مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه ( 19 آذر 98) - مکس بورس

بازار سهام در حالی معاملات امروز را شروع خواهد کرد که محرک‌های صعودی خود طی این روزها را هنوز از دست نداده است. نرخ دلار تا روز قبل با سرعت روند خود را برای لمس سطح ۱۴ هزار تومانی حفظ کرد و در بازار جهانی هم سیگنال جدی دریافت نشد تا دست کم از این دو منظر معامله‌گران بورسی انگیزه فروش نداشته باشند. با این حال، وقفه‌ای که در میانه معاملات دیروز تا حدی روند عمومی قیمت‌ها را متزلزل ساخت، امروز می‌تواند شکاف بیشتری بردارد و به شکل عرضه‌های شدیدتر برای اصلاح قیمت بروز کند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران تا به اینجای کار، طی ۱۶ رشد متوالی به قله تاریخی ۳۳۵ هزار واحد دست یافته است و راهی تا فتح ارتفاع ۳۳۶ هزار واحد و ثبت رشد ۹۰ درصدی از ابتدای سال ندارد. در این مسیر، فضای ارزی حاکم بر کشور در کنار قیمت‌های جهانی، بورس تهران را همراهی کرده‌اند و زمینه‌ساز یک دوره رشد نسبتا پرشتاب طولانی شده‌اند. در این سه هفته، حرف و حدیث‌های بورسی غالبا حول نرخ ارز و بودجه می‌گشت که اکنون از سوی این دو سیگنال منفی قابل توجهی برای بازار سهام دریافت شده است. در عین حال، تنور گرم افزایش سرمایه همچنان موضوعی جذاب برای طیف وسیعی از معامله‌گران است که طی روز گذشته مشخصا در هجوم قابل توجه نقدینگی به سمت غول‌های خودرویی اثرگذار شد.

علل فوق نه در قیمت بلکه در سطح وسیعی از بازار به شکل ارتقای ارزش معاملات خرد نمایان کرده است. جابه‌جایی بیش از دو هزار میلیارد تومان سهم در طول معاملات روزانه و نزدیک شدن به دوره اوج رونق معاملاتی بورس تهران در مهرماه را، هم می‌توان معلول وضع اخیر دانست، هم نشانه‌ای برای تحریک روانی متقاضیان و ادامه این مسیر.

با وجود این، وقفه اصلاحی در روند قیمت‌ها طی روز گذشته برخی از فعالان بازار را نگران کرد. شاخص کل تقریبا از میانه معاملات روز دوشنبه اصلاح ۵۰۰ واحدی را از سقف روزانه تجربه کرد و نشان داد که فروشندگان در کمین نشسته و هر لحظه امکان دارد که ماشه فروش‌ها را بچکانند. از یک طرف، رشدهای اخیر می‌تواند شماری از معامله‌گران که به حاشیه سود جذابی رسیده‌اند را عجالتا ترغیب به فروش کند و به ۱۶ صعود متوالی بورس پایان دهد.

از طرف مقابل، وضع کنونی حاکم بر بازار ارز و کاهش ملتهب‌شونده ارزش پول ملی می‌تواند دست متقاضیان را برای حضور فعال در بازار سهام – به منظور حفظ ارزش دارایی – باز بگذارد. احتمالا تقابل این دو نیرو در معاملات امروز جدی‌تر شود. خصوصا که بورس تهران در این موج صعودی رشد قابل توجه ۱۱ درصدی را ثبت کرده است. اگر پای سهام کوچک‌تر که در همین سه هفته در جهش ۲۲ درصدی شاخص هم‌وزن نقش موثری داشته‌اند، انگیزه‌های قوی برای فروش بیشتر خودنمایی می‌کند.

سوخت‌‌هایی برای ادامه رالی

با وجود این تقابل، به نظر می‌رسد همچنان بازار سهام بهانه‌های تورمی جدی فراروی خود داشته باشد. انتشار مدام خبرهای جدید در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی در کنار سیطره نگاه دارایی‌محور به بازار سهام می‌توانند کانون این رالی صعودی را همچنان گرم نگه دارند. در این میان، انتظارات تورمی برآمده از بودجه با تحلیل‌هایی که خرج‌کرد و درآمد پیش‌بینی شده دولت در بین محافل بورسی و غیربورسی اقتصاد کشور دست به دست می‌شود، زمینه‌های اصلی برای ادامه رشد قیمت را فراهم می‌کنند.

نکته حائز اهمیت در این میان، همراهی و اتفاق‌نظر اغلب تحلیلگران بر سر ادامه این روند است. نتیجه این همراهی تئوریک با ورود مجدد بازیگران جدید – که هم ارزش معاملات را به نحو ملموس ارتقا داده و هم در جریان تغییر مالکیت سهم‌ها منعکس شده – عواملی هستند که کانون دادوستدها را تا بروز سیگنال منفی از سوی بازار ارز یا دیگر جبهه‌های موثر بر سهام گرم نگه دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 20 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.