مکس بورس دو روی متفاوت در معاملات « وپارس » - مکس بورس

تغییرمالکیت های به ثبت رسیده در معاملات روز سه شنبه در حالی تداوم خالص خرید مثبت حقوقی ها را به دنبال داشت که در این میان بیشترین حجم جابجایی ها در سه صنعت متفاوت و با سه نماد پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه و گل گهر بود. اما از سوی دیگر بانک پارسیان نیز شاهد فعالیت های بالایی در این بازار بود. در دیگر اتفاقات مهم این بازار عرضه قابل توجه سهام سیمان فارس و خوزستان توسط شركت سرمايه گذاری تدبير بود.

دنیای بورس: بررسی روند جابجایی های امروز نشان از آن دارد که  بانک پارسیان در حالی معاملات این روز را با حمایت و خرید از سوی سهامداران عمده سپری کرد که خود در نقش سهامدار عمده نیز به فعالیت پرداخت و اقدام به فروش بخشی از سهام زیرمجموعه خود کرد.

بانک پارسیان که در روز یکشنبه ۳۱ خردادماه مجمع خود را برگزار و سود نقدی ۴ ريالی را به ازای هر سهک تقسیم کرد، صبح امروز بازگشایی شد. «وپارس» با خرید و حمایت گسترده از سوی سهامداران عمده که با حجم ۹۸ درصدی از کل معاملات امروز این نماد بود، نوسان مثبتی در حدود ۴ درصد را به ثبت رساند. در این جریان شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بودیم. بر این اساس  شركت نگارنصرسهم و  گروه مالی بانک پارسيان هر کدام یک میلیون سهم «وپارس» را خریداری کردند

اما در مقابل بانک پارسيان خود به عنوان سهامدار عمده در نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اقدام به عرضه سهام این شرکت کرد. به طوریکه ۴٫۵ میلیون سهم «خگستر» را واگذار کرده و درصد مالکیت خود در این نماد را به ۱۲٫۰۴ درصد رساند. همچنین «وپارس» در سهام «میدکو» نیز در نقش فروشنده ظاهر شد و ۲ میلیون و ۴۰۰  هزار سهم این شرکت را واگذار کرد.

به این ترتیب در جریان معاملات روز سه شنبه خالص خرید حقوقی ها در گروه بانکی به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای سهام بانک صادارت قرار داشت که با خالص خرید بیش از ۸۰۰ میلیون تومانی معامله گران حقوقی همراه شد. در این میان  گروه مالی سپهرصادرات بیشترین خرید را در سهام «وبصادر» داشت که با حجم بیش از ۱۴ میلیون سهمی دنبال شد.

اما بررسی روند کلی تغییر مالکیت های به ثبت رسیده در بازار امروز نشان از تداوم خریدهای پرحجم از سوی حقوقی ها و تثبیت زمین بازی به نفع این گروه دارد. به طوریکه در این روز جابجایی بیش از ۲۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد سهام حقیقی ها به پرتفوی معامله گران حقوقی صورت گرفت. در این میان ۳ نماد از ۳ صنعت متفاوت در راس خریدهای معامله گران عمده بازار قرار داشت.

به طوریکه بیشترین خالص خرید حقوقی ها در این بازار در نماد پتروشیمی پارس بود. در این روز جابجایی ۲۵ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارس» شکل گرفت. این حجم بالا از جابجایی سبب شد تا گروه شیمیایی به خالص خرید ۲۶ میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده دست یابد.

اما در ادامه این روند دیگر صنایع با حجم به نسبت کمتری از خرید روبرو شدند. به طوریکه گروه فلزات اساسی جابجایی بیش از ۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای «فولاد» قرار داشت که خالص خرید آن از کل گروه بیشتر بود.

به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در فولاد مبارکه به بیش از ۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل سهامداران خرد بازار در این گروه به خرید سهام ملی مس ایران توجه نشان داده و جابجایی بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی نقدینگی را به پرتفوی خود رقم زدند.

اما بیشترین خرید امروز سهامداران خرد در نماد نفت سپاهان بود . «شسپا» که در معاملات امروز بعد از افشای اطلاعات بااهمیتی در زمینه موافقت امور اقتصادی و بازرگانی و دبیر کارگروه با افزایش ۹ درصدی  نرخ فروش انواع روغن موتور نسبت به نرخ رسمی سال ۹۳ بازگشایی شد، نوسان بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرد. این امر زمینه ساز تمایل خرید سهامداران خرد در این نماد شد. به طوریکه در این روز خالص خرید حقیقی ها در نماد «شسپا» به حدود ۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

در ادامه معامله گران خرد بازار به خرید سهام «شیراز» ، «تکنو» و «خساپا» تمایل نشان داده و خالص خرید به ثبت رسیده در هر کدام از این نمادها به بیش از یک میلیارد تومان رسید. در نماد تکنوتار یک سهامدار بالای یک درصدی نیز حدود ۱۰۰ هزار سهم را واگذار کرد.

همچنین در این روز عرضه سنگین سهام سیمان فارس و خوزستان یکی از اتفاقات مهم بود. به طوریکه شركت سرمايه گذاری تدبير به عنوان سهامدار عمده در «سفارس» اقدام به فروش ۵۶ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام این شرکت کرد. در نهایت میزان مالکیت خود در این نماد سیمانی را به ۲٫۴۶ درصد رساند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.