مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (17 اردیبهشت) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز افت بیش از ۸ هزار واحدی را تجربه کرد. این نماگر به دنبال ریزش دسته‌جمعی نمادها از گروه‌های مختلف چنین افت سنگینی را به ثبت رساند. صف‌های فروش در بسیاری از نمادهای بازار تشکیل شد که بعضا با استقبال خریداران همراه شد. همچنان انگیزه‌های خرید سهام پررنگ به نظر می‌رسد که می‌تواند از سطوح قیمتی سهام حمایت کند با این حال عامل نگران‌کننده در معاملات دیروز جنس هیجان در بازار سهام بود.

دنیای بورس: علت ریزش قیمتی سهام عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی زیادی مطرح می‌شود. در این میان یکی ازعوامل مهم جهش‌های مداوم شاخص بورس و نیاز به اصلاح قیمتی سهام پس از یک رالی صعودی قدرتمند بود. در این میان سایر بهانه‌ها مانند نگرانی از عوامل غیراقتصادی یا نوسان قیمت  در بازار جهانی موجب شدند تا بر شدت ریزش سهام افزوده شود.

در بازار جهانی در ادامه توئیت‌های ترامپ و سیگنال‌های نگران‌کننده از عاقبت مذاکرات تجاری با چین انتظار واکنش تند بازار وجود داشت که البته قیمت‌ها افت اندکی را تجربه کردند. واکنش اندک و حتی خنثی بازار جهانی می‌تواند اثر مثبت خود را در معاملات سهام منعکس کند. به طور کلی همچنان عوامل حمایتی از سهام مشاهده می‌شوند که می‌تواند از قیمت سهم حمایت کند با این حال باید در انتخاب سهم دقت بیشتری داشت. در این خصوص با وجود وضعیت نسبتا روشن درآمدها برخی از عوامل هزینه‌ای حتی می‌تواند موجب غافلگیری معامله‌گران سهام شود.

همان‌طور که طی روزهای پیش اشاره شد اصلاح قیمتی سهام لازم و ضروری است و باید به این موضوع توجه داشت. حضور معامله‌گران تازه‌وارد و نقدینگی ناآشنا با رویه قیمتی سهام نیز در شتاب نزول قیمتی در مسیر اصلاح موثر بود. همچنان انگیزه‌های بنیادی و بازاری در نقش حمایت از سهام حضور دارند اما بار دیگر در فضای منفی حاکم بر معاملات احتمالا این عوامل از نگاه بازار دور بمانند. معامله‌گران در بورس تهران همچنان به روال گذشته از سنت شتاب‌زدگی و خرید و فروش بر اساس جو بازار تبعیت می‌کنند. این در حالی است  که با آرامش دوباره فضا می‌توان انتظار خودنمایی عوامل حمایتی قیمت سهام را داشت.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: منابع مطلع می‌گویند رییس جمهور چهارشنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدام‌های متقابل در برابر خروج امریکا از برجام را اعلام می کند. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، نخستین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات است.

مجلس مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت بنزین اعلام کرد؛ نمایندگان مجلس که دیروز برای بررسی موضوع سهمیه‌بندی بنزین، میزبان نمایندگان دولت از جمله محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت و عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر کشور بودند، در جلسه‌ای غیرعلنی در عین حال که با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند، بر سر احیای کارت سوخت، با دولتی‌ها به توافق رسیدند. براساس توافق دولت و مجلس در این نشست مشترک، کارت‌های سوخت با هدف ساماندهی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بدون سهمیه‌بندی، با قیمت هر لیتر هزار تومان احیا می‌شود. به این ترتیب، سقفی برای مصرف بنزین تعیین نمی‌شود.

ب) صنایع: آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید انواع خودرو در کشور در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۳۲ درصد کاهش یافت. همچنین نمایندگان بانک‌ها در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از تسهیل روند پرداخت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی و تعامل بین این صندوق، بانک‌ها و فعالان عرصه تولید و اقتصاد خبر دادند.

ج) شرکت‌ها: مدیر بخش کوره بلند کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید روزانه چدن را به عنوان یک محصول راهبردی در  امسال ۹ هزار و ۴۳۱ تن در ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد و گفت: رکورد قبلی تولید این محصول در این شرکت به میزان ۹ هزار و ۸۹ تن ثبت شده بود. به گفته کاظم تدین هدف‌گذاری امسال این شرکت  تحقق سه میلیون و ۵۰ هزار تن برنامه تولید و حتی ارتقای آن است. همچنین تولید شمش روی کالسیمین در فروردین سال جاری نسبت به اسفندماه سال قبل با کاهش ۶۴ درصدی همراه شد.

در همین حال در حالی سایپا قیمت تعهد محصول‌های این شرکت با موعد تحویل اسفندماه ۹۷ را با لحاظ کردن تخفیف ۱۵ درصدی در قیمت‌گذاری اعلام کرد که طرح فروش فوری ایران خودرو برای دو مدل پژو ۴۰۵ بر اساس قیمت حاشیه بازار از ساعت ۱۰ صبح دیروز تا تکمیل ظرفیت آغاز شد. گروه صنعتی ایران خودرو نیز در اطلاعیه‌ای تاکید کرده که قیمت فروش کارخانه‌ای محصول‌های این شرکت تغییری نداشته و شهروندان قیمت‌های کاذب بازار را مبنای تصمیم‌گیری و خرید خود قرار ندهند.

دیروز همچنین نیره پیروزبخت؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس گفت: تاکنون به جز هشت خودرویی که اعلام شد، نام هیچ محصول دیگری برای توقف تولید اعلام نشده و حذف پراید نیز در دست بررسی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 74 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.