مکس بورس دو روی سکه سودآوری « فاسمین » - مکس بورس

شرکت کالسیمین گزارش عملکرد تیرماه را منتشر کرد. نکته قابل توجه در گزارش ماهانه «فاسمین» جهش نرخ فروش شمش روی است که می‌تواند در رشد حاشیه سود ناخالص این شرکت موثر باشد. در تخمین سودآوری این شرکت می‌توان دو نوع تحلیل ارائه کرد. در تحلیل سطحی که احتمالا بازار به آن توجه دارد شاید نتوان جذابیت چندانی برای این سهم متصور بود. اما نگاهی دقیق‌تر به سناریوهای احتمالی سودآوری نکات قابل توجهی نمایان می‌سازد.

«فاسمین» در پیشبینی سود خالص بر اساس عملکرد ۳ ماهه، سود هر سهم را ۵۰۱ ریال عنوان کرده که در سه‌ماه نخست موفق به پوشش ۳۴ درصدی سود خالص شده است. پیش از این «دنیای بورس» به انتظار برای رشد سودآوری این شرکت و پوشش مناسب سودآوری در سه‌ماه نخست سال مالی جاری اشاره کرده بود، همچنین به برگ‌های برنده «فاسمین» برای سال جاری اشاره شد. علاوه بر خوشبینی نسبت به قیمت فلز روی در بازار جهانی و همچنین رشد نرخ دلار در بازار داخل، دو اهرم دیگر برای سودآوری «فاسمین» طرح BZS و نشانه‌ها از احتمال افزایش تولید این شرکت نسبت به میانگین‌ سال‌های گذشته است. اهالی بازار تقریبا به اثر دلار و قیمت جهانی آگاه هستند. یکی از دلایلی که با وجود اوج‌گیری قیمت روی به بیش از ۲۸۰۰ دلار در روزهای اخیر مانع از ادامه رشد قیمتی «فاسمین» شده است را می‌توان تحلیل سودآوری این شرکت بر اساس شواهد ظاهری موجود و با توجه به ریسک‌های پیش رو در کاهش نرخ عنوان کرد.

تحلیل بازار از سود «فاسمین»

بهای تمام‌شده فروش محصولات در پیشبینی جدید «فاسمین» در مقایسه با نخستین پیشبینی این شرکت رشد ۲۷ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. این شرکت در پیشبینی جدید سرفصل مصرف مواد اولیه را نسبت به پیشبینی پیشین با رشد محسوسی به بازار ارائه داده است. با نگاهی به متغیرهای سودآوری این شرکت و با توجه به مفروضات فروش محصولات در پیشبینی بر اساس عملکرد ۳‌ماهه نخست سال مالی ‌می‌توان سناریوهایی سودآوری را بر اساس نرخ دلار و قیمت جهانی فلز روی تخمین زد.

شرکت برای ۹ ماه باقی‌مانده از سال پیشبینی فروش حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش روی با قیمت ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان داشته است. در صورتی‌که شرکت در ماه‌های باقی‌مانده از سال، با نرخ تیر محصولات خود را به فروش برساند (فروش هر تن شمش روی با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) سود هر سهم این شرکت توانایی رشد تا سطح ۶۷  تومان را خواهد داشت. البته باید توجه داشت که نرخ مزبور تقریبا معادل هر تن روی ۲۸۰۰ دلار و همچنین نرخ هر دلار آمریکا معادل ۳۸۰۰ تومان است. بر این اساس این سهم بر اساس آخرین معاملات چهارشنبه با نسبت قیمت به درآمد ۵٫۶ (با توجه به سودآوری انتظاری) در حال معامله است. شاید با این تحلیل از نظر نسبت قیمت به درآمد این سهم در مقایسه با دیگر نمادهای گروه فلزی جذاب نباشد. در این خصوص ریسک افت قیمت جهانی روی وجود دارد که در صورتی‌که این ریسک را با انتظار برای رشد نرخ دلار در کنار هم در نظر گرفته شود بر اساس تحلیل پیش رو رسیدن به سودآوری تخمینی چندان دور از انتظار نیست. بر اساس آخرین پیشبینی کالسیمین نوسان ۱۰۰ تومانی نرخ دلار برای میانگین ماه‌های باقی‌مانده از سال مالی جاری، اثر ۲٫۵ تومانی و نوسان ۱۰۰ دلاری در فروش شمش روی اثر ۴ تومانی بر سود هر سهم این شرکت خواهد داشت (مبنا میانگین قیمتی فروش محصولات در ادامه سال مالی است).

بر اساس این تحلیل «فاسمین» برای عبور از سقف‌های مقاومتی پیش رو، به خصوص ۴۰۰ تومان باید در انتظار رشد نرخ دلار یا ادامه رشد قیمت روی در بازار جهانی باشد، تا بدین ترتیب اطمینان از سودآوری انتظاری میان اهالی بازار حاصل شود. از سوی دیگر بر اساس مفروضات در گرفته‌شده در آخرین پیشبینی شرکت، افت میانگین قیمت فروش روی به ۲۶۰۰ برای ماه‌های باقی‌مانده می‌‌تواند سود انتظاری هر سهم را به سطح ۶۲ تومان برساند (با فرض میانگین نرخ دلار ۳۹۰۰ تومان).

«فاسمین» از لنزی دقیق‌تر

علاوه بر در نظر گرفتن اثر تغییرات نرخ دلار و قیمت جهانی بر سودآوری «فاسمین» دو مورد از روند تولیدات ماهانه و همچنین طرح BZS این شرکت می‌توان بیان کرد. شرکت کالسیمین در ۴ ماه نخست سال به طور میانگین حدود ۳۱۵۰ تن شمش روی تولید کرده است. میانگین تولید ماهانه شمش روی در این شرکت نسبت به سال گذشته رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس رسیدن به هدف تولید نزدیک به ۳۸ هزار تن شمش روی برای سال ۹۶ چندان دور از دسترس نیست. علاوه بر این در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» به موجودی بیش از ۹ هزار تنی شمش روی در ابتدای سال ۹۶ اشاره شده بود. آمادگی بالا برای فروش محصولات این شرکت در خردادماه کاملا مشاهد شد که پوشش قابل توجه سودآوری را در این ماه رقم زد. با فرض تولید ۳۷ هزار تن شمش روی این شرکت برای سال جاری پتانسیل فروش ۴۶ هزار تن روی را خواهد داشت. در صورتی‌که شرکت ۷ هزار تن بیش از مفروضات بودجه (پیشبینی فروش ۳۳ هزار تن شمش روی برای سال جاری  لحاظ شده است) را در لیست فروش خود قرار دهد، قدرت سودآوری «فاسمین» به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در این خصوص با فرض فروش ۴۰ هزار تن شمش روی در سال ۹۶ و نرخ در نظر گرفته‌شده در آخرین پیشبینی شرکت، «فاسمین» پتانسیل افزایش ۱۲ تومانی سود هر سهم را خواهد داشت. در صورتی‌که این فروش مازاد شمش روی با نرخ تیر در صورت‌های مالی این شرکت ثبت شود، میزان افزایش سود هر سهم «فاسمین» به ۱۸ تومان خواهد رسید؛ با فرض تکرار فروش با نرخ‌های تیر برای ادامه سال احتمال افزایش سود هر سهم «فاسمین» تا سطح ۸۵ تومان وجود دارد (با فرض فروش ۴۰ هزار تن محصولات). البته این موضوع به شدت به استراتژی مدیران شرکت در بخش فروش و تداوم تولیدات با ظرفیت ماهانه کنونی وابسته است. بر این اساس باید با دقت بسیار گزارش‌های ماهانه این شرکت را پیگیری نمود.

انتظار برای انعکاس یک طرح‌ جذاب در تابستان

بیش از یک سال است صحبت درباره طرح BZS داغ شده و کارشناسان این حوزه به دنبال اثر واقعی از این طرح بر عملکرد مالی «فاسمین» هستند ولی همچنان اثر واقعی از آن در صورت‌های مالی شرکت اصلی مشاهده نشده است. اثر این طرح را می‌توان در کاهش بهای تمام‌شده مشاهده کرد. یکی از دلایلی احتمالی که باعث شده مدیران شرکت با دلگرمی بیشتری دست به افزایش تولیدات و ظرفیت عملی نسبت به سال‌های قبل بزنند احتمالا کاهش نگرانی‌‌ها از تامین کنسانتره لازم برای تولید شمش روی است. پیش از این «دنیای بورس» در خصوص اثر احتمالی این طرح بر سودآوری «فاسمین» توضیحاتی ارائه داده بود.

همان‌طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد یکی از تغییرات محسوس پیشبینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه با اولین پیشبینی «فاسمین» جهش مبلغ مواد اولیه در بودجه این شرکت است. در حالی‌که مدیران شرکت به لحاظ طرح BZS در اولین پیشبینی این شرکت اشاره کرده بودند به نظر می‌رسد پیشبینی جدید بدون در نظر گرفتن اثر این طرح به بازار ارائه شده است. در صورتی‌که این طرح مطابق با انتظارات در هفته‌های اخیر به ثمر نشسته باشد و تولید کنسانتره از باطله‌های موجود در کارخانه وارد مسیر عملیاتی شده باشد باید اثرات آن را در صورت‌های مالی نیمه نخست سال مالی ۹۶ مشاهده کرد. اثر محسوس آن در کاهش مبالغ مصرف مواد اولیه و به دنبال آن بهای تمام‌شده قابل رصد است. با فرض قرار گرفتن این طرح در چرخه تولید از ابتدای مرداد باید منتظر اثرات کاهشی آن بر بهای تمام‌شده محصولات و به تبع آن افزایش حاشیه سود ناخالص شرکت بود. بر این اساس نسبت به مفروضات آخرین بودجه شرکت احتمال افزایش بیش از ۵ درصدی حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان وجود دارد. اثر واقعی این طرح را می‌توان احتمالا در نیمه دوم سال مشاهده کرد. بر اساس مشخصاتی که از این طرح به دست آمده است احتمالا نیمه دوم سال حاشیه سود «فاسمین» نسبت به نیمه نخست از این محل رشد ۸ درصدی را تجربه کند.

حاشیه سود رویایی برای «فاسمین»؟

در صورتی‌که روند کنونی نرخ‌های فروش این شرکت در تیر برای ماه‌های آینده نیز تکرار شود. علاوه بر این روند تولیدات ماهانه شرکت نیز میانگین کنونی را حفظ کند و مدیران شرکت در فروش ۴۰ هزار تن فلز روی تردید نکنند. همچنین طرح BZS بر اساس مفروضات موجود بر سودآوری شرکت اثرگذار باشد، برای نیمه دوم سال احتمال تحقق حاشیه سود ناخالص بیش از ۵۰ درصدی برای این شرکت وجود دارد. البته این حاشیه سود با خوشبینی‌هایی مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استراتژی مدیران شرکت در روند تولید و فروش محصول اصلی و همچنین بهره‌برداری از طرح BZS مطابق با مشخصات اعلامی از سوی شرکت و همچنین روند قیمت فلز روی در بازار جهانی است. لازم به ذکر است که در آخرین پیشبینی از سال مالی ۹۶ حاشیه سود شرکت برای کل سال ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

بر این اساس با نگاهی سطحی به صورت‌های مالی این شرکت شاید سهام کالسیمین چندان برای فعالان بازار جذاب نباشد (در مقایسه با دیگر سهام شرکت‌های فلزی). با این حال تحقق سناریوهای مطرح‌شده بار دیگر این نماد را برای فعالان بازار جذاب خواهد کرد. البته باید توجه داشت که برای تکیه به این سناریوها باید در انتظار ارائه اطلاعات مالی موثق از سوی شرکت بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 205 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.