مکس بورس دیده‌بان بورس (سه‌شنبه 10 اردیبهشت) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران روز گذشته نیز جهش قابل توجهی را تجربه کرد. به این ترتیب دماسنج بازار سهام با رشد بیش از ۵۶۰۰ واحدی به سطح ۲۱۵ هزار واحد نزدیک شد. بازدهی شاخص بورس از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات روز گذشته عدد ۲۰ را پشت سر گذاشت تا بورس یکه‌تاز بازارها در ۴۰ روز سپری‌شده از سال ۹۸ باشد. سهام قدرت ادامه مسیر صعودی را با توجه به وضعیت کنونی متغیرهای اثرگذار دارد اما در این میان معامله‌گران باید به ریسک معاملاتی هر یک از گروه‌ها توجه داشته باشند.

دنیای بورس: رشدهای پیاپی بورس تهران از تقلای سهام برای جبران جاماندگی خود از دیگر متغیرهای اقتصادی مانند دلار حکایت دارد. بورس یکی پس از دیگری قله‌ها را طی می‌کند و با این حال همچنان چشم‌انداز ادامه رالی سهام وجود دارد. این موضوع باعث شده که احتمال افزایش ورود نقدینگی تازه‌نفس به بورس بیش از گذشته باشد. در این میان حضور نزدیک به ۴۰۹ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه سهام صدر تامین خود گواه بر توجه عموم جامعه به سهام است.

در شلوغی معاملات سهام لازم است که معامله‌گران دقت بیشتری در خصوص خرید و فروش خود انجام دهند. بر این اساس باید به ریسک احتمال زیان نیز توجه داشت. شاید برای معامله‌گرانی که در شرایط کنونی و در صعود ممتد سهام به بورس وارد می‌شوند تصور زیان دشوار باشد. اما هر چه سرعت رشد قیمتی سهام بیشتر می‌شود نگرانی از حضور معامله‌گران در معاملات پرریسک با احتمال زیان نیز افزایش می‌یابد. بر این اساس لازم است که با دید باز در معاملات سهام صنایع مختلف شرکت کرد. شاید مهمترین معیار که می‌توان به آن در شرایط مختلف دل بست سودآوری قابل تکرار و با کیفیت است و سایر مواردی که بهانه‌ای برای صعود سهام محسوب می‌شود نمی‌تواند عامل حمایتی قدرتمند از سهام باشد.

 رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد: معاون وزیر امورخارجه این کشور به همراه هیاتی بلندپایه عازم چند کشور از جمله ایران شده‌اند. همچنین وزارت امورخارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای از سفر عباس عراقچی؛ معاون وزیر امورخارجه ایران به آنکارا در هفته جاری خبر داد.

در رویداد دیگری دیروز مشخصات شرکت ۱۰۰ میلیون تومانی متناظر اینستکس اروپایی در ایران و ترکیب هیات مدیره پنچ نفره آن اعلام شد و به ثبت رسید. اعضای هیات مدیره این شرکت شامل علی اصغر نوری بانک رفاه کارگران (به نمایندگی فرشید فرخ نژاد)، بانک کشاورزی (به نمایندگی شهرزاد مشیری)، بانک پاسارگاد (به نمایندگی محمدرضا جوادیان) و خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (به نمایندگی حمید قنبری) هستند. مدیرعامل این شرکت علی اصغر نوری است که به مدت ۲ سال عهده دار این مسوولیت خواهد بود. رئیس هیات مدیره نیز حمید قنبری است.

همچنین محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از راه‌اندازی ابزار فروش استقراضی (Short selling) در آینده نزدیک خبر داد.

ب) صنایع: وزارت اقتصاد پیشنهادی را برای نحوه واگذاری و فروش دارایی‌های مازاد بانک‌های دولتی ارایه کرده که در جلسه چهارشنبه دولت مطرح می‌شود. همچنین در راستای همسان‌سازی مقررات در گذرگاه‌های مرزی عراق، صادرات سیمان ایران به اقلیم کردستان عراق نیز ممنوع شد.

ج) شرکت‌ها: طرح ارتقای واحد تولید پارازایلین مجتمع پتروشیمی نوری با اعتبار نزدیک ۹۰۰ میلیارد تومان با موفقیت پایان یافت.

غلامرضا ابوترابی؛ مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از صدور موافقت اصولی سازمان بورس جهت انتشار صکوک ایران خودرو، پارس خودرو و دو شرکت دیگر به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه خبر داد. همچنین ایران خودرو شرایط فروش فوری ۲ محصول دیگر را اعلام کرد که از صبح امروز شروع می‌شود، این فروش فوری روز گذشته نیز انجام شد.

محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حکمی با توجه به تصمیم متخذه در جلسه مجمع فوق العاده ۲۹ آبان سال گذشته، نامه وزرت اقتصاد، اساسنامه آن بانک، ماده ۳۱ قانون اساسنامه شرکت ملی پست و صورت جلسه هیأت مدیره،انتخاب بهزاد شیری به‌عنوان مدیرعامل جدید پست‌بانک‌ را تایید کرد. همچنین به‌دنبال دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیرعامل بیمه ملت در دوازدهمین نمایشگاه فاینکس، دو طرف برای عرضه اوراق بیمه‌های زندگی در بازار سرمایه به توافق اولیه رسیدند.

در همین حال ذوب آهن از صدور ۲ رای قطعی و رفع دو تکلیف خبر داد که در آن ۶۲ هزار و ۹۴۶ متر زمین چادگان و ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر زمین اصفهان به این شرکت برگشت داده شد. همچنین دیروز با شروع فرایند عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سرمایه‌گذاری صدر تامین، هر سهم نخستین شرکت جدید سال با ۲۲۰ تومان کشف قیمت شد.

همراه اول در حالی هفته آینده مجمع خود را برگزار می‌کند که مدیرعامل با اشاره به تمرکز برنامه‌ها در «همراه» از تغییرات جدید در سطح درآمد شرکت خبر داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.