مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (13 آبان 98) - مکس بورس

شاخص بورس تهران معاملات روز گذشته را پس از یک مسیر نسبتا پرنوسان در مدار مثبت به پایان رساند. از طرفی شاخص کل هم‌وزن رشد بیش از یک درصدی را تجربه کرد که نشان از ادامه رشد قیمتی سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار داشت. همچنان بهانه‌جویی‌های سهام در مسیر صعودی یا نزولی مشخص است. بر این اساس معاملات خودرویی در سقف قیمتی و در ادامه افت قیمتی سهام بانکی از جمله این موارد بود. چنین بهانه‌جویی‌هایی گرچه در مسیر صعودی کام سهام‌داران را شیرین می‌کند اما همین موضوع آسیب‌پذیر بودن سهام را نیز نشان می‌دهد.

دنیای بورس: همچنان موج اخبار در بازار سهام قابل توجه است. یک ویژگی معاملات این روزهای بورس که تفاوت فاحشی را نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است افزایش محسوس سرعت انتقال اطلاعات در میان معامله‌گران است. در این میان نقش کانال‌های و گروه‌های تلگرامی کاملا قابل توجه است. طی یک مسیر صعودی، بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات که فعالان بورس تهران به دنبال بهانه‌ای برای هجوم به سهام هستند رشدهای مداوم قیمتی را به دنبال داشت اما تکرار همین رفتار، در کنار سرعت بالای انتقال اطلاعات در سهام باعث شده است که پس از عبور از یک دوره صعود ممتد سهام و ورود به فاز استراحت همچنان شاهد واکنش تند و تیز به انتشار هر خبر در بازار شاهد باشیم. همان‌طور که در مسیر صعود سهام این رفتار غیرمنطقی رخ داد در شرایط کنونی نیز نمونه‌هایی از آن مشاهده می‌شود و بر این اساس معامله‌گران لازم است که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

شوک بانکی به بورس؟

یکی از بهانه‌های تازه نوسان قیمتی روز گذشته بورس ارائه تصویر نامه‌ای از سوی بانک مرکزی در برخی از گروه‌ها و کانال‌ها است که همچنان به صورت قطعی نمی‌توان از آن صحبت کرد. ولی جزئیات این نامه و واکنش بازار به سهام بانکی در معاملات دیروز کاملا قابل توجه بود. اخبار پیرامون این نامه باعث شد که از روز گذشته بحث داغی در میان معامله‌گران سهام شکل بگیرد. حرف و حدیث پیرامون این نامه بسیار است و تایید این نامه می‌تواند یکی از بهانه‌های اصلی رشد قیمتی ماه‌های گذشته برخی از نمادهای بانکی را اخته کند. اگر واقعا این نامه از سوی بانک مرکزی تایید و اجرایی شود بانک‌هایی که در سال گذشته با تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های در سهام خود افزایش سرمایه دادند برنده اصلی این بازی هستند و در این میان برخی از بانک‌ها با شائبه افزایش سرمایه چند هزار درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها رشدهای چند صد درصدی قیمت را تجربه کردند از این محل آسیب خواهند دید.

 افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را باید بهانه‌ای برای صعود برخی از سهام بازار عنوان کرد. این افزایش سرمایه که در نگاه بازار جذاب می‌نماید بیش از آن‌که دلیل بنیادی برای رشد قیمتی سهام ایجاد کند بهانه‌ای بوده که به واسطه آن صعود سهام را شاهد باشیم؛ البته در این خصوص مباحث بسیاری را می‌توان مطرح کرد و قطعا مطابق با سایر مسائل بازار سهام نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و نیازمند تحلیل‌های دقیق‌تری است که بعضا در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» ارائه شده بود. اما نکته جالب توجه این‌که بهانه محدودسازی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بانک‌ها باعث می‌شود که برخی از نمادهای بانکی به سمت فروش حرکت کنند که این خبر اثری بر وضعیت آن‌ها ندارد.

این‌که برای مثال آیا سهام بانک ملت مستحق افت بود یا خیر مسئله دیگری است که موضوع یک گزارش جداگانه است. در این میان این موضوع دارای اهمیت است که همچنان فعالان بورس تهران چندان در تفکیک اثر اخبار بر سهام شرکت‌های مختلف تبحر کافی را ندارند و به بهانه‌جویی‌ها برای تصمیم‌گیری در معاملات خود به جای تامل بیشتر ادامه می‌دهند. این موضوع یک عامل خطرناک است که باید معامله‌گران با دقت بیشتری آن را بررسی کنند. طی ماه‌های آینده موج اخبار از سیاست‌گذاری اقتصاد داخلی نیز تقویت می‌شود که همین موضوع می‌تواند نگرانی را برای بازار سهام افزایش دهد. البته همین بهانه‌جویی می‌تواند بار دیگر روندهای قیمتی عجیب و فراتر از انتظاری را مطابق با ماه‌های قبل در مسیر صعودی رقم بزند.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رسانه‌های عراقی دیشب از حمله به دفتر کنسولگری ایران در کربلا خبر دادند. بسیاری از منابع داخلی همچون «شفقنا» هم حمله معترضین عراقی به کنسولگری ایران در کربلا  را تایید کردند که براساس آن نصب پرچم عراق در کنسولگری ایران اتفاق افتاد. در همین حال اما به گزارش «ایسنا» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا تاکید کرد که شرایط به حالت عادی برگشت. دیشب هم وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از احتمال حمله اسرائیل به غزه خبر داد.

ایران تصمیم دارد که در مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای تزریق گاز اورانیوم به زنجیره IR-6 را در دستور کار قرار دهد. پس از اینکه اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند گامی بردارند، حالا اما ایران قصد دارد گام چهارم را به اجرا بگذارد. از  دید تحلیلگران رفتن ایران به سمت زنجیره ۳۰ تایی از ماشین‌های IR-6 یک چالش سیاسی برای طرف مقابل در برجام است که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که ایران می‌خواهد آن را انجام دهد.

درحالی که ایران تاکید دارد تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا شد، هیچ مذاکره‌ای با امریکا نخواهد داشت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با همتای خود در چین قرار است بر سر برجام به مذاکره بشینند. دیروز همچنین مقام رهبری انقلاب در جمع دیداری با دانش آموزان تاکید کردند: منع مذاکره با امریکا منطق محکمی دارد. به گفته وی اینکه برخی خیال می کنند مذاکره با امریکا مشکلات کشور را حل میکند، صددرصد اشتباه است. البته روز گذشته در آستانه سالروز ۱۳ آبان ارتش در حالی بیانیه آمادگی نیروهای مسلح در مقابل دشمنان را قرائت کرد که نیروی دریایی ارتش نیز در گزارشی از تولید انبوه فناوری پرتاب موشک زیر آب خبر داد.

ب) صنایع: حوالی ظهر دیروز قسمتی از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه (افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها محدود می‌شود) منتشر و البته بنا به گفته برخی رسانه‌ها(با اقتصاد) از سوی بانک مرکزی تکذیب شد. همچنین «اقتصادآنلاین» نیز در خبری صحت نامه مذکور را تایید و عنوان کرد بنا بر منابع مطلع این نامه در مرحله ابلاغ به بانک‌ها قرار دارد. بانک مرکزی در واکنش به انتشار خبر افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی با دارایی‌ های ثابت اعلام کرد: واحد نظارتی این موضوع را در دست بررسی دارد که به احتمال زیاد تایید نخواهد شد.

همچنین قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در هفته جاری براساس نرخ دلار  ۱۰۶۲۹٫۷ تومان محاسبه و اعلام شد. هفته پیش، قیمت این محصول‌ها به دلار ۱۰۶۵۹٫۱ تومان اعلام شد. در همین حال ترخیص ۱۰۴۸دستگاه خودروی مانده در گمرک از امروز آغاز می‌شود. ضرب‌الاجل مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای دارای پروانه در ۱۶تیر به پایان رسید و بیش از ۶۶۰۰ خودرو توانستند ترخیص شوند.

ج) شرکت‌ها: شورای معادن، در خواست شرکت ملی صنایع مس ایران را در مورد کاهش حقوق دولتی از ۱۲ درصد قیمت کاتد به ۹ درصد را بررسی کرده و احتمالا نرخ‌های جدید در روزهای آینده ابلاغ می‌شود. این موضوع می‌تواند حاوی اخبار خوب رشد سودآوری برای سهامداران «فملی» و «میدکو» باشد اما باید تا زمان ابلاغ منتظر ماند.

زمزمه معرفی محصول های جدید از سوی خودروسازان در شرایط فعلی بسیار به گوش می‌رسد، در جدیدترین سناریو پارس خودرو به همراه سایپا قصد دارد تا محصول کوئیک آر خود را تا قبل از شب عید نوروز روانه بازار کند. همچنین ایران خودرو درحالی از اول سال پیگیر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها بوده که فرشاد مقیمی مدیرعامل این شرکت بورسی در تصمیمی تازه با معرفی و انتصاب محمود کوچک زاده تهمتن به عنوان مدیر طرح تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اصلاح ساختار مالی ، گام دیگری برای تحقق این برنامه برداشت . این شرکت در برنامه ریزی جدید خود قصد دارد آمار خودروهای ناقص کف کارخانه را تا پایان دی‌ماه به صفر برساند. دیروز همچنین کیف پول الکترونیکی متشرک توسط شرکت بورسی آپ (آسان پرداخت) و اسنپ رونمایی شد. در حال حاضر ۱۱ بانک امکان ارایه خدمات روی این کیف پول را دارند.

فولاد مبارکه نیز که بزرگترین تولیدکننده محصول‌های فولادی در ایران و مدعی رکورددار بهره‌وری در کشورمان است، در گزارشی ادعا کرده به تکنولوژی ساخت خطوط فولادی ورود کرده است.  در همین حال خداداد غریب پور، معاون وزیر صمت از ذخیرۀ ســــود ایمیدرو بــــرای اجــــرای توسعه‌ مبارکه خبر داد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس می گوید شرکت مس خرسند است که تا پایان سال ۹۸ ظرفیت ذوب مس را به ۴۰۰ هزار تن افزایش دهد و این یک اتفاق بسیار مبارک است. سعدی محمدی همچنین تاکید دارد:انشااله برای سال ۹۹ شاهد افتتاح کارخانه کنسانتره دره آلو باشیم.

همچنین در حالی توقف پتروشیمی آبادان ۴۵ روزه شده است، که کارشناسان این حوزه عدم تصمیم گیری به موقع سهامدار آن برای بازسازی را دلیل اصلی توقف این مجتمع اعلام می‌کنند، گفته می‌شود این مجتمع به دلیل مشکلات زیست محیطی نیاز به تغییر واحد کلرآلکالی دارد.

سهم بازار هر کدام از شرکت‌های PSP از نظر تعداد تراکنش‌ها در مهرماه نیز مشخص شده است. طبق گزارش شاپرک، به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیکی سامان بیشترین سهم را در بازار دارند و پس از این شرکت‌ها، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت پرشین و کارت اعتباری ایران کیش و سداد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 392 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.