مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (14 اسفند) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با افت بیش از ۲۰۰ واحدی مواجه شد. افزایش فشار فروش در ساعات پایانی بازار نقش مهمی در افت شاخص کل بورس داشت. در خصوص علت افزایش محسوس فشار فروش در ساعات پایانی معاملات روز گذشته مواردی مطرح است که در این بین عقب‌نشینی دلار در بازار آزاد به عنوان عامل اصلی واکنش هیجانی فعالان بورس تهران در نظر گرفته می‌شود. در حالی‌که بهانه‌ها برای جذاب خواندن سهام در شرایط کنونی کافی به نظر می‌رسد.

دنیای بورس: بار دیگر بورس تهران با نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد همراه شد. طی روزهای اخیر بورس مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته بود با این حال روز گذشته نشانه‌ها از احتمال افزایش فشار فروش مشاهده شد. علت اصلی واکنش این‌چنینی بازار سهام از نگاه فروشندگان، عقب‌نشینی دلار در بازار آزاد و هراس از همه‌گیر شدن افت قیمتی سهام مطرح می‌شود. با این حال همان‌طورکه روز گذشته اشاره شد به نظر می‌رسد برخی از فعالان بازار سهام نسبت به نوسانات نرخ دلار دچار اشتباه شده‌اند. گرچه نمی‌توان اثر جولان نرخ دلار در بازار آزاد را با تحریک نقدینگی در اقتصاد و سیگنال‌های مثبت بازار کالایی داخلی در سهام نادیده گرفت اما همچنان با بررسی چشم‌انداز موجود و همچنین اجبار شرکت‌های صادراتی به عرضه ارز در سامانه نیما می‌توان علت هیجانی بودن فشار فروش در برخی از نمادها در معاملات دیروز متوجه شد.

همچنان در کوتاه‌مدت احتمال افت نرخ دلار وجود دارد با این حال نگرانی اصلی کارشناسان اقتصادی نسبت به رویه میان‌مدت نرخ دلار در اقتصاد کشور است. در چنین شرایطی نیز نشان از اصلاح رویه گذشته توسط سیاست‌گذار مشاهده نمی‌شود و تکرار مسیر اشتباهات گذشته می‌تواند در تلاطم دوباره دلار موثر باشد.

ویترین رنگارنگ سهام

یکی از مواردی که در شرایط کنونی کاملا به چشم می‌خورد جذابییت سهام چه از منظر بنیادی و همچنین از نظر بازاری است. منظور از بازاری برخی از مواردی است که از نظر بورس‌بازان ملاکی برای ارزندگی سهام مطرح می‌شود با این حال در نگاه کارشناسی چنین عواملی (مانند افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها) عمدتا اثر واقعی و بنیادی در حمایت از قیمت سهام ندارند. یکی از این موارد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی است. روز گذشته نظر حسابرس نسبت به افزایش سرمایه ۴۵۸ درصدی بانک تجارت منتشر شد. در این شرایط برخی از فعالان بورس با وجود ریسک‌های موجود همچنان به معامله در سهام این شرکت‌ها مشغولند. بر این اساس سیگنال‌های مثبت از نگاه بازاری برای بازی نقدینگی مهیا است.

از طرفی جذابیت قیمتی سهام با چشم‌انداز موجود از منظر بنیادی نیز جالب توجه است. اگر به ثبات نسبی در بازار جهانی کالاها امیدوار باشیم به نظر می‌رسد با توجه به پایان سال مالی شرکت‌ها و همچنین انتظارات برای تغییر نرخ سامانه نیما اثر خود را در قیمت سهام منعکس کند. این موضوع به خصوص برای شرکت‌های کالایی و صادراتی دارای اهمیت است.

  • رویدادهای کلان از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزارت امورخارجه از میزبانی هیاتی از اتحادیه اروپا که در زمینه سازوکار ویژه مالی (ساحات و اینستکس) مسوولیت دارند در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت این هیات، هیات عالی‌رتبه کارشناسی اقتصادی و فنی خواهد بود.

در همین حال دیروز شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به دی‌ماه به رقم ۴۷٫۶۳ رسید. در این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوال‌های معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود.

ب) صنایع: در جلسه سیزدهم کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار، دلار مبنای قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی به صورت رسمی تعیین تکلیف شد. در جلسه سیزدهم کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار که روز شنبه ۴ اسفند ۹۷ برگزار شد، در خصوص نرخ مبنای محاسبه خوراک، محصول‌ها و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در سامانه نیما بود که به صورت رسمی، معادل متوسط قیمت هفتگی خرید/فروش نیمایی اعلامی در سامانه سنا (هر نرخی که پایین‌تر بود) مبنای محاسبه قرار گیرد. تولیدکنندگان و تحلیلگران، از فرمول‌های قیمت‌گذاری دفتر توسعه صنایع تکمیلی دچار سرگردانی شده بودند چرا که مشخص نبود کدام نرخ از قیمت‌های دلار نیمایی مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد. اکنون به صورت رسمی تصمیم‌گیری شده است که هر یکشنبه که دفتر توسعه صنایع تکمیلی اقدام به قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا می‌کند، موظف است پایین ترین نرخ فروش یا خرید میانگین هفتگی نرخ نیمایی را مبنا قرار دهد.

ج) شرکت‌ها: عباس تابش؛ رئیس سازمان حمایت در گفت‌وگویی تاکید دارد: پرونده خودروسازی بهمن موتور را به‌دلیل عدم ایفای تعهدات تحویل بسترن و هاوال و خودروسازی سایپا به‌دلیل تعویق در تحویل سیتروئن c۳ به تعزیرات ارسال شده است.

در همین حال سایپا در نظر دارد بلوک ۱۳.۱۳ درصدی سهام مسدود شده زامیاد را به طور یکجا و نقد از طریق بازار اول معاملات بورس روانه میز فروش کند. به این ترتیب، مقرر شده ۷۲۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۰۴ سهم «خزامیا» روز یکشنبه ۲۵ فروردین سال آینده عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۱۰۷٫۲ تومان و قیمت پایه کل ۷۷.۸ میلیارد تومان تعیین شد. همچنین بر مبنای اطلاعیه صادر شده ۵٫۲۲ درصد از سهام سرمایه‌‌گذاری‌ ساختمان‌ ایران‌ شامل ۵۶ میلیون و ۸۸۰ هزار و متعلق به گروه استراتوس پارس و وثیقه شده نزد بانک سینا در ۲۲ اسفندماه(چهارشنبه هفته آینده) روانه میز فروش شود. قیمت پایه هر سهم این بلوک ۴۵۴٫۶ تومان اعلام شده و درصورت انجام معامله درصد مالکیت گروه استراتوس پارس از ۹٫۵ به ۴٫۳ درصد کاهش خواهد یافت.

بانک تجارت از اصلاح پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۵۸ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. بورس کالای ایران هم افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها در دستور کار دارد. دیروز همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ تا ۵ درصدی ۷ شرکت دیگر از سود انباشته، تجدید ارزیابی و آورده را صادر کرد تا در روزهای تعداد بنگاه های آماده برگزاری مجمع یا جلسه هیات مدیره بیش‌تر شود.

در همین حال البته در راستای قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور و سیاست کاهش تصدی‌گری، بانک تجارت به دنبال این است که سهام ۵ شرکت تابعه و وابسته را از طریق مزایده واگذار و موسسه ملل نیز در همین راستا اطلاعیه واگذاری املاک مازاد را اعلام کند.

در رویداد دیگری پتروشیمی پارس با تزریق پروپان و بوتان مازاد بر صادرات خود به گاز برگشتی، ظرفیت تولید واحد استحصال اتان خود را به ۱۰۰ درصد افزایش داد. به اين ترتيب به طور كامل خوراک اتان پتروشیمی آریاساسول و بخشي از اتان پتروشیمی جم تامین شد.

در حواشی اخبار دیروز، مهدی موسوی نژادپی؛ متهم ردیف دوم پرونده گروه موسوم به حسین هدایتی مدعی است: عوامل پنهان هدایتی در حال رایزنی و خرید سهام بانک سرمایه هستند و دلیل عدم تسویه، مرده نگه داشتن این بانک سرمایه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.