مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (14 شهریور) - مکس بورس

همانگونه که در گزارش‌های قبلی دیده‌بان بازار بارها اشاره شده‌است، این روزها اهالی تالار شیشه‌ای در حال سبک و سنگین کردن شرایط کلی برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری خود هستند. از یک سو رشد کلی شاخص کل و برخی صنایع، ترمز حرکت پرشتاب آنها را کشیده‌است و از سوی دیگر دورنمای سودآوری شرکت‌ها از لحاظ ریسک ورود در قیمت‌های فعلی آنچنان مشخص نیست.

«سخاب» پشت درب‌های تالار

یکی از رویدادهای مهم در روزهای پیش‌رو، عرضه سخاب در فرابورس است. واکنش سرمایه‌گذاران به این عرضه و تاثیرپذیری کل بازار از رونق مجدد اوراق بدهی در فضای یک بازار متشکل و رسمی بسیار حائز اهمیت است. یادآور می‌شود مبلغ اوراق پذیرش شده سخاب ۲ تا ۷ که همگی در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال ۹۵ منتشر شده‌اند در مجموع ۱۲۳ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۶۴۸ میلیون ریال است و تاریخ سررسید آن برای «سخاب۲» بیست و دوم آبان ماه جاری، «سخاب۳» بیست و دوم آذرماه، «سخاب۴» بیستم دی ماه، «سخاب۵» بیست و چهارم بهمن‌ماه، «سخاب۶» بیست و هفتم اسفندماه جاری و برای «سخاب۷» بیست و هشتم اسفندماه سال ۹۷ است.

در همین راستا اولین اوراق به نام «سخاب ۵» با سررسید ۲۴ بهمن‌ماه با تعداد ۷ میلیون و ۲۰ هزار برگه به ارزش سررسید هر برگه ۱۰۰ هزار تومان قرار است فردا، ۱۵ شهریور؛ برای نخستین بار قیمت‌گذاری و معامله شود. (سوخت ۱۸ ماهه در بازار بدهی)

واکنش ضعیف به بازار قوی

نکته دیگری که نباید از چشم فعالان بازار دور بماند، حفظ قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها در سطوح بالا و عدم ریزش یا اصلاح حتی موقت پس از شروع هفته جدید کاری است. در همین راستا بسیاری از فعالان بازار و افراد درگیر در معاملات داخلی محصولات خام در کشور بر این باورند که خرید در قیمت‌های فعلی از لحاظ کشش افزایش قیمت محصولات تولیدی، برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و منتظر اصلاح هستند. سهامداران شرکت‌هایی که عمده فروش محصولات خود را در داخل انجام می‌دهند نیز به تبع این تحلیل، اندکی محتاطانه رفتار می‌کنند. به همین دلیل و شاید دلایلی نظیر رسیدن قیمت سهم‌های مربوط به سطوح مقاومتی تکنیکالی؛ شاهد بازتاب مستقیم رفتار قیمت‌های جهانی در سهام شرکت‌های درگیر نیستیم.

البته در دقایق پایانی بازار روز گذشته شاهد تحرکات مثبتی در برخی نمادهای فلزی و معدنی که بیشتر ناشی از معاملات بورس کالا بود؛ امکان ادامه آن در روز جاری وجود دارد.

گردش نقدینگی یا ورود پول جدید

چرخش نقدینگی بین صنایع مطرح بازار و سبز شدن یک صنعت همزمان با قرمز شدن صنعت دیگر نشان می‌دهد که در شرایط فعلی با تخمین خوبی پول فعال در بازار در حال چرخش است. بنابراین در حال حاضر روند معاملات به گونه‌ای پیگیری می‌شود که می‌توان عدم ورود پول جدید را تا حد زیادی ملاحظه کرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که طی ۴۵ روز گذشته، ورود نقدینگی جدید با توجه به مثبت شدن شاخص کل و شاخص هم‌وزن کاملا به چشم می‌آمد. همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به حجم فروش برخی سهامداران عمده، وضعیت تکنیکالی برخی نمادها، عدم امیدواری به ثبات روند بازاهای جهانی، نقدشوندگی پایین در برخی صنایع و مواردی از این دست با ریسک ورود نقدینگی مواجه هستند.

سیگنال حجم معامله یا هیجان زودگذر

روز گذشته صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (عمدتا پالایشی‌ها) با انتشاراخبار غیررسمی مبنی بر برگشت ذخیره‌ها بابت مابه‌التفاوت ارزی فروش محصولات؛ با ورود نقدینگی قابل توجه، حجم معاملات خوبی را تجربه کردند و از این حیث صنعت اول بازار دوشنبه لقب گرفتند. در همین مورد بخوانید: بهانه رشد پالایشی‌ها

از طرفی روی دیگر سکه معاملات پر حجم این‌بار در نمادهای خودرویی و در قیمت‌های منفی رقم خورد. همانطور که در گزارش‌های قبل اشاره شد، با بازگشایی نماد «خساپا» و اصلاح قیمت به دلیل دور ماندن این شرکت از ریزش‌های کلی نمادهای این گروه؛ بار دیگر صنعت خودرو و سخت قطعات در کانون توجهات اهالی بازار قرار گرفت. هرچند افت دامنه‌دار قیمت سهام شرکت سایپا از زمان بازگشایی سیگنال مناسبی را به سهامداران نداده و این صنعت را کماکان سرخ‌پوش نشان می‌دهد؛ اما شرایط تکنیکالی و جذاب شدن برخی قیمت‌ها در برخی نمادهای خاص، شاید ورق را در روزهای آتی برگرداند.

از طرفی بازگشایی احتمالی نماد شرکت آسان پرداخت پرشین پس از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته آن‌هم با موضوعیت تحقق طرح توسعه پایانه‌های فروشگاهی شاید بخشی از نقدینگی را به سمت نماد مذکور و شرکت‌های هم‌گروه سوق دهد.

احتمال تحرک خاص در صنایعی چون مواد دارویی، غذایی‌، حمل و نقل و ساختمانی نیز مستلزم اخباری قدرتمند و ویژه‌است. این صنایع با توجه به دور بودن از چشم بازار در صورت حرکت با سوخت تحولات بنیادی می‌توانند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

عرضه اولیه ۵ درصدی و ریزش صف «فایرا»

هرچند مهمان یک روزه‌ای به نام هتل پارسیان کوثر اصفهان پس از تجربه عرضه اولیه با عرضه صف خرید مواجه شد و شرایطی کاملا متفاوت با آلومینیوم ایران دارد؛ اما یک نکته‌ مشترک که رصد معاملات «گکوثر» و «فایرا» را در روز جاری جذاب می‌کند، عرضه صف خرید در این دو نماد است در روز دوشنبه است.

لازم به ذکر است عرضه اولیه ۱۶٫۵ میلیون سهمی «گکوثر» روز گذشته با معامله بیش از ۱۰ میلیون سهم همراه بود که نشان دهنده نوسان‌گیری یک روزه و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به این عرضه اولیه بنیاد است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.