در حالی عرضه اولیه سهام چدنسازان سهشنبه هفته جاری در دستور کار است که این شرکت گروه ساخت محصولهای فلزی به دنبال برنامه توسعه بازار در قالب بازار داخلی و بازار جهانی است. البته مدیران «چدن» با وجود در اختیار داشتن سهم ۸۳ درصدی از بازار، چشمانداز محافظهکارانهای در سال جاری پیشبینی میکنند. چدنسازان برتری ویژهای نسبت به دیگران دارد که این مجموعه تولیدی را متمایز میکند.
روز سهشنبه ۲۱ شهریور ماه عرضه اولیه دومین شرکت بورسی در بازار سهام انجام میشود. «چدنسازان» در حالی چهارمین عرضه اولیه سال جاری خواهد بود که قرار است روز سهشنبه ۷درصد سهام این مجموعه در بورس تهران عرضه شود.
چدنسازان که از ۳۴ سال پیش در اصفهان تاسیس شد و در زمینه تولید غلتکهای نورد گرم و سرد، رینگ و رولیک، کوکیلهای شمش ریزی فولاد فعال است، از ۷ مهر سال گذشته مورد پذیرش قرار گرفت و از ۲۴ اسفند سال گذشته به عنوان پانصد و دوازدهمین شرکت در بخش «ساخت محصولات فلزی» و با نماد «چدن» در فهرست نرخهای بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
شرکت بیرقیب
البته چدنسازان برتری ویژهای نسبت به دیگران دارد که این مجموعه تولیدی را متمایز میکند و آن این است که بیشتر شرکتهای فعالی در بازار سرمایه مشتریان دائمی مجموعه تولیدی چدنسازان هستند. ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی یزد و فولاد خوزستان از جمله خریداران محصولهای شرکت هستند. «چدن» البته در حالی با تولید ۳هزار تن بر میلی متر کار خود را آغاز کرد که توانست۹۰ درصد نیاز داخل را پوشش دهد.
استراتژی «چدن»
در این میان دستیابی به یكي از برترين گروههاي صنعتي منطقه با حضور پايدار در بازارهاي داخلي و بينالمللي مبتني بر هوشمندي، دانش و فناوريهاي نو در افق ۱۴۰۴ مهمترین استراتژی «چدن» است.
طرحهای توسعه
حسین انصاری؛ رئیس هیئت مدیره چدنسازان در جلسه معارفه این شرکت میگوید: طرحهای توسعه زیادی مدنظر است که با رویکرد گسترش سرمایهگذاریهای شرکت انجام میگیرد. البته همچنان که مدیران شرکت تاکید دارند: شرکت فعلا برنامهای برای افزایش سرمایه و عرضه بیش از ۱۰ درصد سهام ندارد.
غلتک؛ مهمترین مساله محور تولید
حیطه فعالیت چدنسازان سه حوزه ریختهگری، عملیات حرارتی و ماشین کاری است که در ۱۰ سال گذشته رتبه اول R&D را در کشور کسب کرد.
بابک نظری؛ عضو هیات مدیره شرکت در این باره میگوید: حوزه ماشین کاری دارای سه شرکت است که به زودی در قالب یک شرکت ادغام میشود.
تولید غلتک مهمترین محصول چدنسازان است. غلتکهای تولید در نورد صنایع فولاد، صنايع غذايي و ساير صنايع از جمله سیمان، کاعذ و لاستیک کاربرد دارد.
نظری در این خصوص میگوید: غلتک درصد بالایی از هزینهای نورد را به خود اختصاص داده و یکی از گرانترین ابزار مصرفی نورد است؛ بهطوریکه حوادث غلتک باعث خسارت تجهیزاتی و توقفهای تولیدی میشود.
۸ تا ۱۲درصد توقفهای خطوط تولید، ناشی از تعویض یا حوادث غلتک است. در این میان البته تهیه مجدد غلتک برای نورد زمانبر و پر هزینه است. ضمن اینکه تاثیر مستقیم بر کمیت و کیفیت نورد خواهد داشت.
بررسی روند مالی «چدن»
سرمایه چدنسازان در چند مرحله به ۸۰ میلیارد تومان رسید. منصور زاده، عضو مالی هيات مديره چدنسازان با بررسی روند مالی این شرکت میگوید: تا قبل از سال ۹۳ با توجه به طرحهای توسعه مهم، در شرکت سود کمتری توزیع شده است. ولی از سال ۹۴ سیاست تقسیم سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تعریف شدو این سیاست در عملکرد سالهای ۹۴ و ۹۵ ادامه داشت.
چدنسازان با استفاده از معافیت مالیاتی طرح توسعه و از محل فیشهای کسر شده توسط کارفرمایان همه دیون مالیاتی خود را تسویه کرد .
در این میان مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال ۹۳ توسط سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی و تا پایان سال ۹۲ رای قطعی صادر شد. برای سال مالی ۹۳ نیز تاکنون برگ تشخیص صادر نشده است.
به گفته این مقام مالی چدن سازان، این مجموعه تولیدی در حال حاضر هیچگونه پرونده حقوقی له یا علیه شخص حقوقی یا حقیقی ندارد.
بررسی چشمانداز شرکت
چشم انداز شرکت رسیدن به ۵۵ میلیون تن فروش در سال است و این در حالی است که به گفته شبانی؛ مدیر بازرگانی و فروش «چدن» به طور قطع فروش ۳۶ میلیون تن از این موضوع محقق میشود.
با توجه به اينكه ميزان مصرف غلتك به طور مستقيم وابسته به ميزان توليد فولاد است، بر اساس ميزان توليد فولاد در افق ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن، بر اين اساس مصرف غلتک بيش از سه برابر حال حاضر خواهد بود . با توجه به چشم انداز فولاد در افق ۱۴۰۴ مبني بر ۵۵ میلیون تن ، اگر با محافظه کاری کشور به ۳۶ میلیون هم دست یابد فروش «چدن» به دو برابر براحتی می رسد .
چدنسازان البته برنامه توسعه بازار را (چه در داخل و چه بازار صادراتی) را در دستور کار دارد؛ پیش بینی رشد مصرف غلتک به دلیل رشد صنعت فولاد از مهمترین این موارد است. همچنین طراحی محصولهای جدید «چدن» نیز در دست اقدام است. «چدن» در حالی در عملکرد سه ماهه از بودجه خود جلوتر بوده و در ۶ ماهه به پوشش معقول رسید که تا پایان سال تعهد تحویل برای رسیدن به بودجه سالانه دارد.
حدود ۸۳ درصد از بازار داخل در دست چدنسازان است و این موضوع برای بازار صادراتی نیز صادق است اما به گفته این مدیر بازرگانی شرکت به دنبال توسعه بازار صادراتی خواهد بود.
فعالیت اصلی
فعالیت اصلی شرکت مرتبط با صنعت فولاد است. این مجموعه تولیدی محصولهای مورد نیاز فولادسازان را تولید میکند و از آنجا که کیفیت محصولهای شرکت بالاست، مشتریان مناسبی دارد.
موضوع فعالیت شرکت توليد انواع غلتكها، كوكيلها و قطعات سنگين صنعتي از جنس چدنهاي آلياژي – داكتيل و فولاد ، طراحي انواع غلتك، كوكيل، پاتيلهاي سرباره و همه قطعات سنگين صنعتي ، مشاوره در امور ريختگري و مدلسازي است.