مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (22 آبان) - مکس بورس

بورس تهران دومین روز هفته را نیز با کاهش ملایم شاخص کل به پایان رساند. این در حالی است که امروز بازگشایی مثبت بازار جهانی و صعود نرخ دلار می‌توانند از نمادهای بزرگ شاخص‌ساز بورس حمایت کنند. همچنین، چرخش نسبی فضای سیاسی به نفع کشورمان در منطقه می‌تواند جسارت خریداران را تقویت کند. البته باید توجه داشت که هنوز ضعف ارزش معاملات و ریسک‌گریزی بورس‌بازان احتمال کم‌نوسانی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

دلار در یک قدمی ۴۱۰۰ تومان: روز گذشته نرخ دلار با افزایشی محسوس خود را به مرز روانی ۴۱۰۰ تومانی نزدیک کرد. پیش از این به رشد احتمالی دلار در آخرین ماه‌های سال میلادی اشاره شده بود. هرچند اکنون فشار بازارساز می‌تواند این مسیر صعودی را کُند کند، اما در صورت عبور پرقدرت از این سطح حساس، ممکن است شرایط برای افزایش بیشتر نرخ‌ها فراهم شود. موضوعی که همواره برای بورس‌بازان اهمیت داشته و شاید مسیر شاخص بورس به سمت رکورد تاریخی ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی را تسهیل کند.

رشد آرام بازار جهانی: در نخستین روز کاری بازارهای جهانی، شاهد رشد ملایم قیمت کالاها از جمله نفت و فلزات پایه هستیم. این وضعیت می‌تواند با توجه به معاملات روز گذشته، افزایش نسبی تقاضای نمادهای فلزی را تداوم بخشد.

سیگنال‌های مثبت از فضای سیاسی: هرچند هنوز مهم‌ترین مانع رونق بورس را می‌توان عوامل غیراقتصادی نظیر نگرانی از برجام و تنش‌های منطقه ارزیابی کرد، اما برآورد کارشناسان از تحولات منطقه‌ای، کفه ترازو را به سمت منافع کشورمان سنگین‌تر نشان می‌دهد. نشانه‌هایی مبنی بر آنکه شرایط در عربستان از کنترل محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حال خارج شدن است وجود دارد. همچنین، در لبنان نیز نقش مرموز سعودی‌ها در استعفای صوری نخست وزیر لبنان باعث اجماع مردم علیه سیاست‌های عربستان شده است. بنابراین، ممکن است این عوامل بتوانند اطمینان بیشتری را به سرمایه‌گذاران در کشورمان دهد.

زلزله در مرز ایران و عراق: شب گذشته همچنین، زلزله‌ای مهیب در مرز ایران و عراق رخ داد که بیش از ۱۴۰ کشته و خسارات مالی فراوانی بر جای گذاشت. در گذشته، رویدادهای تخریبی در عراق برخی شایعات را در گروه سیمانی تقویت می‌کرد که این شرکت‌ها با افزایش تقاضا از سوی این کشور همراه می‌شوند. باید دید این بار نیز چنین مسائلی این گروه را که مدتی است در اصلاح قیمتی به سر می‌برند را متاثر می‌کند یا خیر. در این شرایط باید به مشکلات جدی صادرات سیمان به عراق را مد نظر قرار داد و اسیر جوسازی‌های احتمالی نشد.

سود دو شرکت در بوته آزمون: تحلیل‌های «دنیای بورس» از سودآوری پتروشیمی شیراز و نفت سپاهان از جمله مطالب خواندنی روز گذشته است. بر این اساس، شرط‌های سخت رشد سودآوری «شیراز» و ریسک و فرصت «شسپا» در سودسازی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

گزارش چهار مجمع با «دنیای بورس»

مجمع سرمایه‌گذاری سپه که افزایش سرمایه ۲۴ درصدی داد. نحوه پرداخت بدهی شرکت به سهامدار عمده یکی از مهم‌ترین محورهای این مجمع بود.

مجمع سرمایه‌گذاری وثوق امین که با تقسیم سود ۵ تومانی به پایان رسید می‌تواند رکورددار کوتاه‌ترین مجمع بورسی باشد.

گروه دارویی سبحان نیز مجمع فوق‌العاده خود را با تصویب افزایش سرمایه ۲۱ درصدی به پایان رساند؛ در این مجمع به نکاتی درباره اثر تک‌نرخی شدن ارز و همچنین آینده قیمت محصولات دارویی اشاره شد.

همچنین، داروسازی جابرابن حیان افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خود را در مجمع فوق‌العاده تصویب کرد؛ دلایل افزایش سرمایه و همچنین روند وصول مطالبات این شرکت مهم‌ترین مسائل مجمع مزبور بود.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.