مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (13 اسفند) - مکس بورس

بار دیگر نزدیک شدن شاخص سهام به محدوده ۱۶۵ هزار واحدی منجر به کم‌نوسانی این نماگر و افت ارزش معاملات شد و هم‌زمان نمادهای کوچک‌تر جولان‌گاه بورس‌بازان شدند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند موج تازه‌ای در راه بازار سهام است که می‌تواند از جبهه بزرگان بورسی فعال شود.

دنیای بورس: دیروز شاخص کل بورس رشد اندک ۷۲ واحدی (معادل چهار صدم درصد) را تجربه کرد، در حالی که شاخص کل هم‌وزن نیم درصد رشد داشت. امری که نشان می‌دهد مجدد با افت ارزش معاملات و کم‌رمقی سهام، نمادهای کوچک‌تر بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. به نظر می‌رسد با کاهش التهابات غیراقتصادی، بار دیگر محرک‌های اقتصادی بتوانند رونق‌ساز بورس تهران شوند.

چشم بورسی‌ها به دو بازار: در این میان توجه به دو عامل داخلی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود سودآوری و در نتیجه رشد قیمت سهام بزرگان بورسی شود. از یک سو، نرخ دلار است که هرچند زمینه‌های سفته‌بازی در آن فروکش کرده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌گذاری‌های دولت برای سال آینده، چندان تمایلی برای ریزش سنگین نخواهد داشت. این مساله خود به طور مستقیم برای برخی شرکت‌های بورسی می‌تواند اثر مثبت ایجاد کند. هم‌زمان تحت تاثیر این انتظارات، بورس کالا نیز با رکوردشکنی‌های تازه با رونق همراه شده است. کارشناسان معتقدند استقبال از عرضه محصولات بزرگان بورسی در این بازار به زودی در بورس سهام نیز منعکس می‌شود و همین امر زمینه‌ساز موج تازه‌ای از رونق خواهد شد.

در انتظار صلح بزرگ تجاری: در شرایطی که مذاکرات تجاری چین و آمریکا در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند قرار است در یک توافق بزرگ، آمریکا تقریبا تمام تعرفه‌ها علیه چین را حذف خواهد کرد. همین موضوع سبب شد تا در کنار صعود بازارهای سهام، قیمت کالاها نیز در نخستین روز معاملات هفتگی سبزپوش شوند. این مساله می‌تواند روند خوش‌بینی به بورس تهران را نیز تداوم بخشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از «منابع آگاه» نوشت که چهار کشور اروپایی ضامن برجام، دیدارهایی با نمایندگان ایران داشته‌اند و سه شرط را برای پایان اختلافات و ادامه کار با کشورمان مطرح کرده‌اند. این روزنامه مدعی شد که اعضای این گروه اروپایی که به E۴ مشهور هستند از ایران خواسته‌اند مواضع خود را که در کشورهای لبنان، سوریه، یمن و عراق دنبال می‌کند، تغییر دهد و روابط خود با آنها را براساس معاهده وین تنظیم کند. در حالی دیروز هیات وزیران آیین نامه اجرایی مربوط به استفاده مودیان مالیاتی از سامانه صندوق مکانیزه فروش را اصلاح کرد.

 معاملات قراردادهای آپشن زعفران نگین در حالی از روز گذشته در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد که این قراردادها در سه قیمت اعمال ۱۱۰ هزار، ۱۲۰ هزار و ۱۳۰ هزار ریال ( بر هر گرم) و برای تحویل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ کشف قیمت شد. در همین حال دیروز حامد سلطانی‌نژاد؛ مدیرعامل بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای راه‌اندازی تالار صادراتی محصول‌های فولادی خبر داد.

ب) صنایع: سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه فروشندگن خودرو قیمت خودرو‌های درحال تحویل از جمله سمند، پژو پارس، ​ پژو ۴۰۵ و پراید ۱۳۱، یک تا ۲.۵ میلیون تومان در بازار کاهش داشته است. این در حالی است که ایران خودرو با اعلام فروش فوری پنج هزار و ۷۰۰دستگاه در ۸ روز، پیش بینی کرد با افزایش عرضه و تحویل، کاهش قیمت ادامه داشته و شرایط مطلوب تری برای تامین نیاز مشتریان واقعی فراهم شود. مهدی میراشرافی؛ رئیس‌کل گمرک ایران هم دیروز اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی‌بر ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک، تا هفته گذشته تعداد ۲۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. هیات وزیران اوایل بهمن‌ماه در جلسه‌ای با بررسی وضع خودروهای دپو شده در گمرک که بخشی از آنها ثبت‌سفارش جعلی داشتند یا بعد از ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به کشور وارد شده بودند، تصمیم به تعیین تکلیف این خودروها گرفت.

 دیروز همچنین قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بر اساس نرخ دلار ۸۷۳۵ تومانی اعلام شد. قندی‌ها هم بابت  کمبود چغندرقند در سال بعد دغدغه دارند و این در حالی است که فعالان علت افزایش قیمت شکر را در همین احوال مورد بررسی قرار می‌دهند.

 ج) شرکت‌ها:  عرضه دیروز بلوک ۸.۹ درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو برای چندمین بار توسط سازمان خصوصی سازی انجام شد اما به دلیل عدم وجود متقاضی باز هم بی‌نتیجه ماند. در همین حال یکی از سهامداران حقوقی ریل سیر کوثر تصمیم به فروش ۸.۵ درصد سهام و کاهش مالکیت از این شرکت فرابورسی دارای مجوز افزایش سرمایه ۲۸ درصدی از سود انباشته کرد. ولی آذروش؛ مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا از صادرات محصولات شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 97 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.