مکس بورس دومین رشد متوالی دلار - مکس بورس

در نخستین روز خرداد ماه دلار و سکه دومین رشد متوالی خود را تجربه کردند تا قیمت سکه از مرز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کند و دلار به محدوده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومانی پای گذارد. دلار از همان ابتدا با گارد صعودی معاملات خود را آغاز کرد و بازارساز نتوانست با سیاست قیمت‌گذاری خود رشد شاخص ارزی کشور را متوقف کند. سکه نیز که در دوراهی اونس طلا و نرخ ارز قرار گرفته بود با دلار همگام شد و به افزایش قیمت پرداخت.

دنیای بورس: در پنجمین روز کاری هفته قیمت دلار ۱۹۰ تومان دیگر افزایش یافت. ساعت ۱۸ امروز هر دلار آمریکا به قیمت ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان به فروش رفت و رشد روزانه ۱٫۴ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب با دو صعود متوالی شاخص ارزی کشور، بازدهی دلار از ابتدای سال به ۹٫۵ درصد رسید.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بازار از همان ابتدا نشانه‌های صعودی از خود بروز داد و موقعیت بازیگران افزایشی دلار را مستحکم کرد. دلار از همان ابتدا با قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد. افزایش نرخ حواله درهم بر تداوم گارد صعودی دلار اثر گذاشت. بهای درهم از مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان عبور کرد و به قیمت ۳ هزار و ۹۲۵ تومان به کار خود پایان داد. نرخ ارز در شهر مرزی همسایه هرات نیز صعودی شد تا حمایت بیشتری از رشد دلار در بازار داخلی به عمل آید.

ذهنیت افزایشی معامله‌گران نیز سطح تقاضای احتیاطی را در بازار بیشتر کرد. همانطور که در روزهای گذشته به این جریان پرداخته شد رسیدن نرخ ارز به کف ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی و عدم کشش بازار بر افت بیشتر، بر حجم تقاضا افزود. با این حال مقاومت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز جلوی رشد بیشتر دلار را گرفت. نرخ ارز در اوج امروز خود توانست قله ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومانی را نیز لمس کند، اما توانایی صعود بیشتر را از خود نشان نداد. در صورتی کی فردا دلار نتواند مرز حساس ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را بشکند به احتمال زیاد شاهد بازگشت دوباره نرخ ارز به قیمت‌های روزهای قبل در هفته آینده باشیم.

بازارساز ارزی نیز نتوانست مانع از صعود دلار شود. امروز نرخ مندرج بر صرافی‌های منتخب بانک مرکزی روی قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان فیکس بود و تا لحظه آخر بدون تغییر باقی ماند. تفاوت به وجود آمده بین قیمت فروش بازارساز و نرخ ارز در بازار آزاد، فاصله آربیتراژی ۴۴۰ تومانی ایجاد کرد و بر سطح تقاضا افزود. حال باید منتظر واکنش بازارساز به این دو رشد متوالی دلار در روز پنجشنبه و هفته آینده باشیم.

بازار سکه نیز به تبعیت از بازار ارزی کشور روند افزایشی را پیمود. در حقیقت افسار نوسان سکه مدت‌هاست که در دستان دلار قرار دارد و این نکته در جریان معاملات امروز نمود پیدا کرد. اونس طلا در بازار جهانی طی معاملات چهارشنبه ۳ دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و در سطح ۱۲۷۳ دلار قرار گرفت، با این حال رشد ۱٫۴ درصدی نرخ ارز توانست بهای سکه را به میزان یک درصد افزایش دهد. ساعت ۱۸ امروز هر سکه طرح جدید به بهای ۴ میلیون ۸۲۰ تومان به فروش رسید که این مقدار ۵۰ هزار تومان بیش از قیمت بسته شده سکه در آخرین معاملات روز سه‌شنبه بود. با دو صعود متوالی سکه در دو روز اخیر بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال جاری مثبت ۳٫۷ درصد شد. با تحولات قیمتی صورت گرفته، ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده نیز ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و در سطح ۱۰۴ هزار تومان قرار گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.