مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (6 اسفند) - مکس بورس

پنجمین روز صعودی بورس تهران در حالی پشت سر گذاشته شد که شاخص سهام به سقف ماه‌های اخیر خود نزدیک شده است. محدوده‌ای که چندین بار روند نزولی پس از آن تجربه کرده است. این بار متغیرها به گونه‌ای دیگر صف‌آرایی کرده‌اند که می‌تواند سرنوشت را متفاوت کند.

دنیای بورس: با رشد ۱۷۶۲ واحدی شاخص کل بورس فراتر از مرز ۱۶۶ هزار قرار گرفت. الگوی ذهنی و تکنیکال بازار سهام در کوتاه‌مدت، این محدوده را به نوعی سقف نشان می‌دهد. اما متغیرها و عوامل بنیادی سمت و سوی دیگری دارند. در این میان باید به بازی‌سازهای اصلی سهام توجه ویژه‌ای کرد و به طور خاص دلار و بازار جهانی.

دمای دلاری بورس تهران: بدون شک یکی از محرک‌های رشد اخیر بازار سهام افزایش نرخ ارز در بازار آزاد است. نرخی که هرچند تاثیر مستقیم زیادی بر سود شرکت‌های بورسی ندارد، اما با اثرگذاری بر قیمت‌های بورس کالا و فروش‌های غیرنیمایی بورسی‌ها اثرگذار خواهد بود. بنابراین تحلیل آینده دلار می‌تواند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اول ببینیم چرا دلار بالا می‌رود؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان در برخی نگرانی‌ها و افزایش تقاضای مقطعی جویا شد. در آخرین واکنش‌ها، معامله‌گران ارزی با توجه به محتویات قانون بودجه نگران کسری بودجه سال آینده و جبران آن با نرخ دلار هستند. عدم تغییر یارانه بنزین و همچنین تصویب مجدد دلار ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی این فرضیه را تقویت کرد. بر این اساس، متغیرهای فعلی ریزش سنگین نرخ دلار را چندان محتمل نشان نمی‌دهند، به ویژه آنکه خبرهای مثبت سیاسی نظیر مهلت مجدد ۴ ماهه FATF به ایران نیز نتوانست به طور چشم‌گیری زمینه‌ساز کاهش نرخ‌ها شود.

چرا صعود بیشتر دلار سخت است؟ اما نکته بعدی آن است که دلار برای صعودهای سنگین با یک مانع جدی مواجه است و آن هم تقاضای واقعی و موثر. دوره قبلی که دلار جهش کرد در اوایل پاییز، به سرعت تقاضای واقعی فرونشست. با توجه به قدرت خرید جامعه، در نرخ‌های بالای ارز تقاضایی برای کالاهای وارداتی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه بخش مهمی از تقاضای واقعی ارز تخلیه می‌شود. بنابراین، هرچند تقاضای سرمایه‌گذاری که از ترس افت بیشتر ارزش پول همچنان می‌تواند باقی بماند، اما تقاضای واقعی در مقطع کنونی به شدت افت می‌کند. عاملی که می‌تواند مانع از صعود سنگین نرخ دلار شود.

چاشنی غول‌های اقتصادی برای کامودیتی‌ها: بازارهای کالایی اما تحت تاثیر خوش‌بینی به صلح تجاری چین و آمریکا روند مناسبی را تجربه می‌کنند. امروز نیز در نخستین روز معاملات هفتگی، شاهد حفظ سطوح نسبتا مناسب خود در پایان هفته گذشته هستند. این مساله یکی دیگر از نگرانی‌هایی بود که بورس‌بازان در دوره‌های قبلی با رسیدن به محدوده فعلی شاخص کل واکنش منفی به آن نشان می‌دادند. بنابراین اکنون دو بازی‌ساز اصلی سهام شاخص‌ساز، یعنی دلار و قیمت‌های جهانی وضعیت مثبت‌تری را نشان می‌دهد که می‌تواند ادامه روند صعودی بورس را محتمل‌تر کند.

 

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۸ نمایندگان مردم در خانه ملت به دولت اجازه دادند سال آینده دو میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای ارایه تسهیلات ارزی برداشت کند. همچنین با رای موافق ۱۵۲ نماینده مجلس ، سقف درآمدی ۵۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده دولت تصویب شد. این در حالی است که دیروز گزارش وضعیت قیمت و تنظیم بازار و همچنین شیوه بهینه تخصیص ارز برای تامین کالاهای اساسی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارایه شد. البته همزمان محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی هم می‌گوید: آیین نامه مالیات بر عایدی و قرارداد اجاره واحد مسکونی در مسیر تصویب دولت است.

در رویداد دیگری دبیرکانون صرافان تاکید دارد: صرافان امسال نیز به مانند سال‌های گذشته باید پیش از آغاز سال جدید دفاتر مالی قانونی خود را پلمب کنند. دفاتر قانونی به منظور جلوگیری از تقلب و جابه‌جایی ثبت‌های مالی و از این قبیل موارد باید قبل از استفاده توسط نماینده اداره ثبت امضا شود که این اقدام را پلمب دفاتر قانونی می‌گویند. دفاتر قانونی به این دلیل باید پلمب شوند چون از لحاظ قانونی دارای اهمیت فراوان هستند. این دفاتر تنها سند مالی بنگاه‌های اقتصادی بوده و مورد استناد بازرسین مالیاتی قرار می‌گیرند.

همچنین سعید اسلامی بیدگلی؛ عضو شورای عالی بورس در کانال تلگرامی خود از استعفای حسین عبده تبریزی در عضویت این شورا به رغم اصرارهای وزیر اقتصاد خبر داد.

ب) شرکت‌ها: بانک مرکزی یک شرط برای بلامانع بودن برگزاری مجمع سالانه بانک مهر اقتصاد را اعلام کرد تا بعد از تاخیر ۸ ماهه ، صورت مالی اسفند گذشته این بانک تصویب شود .این در حالی است که پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی هم بعد از ۷ ماه تاخیر قرار است فردا؛ سه‌شنبه ۷ اسفندماه برگزار ‌شود.

طبق اعلام قبلی، بلوک ۱.۰۹ درصدی سایپا امروز توسط سهامدار حقوقی با قیمت پایه ۳۷۵ تومان روانه میز فروش می‌شود تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری خارج شود. همچنین روز گذشته ایران خودرو از تولید روزانه بیش از دو هزار و ۱۰۰ دستگاه خبر داد و پیش بینی کرد تا پایان سال اهداف تعیین شده محقق و نیاز بازار تامین شود. دیروز در همین حال لیستی منتشر شده که گفته می‌شود طلبکاران سایپا هستند که در اولویت پرداخت وام بانکی به آن‌ها بابت مطالبات از سایپا قرار دارند که اسم  بسیاری از قطعه‌سازان در آن ذکر شده است. همچنین لیست مطالبات علی الحساب قطعه‌سازان ایران خودرو و پرداختی مستقیم بانك‌ها به آن‌ها هم اعلام شد.

در رویداد دیگری قرار است بیش از ۳۳۷ میلیون سهم ایران ترانسفو معادل ۸٫۹۹ درصد با قیمت ۵۸۷٫۷ تومان به صورت یکجا و نقد و یا نقد و شرایطی در ۱۲ اسفندماه امسال به فروش می‌رسد. فروشنده سهام مزبور سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک اعلام شده است.

پس از ترسیم نقشه صادراتی شرکت ملی صنایع مس ایران حالا اما محسن بازارنوی؛ معاون مالی مجموعه از جزییات قراردادهای جدید این شرکت همزمان با ابراز نظر محمدرضا بنی‌اسدی‌راد؛ مدیرعامل شرکت درباره برآورد فروش‌ها تا پایان سال‌جاری خبر می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.