مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (سه دی) - مکس بورس

پس از هشت ریزش متوالی، شاخص سهام معاملات دیروز را با افزایش بیش از دو هزار واحدی پشت سر گذاشت. هرچند برخی روایت‌ها از حمایت صندوق‌ها و سهامداران حقوقی حکایت داشت، اما آمار معاملات چنین موضوعی را تایید نمی‌کرد. بنابراین، شاید نزدیک شدن به کف‌های بنیادی مهم‌ترین دلیل چرخش روند سهام بود.

دنیای بورس: پس از روزهای کسالت‌آور بورس تهران بالاخره شاهد یک رشد تقریبا دسته‌جمعی در معاملات دیروز بود. عمده گروه‌های بازار سهام با افزایش تقاضا همراه شدند که البته منجر به تشکیل صف‌های قدرتمندی نشد و نمی‌توان هنوز فضای بازار را هیجانی و یا عطش خرید را بسیار بالا دانست. در کنار گمانه‌زنی‌هایی از حمایت سهامداران عمده، مسایل جانبی مانند تغییر فرمول سود سپرده‌ها از روزشمار به ماه‌شمار نیز به عنوان محرک‌های سهام مطرح می‌شدند (این مساله منجر به کاهش سود موثر سپرده‌های بانکی می‌شود که می‌تواند موجب جذابیت سایر بازارها از جمله سهام شود، هرچند اثر آن محدود است).

فارغ از تحلیل دقیق ماجرا باید به دو نکته توجه شود. نخست آنکه زمانی که قیمت‌ها به محدوده حمایت بنیادین نزدیک می‌شوند، ناخواسته و تقریبا در شرایطی غیرقابل پیش‌بینی از عواملی رونمایی می‌شود که منجر به تغییر روند قیمت‌ها می‌شود. بنابراین، دلایل یادشده بیش از آنکه محرک تغییر روند باشند، توجیه‌کننده صعود سهام در برخورد به سطوح ارزندگی هستند. مساله دوم اما به قدرت خرید برمی‌گردد که در معاملات دیروز و با توجه به ابهاماتی که همچنان بر سر بازار سرمایه وجود دارد به نظر نمی‌رسد چندان بالا باشد. همچنین فروشنده‌های بالقوه سهام احتمالا در مسیر افزایشی خودنمایی می‌کنند و بورس تهران برای ادامه صعود پرشتاب نیاز به محرک‌های قوی‌تری دارد.

خطای سهامداران در مطالبات: بدون قضاوت درباره آنکه سهامداران حقوقی و صندوق‌ها در صعود روز گذشته چقدر تاثیر داشتند، مهم‌ترین نکته انحرافی حمایت برخی بورسی‌ها از این اقدام بود. تجربه معامله‌گری در بازار سهام نشان داده در هیچ زمانی حمایت‌های مقطعی و بیرونی بدون توجه به شرایط واقعی بازار پایدار نبوده است و نکته تعجب‌برانگیز آنکه هنوز چنین رفتارهایی چه از جنس هماهنگی برای خرید سهام چه از نوع عدم اجازه فروش میان برخی سهامداران طرفدار دارد. شاید منافع کوتاه‌مدت سهامداری آنقدر قدرت تحلیل را تضعیف می‌کند که افراد فراموش می‌کنند مداخله در روند طبیعی بازار هیچ گاه به نفع فعالان نبوده است.

صعود ملایم بازار جهانی در آستانه تعطیلات: بازار جهانی در حالی معاملات هفتگی خود را آغاز کردند و به پیشواز تعطیلات کریسمس رفتند که شاهد رشد آرام قیمت‌ها در عمده کالاها هستیم. عموما در دوران تعطیلات آغاز سال میلادی، معاملات کم‌رمق هستند و به همین دلیل به اعتقاد کارشناسان، نوسان قیمت‌ها چندان قابل اتکا نیستند. اما به هر حال، نفت در کنار فلزات پایه روند افزایشی را تجربه می‌کنند. در بازار نفت به نظر می‌رسد افت قیمت‌های اخیر بر اوپک فشار زیادی آورده و اکنون عمده اعضا برای متعادل کردن عرضه و تقاضا آماده همکاری بیشتر هستند. تا جایی که حتی احتمال برگزاری نشست اضطراری برای کنترل عرضه در بازار مطرح شده است. این مساله می‌تواند تا حدی هیجان منفی بازار نفت را کاهش دهد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: براساس گفته اعضای هیات رییسه مجلس حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور پس از انجام اصلاحات، سه شنبه برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس می‌رود. در همین حال علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی عنوان می‌کند: برخی کشورها از طریق سفارت‌خانه‌ها خواهان کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده‌اند و شماری هم به طور مستقیم مراجعه و حتی کد معاملاتی گرفته‌اند.

ب) صنایع: بانک مرکزی در یک بخشنامه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مقرر کرد بانک‌ها در بازه زمانی یک‌ماهه نحوه محاسبه و پرداخت سود را تغییر دهند. براساس روش جدید، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌کند. با این فرمول که پس از بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد، ملاک محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، حداقل مانده حساب در یک ماه خواهد بود؛ حال آنکه پیش از این، به حداقل مانده حساب در پایان هر روز، سود تعلق می‌گرفت و بانک آن را در پایان ماه به حساب سپرده‌گذار واریز می‌کرد. بانک مرکزی هدف از این تصمیم را کاهش سیالیت منابع بانک‌ها، کاهش ریسک نقدینگی و مدیریت هزینه‌های بانک عنوان کرده است. اما درباره اجرایی شدن این سیاست دو نگاه در بین کارشناسان وجود دارد: گروهی از صاحب‌نظران از این تصمیم حمایت می‌کنند و آن را نقطه شروع اصلاحات می‌دانند. در مقابل برخی دیگر اعتقاد دارند اگر این تصمیم با اصلاح بنیادین در نظام بانکی همراه نشود به مثابه خرید زمان است. به باور این گروه، تصمیم‎‌های مقطعی، درمان اصولی برای چالش‌های ساختاری نظام بانکی نیست و این تصمیم‌ها تنها مانند یک مسکن کوتاه‌مدت عمل خواهد کرد؛ درحالی‌که حل مساله نظام بانکی تنها با اصلاح ساختاری در آن ممکن خواهد بود.

همچنین با ابلاغ معاون اول رییس‌جمهور، شبکه بانکی کشور ملزم به پذیرش و تودیع وثایقی از قبیل مجل اجرای طرح، ماشین‌آلات، قرارداد واگذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی، پروانه بهره‌بردای معادن و تضامین صندوق‌های تخصصی شد.

در رویداد دیگری در پی مصوبه چند ماه پیش سران قوا و تاخیر در تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به شرکت‌های دارویی، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت از رئیس دیوان محاسبات خواست به این موضوع ورود کند. همچنین رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد: دولت ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی اختصاص داده و برای سال بعد نیز این تخصیص ادامه خواهد داشت.

همچنین براساس گزارش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کارخانه‌های قیر کشور تعطیل شده‌اند و صادرکنندگان قیر بلاتکلیف هستند. البته محدودیت‌های صادراتی براساس آنچه سیاست‌گذاران مدعی هستند به‌تدریج کاهش می‌یابد و در راس این لغو محدودیت‌ها صادرات پریفوم آزاد شد.

ج) شرکت‌ها: در حالی که گروه خودروسازی ایران خودرو به تازگی قیمت جدید ۴ محصول خود را افزایش داده بود، از دیروز نیز قیمت ۵ محصول دیگر خود را افزایش داد. همچنین حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل فولاد مبارکه از اقدام عملی برای حفظ روند تولید و مقابله با تحریم ها و داریوش دریابار؛ مدیر پشتیبانی فولاد سبا هم از کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب خام در ۸ ماهه سال جاری در این مجتمع خبر داد. همچنین دادوود خانی؛ معاون سازمان خصوصی سازی با تکذیب واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به شرکت خاتم و یا سایر مجموعه‌ها، زمان سود سهام عدالت را اعلام کرد.

در همین حال مدیر علمی و بازاريابی داروسازی سبحان انکولوژی از لانچ (معرفی و رونمایی) دو داروی جدید این شرکت در زمینه درمان سرطان پروستات متاستاتیک و سرطان سینه در اوایل سال ۱۳۹۸ خبر داد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.