مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (9 اردیبهشت) - مکس بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت رشد ۳۹۵۶ واحدی (۱٫۹۳ درصدی) به عدد ۲۰۹ هزار و ۲۴۳ واحد رسید که خبر از رشد ۷ درصدی از سقف قبلی خود در مهر ۹۷ می‌دهد. رکوردشکنی‌های شاخص کل در مسیر صعودی در حالی رقم می‌خورد که گردش نقدینگی در تمام صنایع مشهود است و فروشندگان سهام در یک سو، خریداران بالقوه در گروه‌ها و سهام دیگر هستند. بازگشت بزرگان به مدار رشد قیمت، عامل سبقت رشد شاخص کل از شاخص هم‌وزن پس از مدت‌ها بود.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد در بازار سهام طی روز گذشته به بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید. گروه پالایشی، بانکی، شیمیایی و خودرو در صدر لیست برترین گروه‌های صنعت به لحاظ ارزش معاملات قرار گرفتند. افزایش معنادار حجم و تعداد معاملات حاکی از نوعی هیجان میان سرمایه‌گذاران برای استفاده حداکثری از رونق بورس است. اتفاقی که می‌تواند برای سهامداران خرد نتیجه معکوسی داشته باشد. از نکات قابل توجه دیگر نیز می‌توان به بهبود وضعیت معاملات نسبت به روندهای صعودی گذشته اشاره کرد. قفل نشدن سهم‌ها در صف‌های خرید و فروش، امکان ورود و خروج سرمایه‌گذاران با کمترین هزینه ناشی از عدم کارایی را فراهم آورده‌است. این موضوع به خودی خود می‌تواند یکی از جذابیت‌های بورس برای سرمایه‌های جدید به شمار بیاید و تعریف بهتری از بازار به معامله‌گران بدهد.

پالایشی‌ها در سودای خاطرات شیرین
بازگشت نمادهای پالایشی به کانون توجه سرمایه‌گذاران و ثبت معاملات پرحجم که با عطش سیری ناپذیر خریداران همراه بود از نکات ویژه و برجسته داد و ستدهای دیروز به شمار می‌آمد. دست به دست شدن شایعه بنزین ۲۵۰۰ تومانی در کانال‌ها و گروه‌های خبری و بورسی، بازار سهام را مانند همیشه به واکنش واداشت و استقبال خوشایندی از سهام گروه پالایشی شاهد بودیم. تقاضا در نمادهای اصلی این گروه نظیر «شپنا» ، «شبندر» ، «شتران» ، «شبریز» ، «شراز» و «شاوان» منجر به تشکیل صف‌های خرید و معامله در اوج قیمت شد. عرضه چندباره صف‌های خرید توسط سهامداران حقوقی نیز با تقاضای خوب از سوی خریداران همراه بود و همین امر ارزش معاملات سهام این گروه را به بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان رساند که فاصله معناداری با ارزش معاملات در روزهای عادی نشان می‌دهد. مرور خاطرات سال‌های گذشته در خصوص افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر سودآوری پالایشگا‌ه‌ها، نسبت ریسک شایعه بودن این خبر در مقابل بازدهی احتمالی واقعی بودن را بسیار کم کرده و عطش خرید را بالا برده‌است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ادعای بنزین ۲۵۰۰ تومانی در مرحله اول آزادسازی قیمت‌ها از لحاظ ذهنی سرمایه‌گذاران را با اما و اگرهای فراوانی مواجه می‌سازد و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش عطش خریداران تا انتشار اخبار رسمی‌ باشد. از سوی دیگر نرخ دستوری خرید بنزین از پالایشگاه‌ها و عدم تخمین میزان تغییر آن در شرایط جدید نیز بیش از پیش تکیه سرمایه‌گذاران را بر حافظه تاریخی در مواجهه با این موضوع را نمایان می‌سازد.

تعادل جدید قیمت‌ها

خریداران سهام در روزهای منفی بازار نشان داده‌اند به دلایل مختلفی (که عمدتا بر محور تورم ناشی از افزایش نرخ دلار استوار است) از تراکم خوبی برخوردار هستند و همین امر از اصلاح جدی شاخص کل جلوگیری کرده‌است. این سبک از معاملات و تشدید تراکم خریداران در قیمت‌های پایین‌تر روزانه، به نوعی پذیرفته شدن رشد سریع شاخص کل تا رسیدن به سطح کنونی را نشان می‌دهد که علائم ایجاد یک تعادل جدید در سطح بالاتر است. حال با شتاب گرفتن معاملات، رقابت بر سر بازدهی بیشتر در کمترین زمان ممکن به دغدغه اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران بدل شده‌است که می‌تواند به اتخاذ تصمیم‌های اشتباه منجر شود.
در این وضعیت، تشدید عرضه‌ها از سمت سهامداران حقیقی و حقوقی، می‌تواند بازار را در شوک کوتاه‌مدت فرو ببرد و سرمایه‌های تازه وارد به بورس را به صف فروشندگان سهام ببرد که این مورد نباید از دید فعالان بورسی دور بماند. در صورت تداوم جریان فعلی و بدون وجود محرک‌های قدرتمند صعود یا سقوط، هرگونه فاصله زیاد از قیمت‌های فعلی در کوتاه‌مدت می‌تواند نشانه‌ای برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باشد.

رشدهای سریع قیمت در بازه زمانی کوتاه در شرایط کنونی فرصت مناسبی برای ذخیره سود هستند و در نقطه مقابل اصلاح سریع قیمت‌ها از محدوده فعلی برای ورود به سهام (در صورتی که طی چند ماه اخیر رشد قیمت بسیار سریعی را تجربه نکرده باشد) گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

کفه ترازو به کدام سمت است؟

انتشار تدریجی صورت‌های مالی حسابرسی نشده شرکت‌های بورسی در سال ۹۷ طی روزهای آتی با توجه به بهبود عملکرد اکثر قریب به اتفاق این شرکت‌ها در سال گذشته، کف قیمتی بسیاری از سهم‌ها را نشان خواهد داد. نقطه اتکایی که کم و بیش بازار از قبل به استقبال آن رفته و به علت ریسک‌های موجود، فاصله منطقی خود را با آن حفظ کرده‌است. در نقطه مقابل، عمده ریسک‌های موجود برای اهالی بازار چندان اقتصادی نیستند و به نوعی محرک نرخ دلار در بازار موازی خواهند بود. بنابراین تاثیر این دو عامل می‌تواند خنثی کننده باشد. در نهایت، کاهش امکان سودآوری در بازارهای موازی و جذابیت آنها برای ورود سرمایه‌ یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت بورس در میان‌مدت است. البته در این نوع بررسی‌ها خارج شدن از شرایط عادی و ورود به محدوده هیجانی ناشی از وقایع خاص در نظر گرفته نمی‌شوند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان در سامانه جامع تجارت برقرار شد. این اقدام در راستای تسهیل فرآیند واردات در مقابل صادرات است و اتاق جدیدی برای ملاقات ارزی صادرکننده و واردکننده محسوب می‌شود. سال گذشته یکی از روش‌هایی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی مطرح شد، روش واردات در مقابل صادرات بود. در این میان با عملیاتی شدن این روش در سامانه جامع تجارت در سال‌جاری، این امکان برای شناسایی صادرکنندگانی که قصد فروش ارز حاصل از صادراتشان را دارند و واردکنندگانی که به‌دنبال تامین ارز سریع‌تر از فرآیند بانکی هستند، فراهم می‌شود.

مطابق مکانیزم جدید، صادرکنندگان می‌توانند ارزهای حاصل از صادرات خود را در قالب «آگهی» در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و واردکنندگانی که متقاضی استفاده از این ارزها هستند، با صادرکنندگان وارد مذاکره و معامله شوند. کارشناسان معتقدند این مکانیزم جدید در شرایطی می‌تواند برای بازگشت ارزهای صادراتی موثر باشد که دولت هیچ دخل و تصرفی چه در تعیین قیمت خرید و فروش ارز و چه ثبت فرآیند معامله ارزی بین صادرکننده و واردکننده نداشته باشد؛ چرا‌که انجام معاملات به‌صورت توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان می‌تواند علامت دقیقی از قیمت دلار بر پایه واقعیت‌های اقتصاد ایران باشد.

ب) صنایع: قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد که با افزایش بیش از ۲۳۰ تومانی دلار نسبت به دور قبل همراه است . همچنین سازمان امور مالیاتی بخشنامه حذف مالیات ارزش افزوده حمل‌و‌نقل ریلی بار را ابلاغ و اعلام کرد: مالیات ارزش افزوده‌هایی که در این بخش تاکنون پرداخت شده، قابل استرداد است.

با ارسال بخشنامه جدید بانک مرکزی، بانک‌ها در صورت کافی نبودن موجودی حساب مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب حساب و مسدودسازی تمامی حساب و کارت‌های بانکی به میزان مبلغ چک هستند.

ج) شرکت‌ها: امروز عرضه اولیه ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری صدر تامین با دو میلیارد سهم در بورس تهران انجام می شود تا هلدینگ ۲ هزار میلیارد تومانی وابسته به شستا نخستین شرکت جدید سال باشد.

بر مبنای آگهی منتشره بیمه رازی، این مجموعه قصد دارد با تعیین شرایط معین و مشخص املاک مازاد خود را در سراسر کشور به فروش بگذارد. مدیران ذوب آهن تاکید دارند بهترین دوره‌های تولید را پشت سر گذاشته است؛ اکنون اما مدیرعامل در گزارشی به تبیین مصداقی در این باره پرداخته است.

نکته جالب اینکه در دقایق ابتدایی فروش فوری امروز سایپا این بود که خودروهای خانواده پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ تکمیل ظریفت شده و به اتمام رسید. طرح فروش فوری خودروهای سایپا دیروز ۸ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.