مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (16 اردیبهشت) - مکس بورس

پس از هفت صعود متوالی، دیروز شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار سهام و افت شاخص کل بودیم. افزایش عرضه‌ها از یک سو روند طبیعی بازار از نگاه کارشناسی محسوب می‌شود، اما از سمت دیگر، ممکن است زمینه‌ساز رفتار هیجانی در کوتاه‌مدت شود. بنابراین، سطح هیجان در معاملات اهمیت ویژه‌ای برای فعالان بورسی در شرایط کنونی پیدا می‌کند.

دنیای بورس: افت ۵۳۲ واحدی شاخص کل بورس در شرایطی رخ داد که در ساعات آغازین معاملات، شاهد پیشروی این نماگر تا مرز ۲۲۷ هزار واحد بودیم. در ادامه افزایش عرضه‌ها منجر به عقب‌نشینی قیمت‌ها در معاملات سهام شد. هرچند معاملات در سهام کوچک‌تر و به ویژه گروه‌های غیرکالایی نظیر بانک و خودرو، رونق خود را حفظ کرد.

نشانه‌های خوب؛ خاطره بد: در اصلاح روز گذشته سه نکته مثبت وجود دارد. اولا عمده کارشناسان و تحلیلگران، استراحت قیمت‌ها پس از صعودهای متوالی بورس در هفته‌های گذشته را طبیعی ارزیابی می‌کنند. بنابراین، دلیلی به لحاظ تحلیلی برای نزول یا پایان روند صعودی سهام مخابره نشده است. همچنین، با وجود تشکیل صف‌های فروش در برخی نمادها در میانه بازار، در ادامه عمده این صف‌های فروش جمع شد که نشان می‌دهد درجه هیجان میان معامله‌گران چندان بالا نیست. نکته سوم مثبت شاخص کل هم‌وزن است که نشان می‌دهد نمادهای کوچک‌تر همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند. این امر تاکید می‌کند هنوز پول‌های تازه و احتمالا قدرتمند می‌تواند مسیر اصلاح سهام را کوتاه کند. با این حال، تجربه مهر ماه سال گذشته برخی نگرانی‌ها را هرچند کم‌رنگ در اذهان نگه داشته است. در شرایطی که هیجان معاملات در برخی گروه‌ها و هم‌زمان با توقف رشد دلار به سایر بازار نیز تسری یافت و رکودی نسبی در بورس تقریبا برای چند ماه تکرار شد. این بار باید دید در تقابل این نیروها کدام پیروز خواهد شد.  

بازی مجدد ترامپ در جنگ تجاری: در حالی که گفته می‌شود این هفته آخرین دور مذاکرات صلح تجاری چین و آمریکا به پایان می‌رسد، دونالد ترامپ دیروز در توییتی تهدید کرد به زودی تعرفه‌ها علیه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. به گفته رییس جمهور آمریکا روند مذاکرات با چین کُند پیش می‌رود. این در شرایطی است که پیش از این، مقامات مربوطه مدعی شده بودند روند مذاکرات مثبت است و در صورت توافق روز جمعه ممکن است روسای جمهور دو کشور برای نهایی کردن توافق با یکدیگر دیدار کند. حالا تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها در جمعه پیش رو، منجر به نگرانی در بازارهای جهانی شده است. 

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۴ روز سه‌شنبه (فردا) در بروکسل با حضور اعضای اینستکس و شرکت ایرانی تازه تاسیس شده به مدیرعامل علی‌اصغر نوری؛ مدیرعامل سازوکار تجارت ایران با اروپا برگزار می‌شود.

در رویداد دیگری به نقل از یک مقام آگاه گفته شده اگر مشکلی به وجود نیاید، بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار می‌کند. بازار متشکل ارزی، با هدف ساماندهی معاملات نقد بازار ارز و شفافیت در معاملات ‌راه‌انداز‌ی می‌شود. همچنین دیروز بحث افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در صحن مجلس در حال بررسی بود، برای سال ۹۸ هم تصویب شد. در این میان اما برخی می‌گویند قانون مصوب شده هنوز با ابهام‌هایی روبه‌رو است.

ب) صنایع: قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با دلار ۹۴۹۴٫۵ تومانی تعیین شد. هفته پیش، قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا بر اساس دلار ۹۲۹۴٫۳ تومان اعلام شده بود.

همچنین آیین‌نامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکت‌های بیمه موضوع ماده (۵۷) قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث برای اجرا از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

ج) شرکت‌ها: ایران خودرو با اعلام تولید حدود ۴۰ هزاردستگاه در یک ماه و بهبود روند تولید در روزهای آینده از وعده ایفای همه تعهدات معوقه خبر داد. این خودروساز همچنین از آمادگی برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران در سال‌جاری خبر داد.

بورس کالای ایران از برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از دو محل خبر داد. بر این اساس «کالا» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۲۴ میلیارد تومان به ۱۸۶ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته ها با هدف الزام در اجرای مصوبه چهارصد و نهمین صورت‌جلسه هیات مدیره سازمان بورس صورت می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.