز توجه ویژه‌ای به نوسانات بازار ارز خواهند داشت.

ادامه سوخت‌های پالایشی برای شاخص؟

طی چند روز اخیر، استارت بازگشایی نمادهای پالایشی با «شبندر» و در ادامه «شتران» زده شد. به نظر می‌رسد سایر نمادهای این گروه از جمله «شبریز»، «شپنا» و «شراز» نیز به زودی بازگشایی شوند. این سهام نیز که احتمالا با اقبال مناسبی مواجه شوند می‌تواند به عبور بورس از سقف ۱۶ ماهه کمک کند.

روز حساس برای «فولاد»

بدون شک یکی از پیشران‌های اخیر بورس تهران، فولاد مبارکه اصفهان بوده است. عملکرد مناسب این شرکت در گزارش سه‌ماهه و تعدیل مثبت سودآوری از دلایل اصلی اقبال به این شرکت محسوب می‌شود. امروز عرضه محصولات «فولاد» در بورس کالا برای قرارداد تحویل مهر انجام می‌شود که قیمت آن می‌تواند سیگنال مهمی برای این سهم باشد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد احتمال بالا بودن قیمت‌ها در بورس کالا زیاد است و انتظار می‌رود بازار نیز به این سهم واکنش مثبتی نشان دهد.  

فروشنده نامحسوس؟

در میان تحرکات سهامداران درصدی، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر همواره مورد توجه بازار بوده است. سهامداری که مدت‌ها در گروه‌های کالایی حضور داشته و اکنون نیز خرید و فروش‌های قابل توجهی انجام می‌دهد. طی روزهای اخیر، این سهامدار در نماد «فملی» فروشنده بوده است و پس از بازگشایی ملی مس بیش از ۷۰ میلیون سهم عرضه کرده است. اکنون نیز تا رسیدن به کمتر از یک درصد سهم حدود ۸۳ میلیون سهم دارد.

اگر عرضه‌ها به این شکل ادامه پیدا کند، دیگر نمی‌توان معاملات این سهامدار را رصد کرد و احتمالا فروشنده نامحسوسی در این نماد محسوب شود. مشابه این امر را در نماد «فولاد» شاهد بودیم که ۱۸ تیر ماه، خروج صندوق گنجینه زرین شهر از سهامداران درصدی رقم خورد و دیگر نمی‌توان معاملات این سهامدار را در نماد مزبور رصد کرد. (فروشندگان احتمالی «فولاد»)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.