مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (2 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران نخستین روز پاییز با جهش بیش از ۹۳۰۰ واحدی آغاز کرد. بار دیگر ارزش معاملات به سقف تاریخی خود که در هفته‌های گذشته به ثبت رسیده بود نزدیک شد و موج عظیمی از نقدینگی رشد دسته‌جمعی سهام را رقم زدند. در شرایط کنونی عوامل بسیاری دخیل هستند که می‌توانند همچنان معاملات بورس را داغ نگه دارند. از طرفی عده‌ای از کارشناسان بر حباب قیمتی سهام تاکید دارند، برخی دیگر اما به جذابیت حتی بنیادی نمادها اشاره می‌کنند. اثر این موضوع در گزارش اجماع تحلیل‌گران نیز قابل رصد است. در چنین شرایطی عامل غیراقتصادی نیز نقش بسیار مهمی را در جهت‌گیری هیجان بازی می‌کند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران روز گذشته بیش از ۹ هزار ۳۰۰ واحد رشد کرد و به سطح ۳۱۱ هزار واحد رسید. اما واقعا این رویداد ادامه‌دار خواهد بود. در این خصوص پایدار ماندن صف‌های خرید در نمادهای بزرگ از صنایع کالایی مانند گروه شیمیایی در پایان معاملات دیروز احتمال ادامه رشد سهام در معاملات امروز را باز نگه داشته است. علاوه بر این اساس دور جدید گزارش اجماع تحلیل‌گران منتشر شده که نظرات اجماع نیز می‌تواند در افزایش تقاضای سهام موثر باشد. گرچه این‌بار اثرات خوشبینی به خصوص در قبال قیمت جهانی کالاها در پیشبینی‌های سودآوری مشاهده می‌شود و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت اما تا انتشار عملکرد واقعی شرکت‌ها در پایان مهرماه و محک خوردن دقت پیشبینی‌های جدید احتمالا اثر گزارش اجماع بر سهام بالا باشد.

شدت موج‌های سفته‌بازی و داغ کردن سهام بیشتر از گذشته شده است. علت این موضوع این‌که نظرات کارشناسی مخالف در برابر ارزندگی سهام باعث شده که برخی از معامله‌گران برای داغ کردن سهام مجبور باشند تا بیشتر از گذشته از گفتن واقعیت پرهیز کنند. بر این اساس باید با دقت بیشتری نسبت به گذشته به عملکرد برخی از کانال‌های تلگرامی که با روایت‌های غیرواقعی در صدد داغ کردن سهام هستند توجه داشت.

اخبار سیاسی نیز یکی عواملی است که می‌تواند موج‌های سهمگین سهام را رقم بزند. در نوسان دسته‌جمعی سهام هیچ بهانه‌ای بهتر از اخبار سیاسی برای جهت‌گیری نقدینگی نیست. طی روز گذشته تاکنون نیز اخبار بسیاری از حاشیه نشست عمومی سازمان ملل مخابره شده است که هر یک از آن‌ها می‌تواند در معاملات سهام اثرگذار باشد. با این حال حجم نقدینگی در بورس تهران فراتر از حالت معمول آن است و قطعا با الگوهای گذشته نمی‌توان واکنش احتمالی سهام به اخبار سیاسی موجود را متوجه شد. با این حال باید به سرمایه‌گذاران گوشزد کرد که به صورت مشخص نمی‌توان انتظار معجزه در بهبود روابط کشور را با توجه به وضعیت موجود داشت.

انتشار عملکرد ماهانه شرکت‌ها طی روزهای آتی تا اوایل هفته آینده به اوج خود می‌رسد. به این ترتیب از سرفصل‌های سود و زیان نخستین سرفصل یعنی درآمد عملیاتی شرکت‌ها مشخص می‌شود و تحلیل‌گران با دقت بیشتری می‌توانند سودآوری نیمه نخست را تخمین بزنند. عملکرد ۶ ماهه اول ۹۸ قطعا در رویه قیمتی سهام اثرگذار خواهد بود. بازار جهانی نیز فعلا رویه کم‌نوسانی را در پیش گرفته است، با این حال نمی‌توان سایه رکود را بر این بازار نادیده گرفت موضوعی که به نظر می‌رسد تحلیل‌گران بورسی چندان آن را جدی نگرفته‌اند.

با توجه به عوامل موجود مانند انتشار گزارش اجماع ۶۳ گروه تحلیلی از پیشبینی سودآوری ۹۱ شرکت و متغیرهای کلان اقتصادی، عملکرد ماهانه شرکت‌ها، عملکرد نیمه نخست، اخبار سیاسی، اخبار بازاری مانند افزایش سرمایه‌های احتمالی و مواردی از این دست به نظر می‌رسد رویه پرنوسان سهام همچنان ادامه‌دار باشد.  

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: گزارش‌ها حکایت از این دارد که وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برای سومین بار پس از خروج آمریکا از برجام در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در نیویورک گردهم می‌آیند. در همین حال قرار است رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان قبل از دیدار با روسای جمهور آمریکا و ایران به منظور هماهنگ‌سازی راهبرد خود در خصوص ایران با یکدیگر دیدار و رایزنی خواهند کرد. البته رئیس‌جمهور فرانسه دیروز (دیشب) به صورت جداگانه با رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و به گفته خود وی امروز هم با ترامپ دیدار دارد.

در رویداد دیگری دیشب سه کشور اروپایی طرف برجام، آلمان، بریتانیا و فرانسه، در بیانیه مشترک مدعی شدند: روشن است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان بوده.وقتش رسیده ایران با یک چارچوب مذاکره درازمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل امنیتی منطقه که شامل برنامه‌های موشکی‌اش هم می‌شود، موافقت کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اما در واکنش به بیانیه اروپا تاکید کرد هیچ توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت. ایران بارها درخواست آمریکا برای ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای برجام را رد کرد و آن را «غیرقابل قبول» خوانده است.

همچنین وزیر خارجه ایران با رد قاطعانه دیدار روحانی با ترامپ در حاشیه مجمع سازمان ملل، درباره ادعای خبرنگار معروف توضیح داد و ۸ کشور برای امنیت خلیج فارس را معرفی کرد. به گفته محمد جواد ظریف اگر آمریکا به دیپلماسی پیشنهادی از سوی ایران به طور جدی می‌پرداخت دست به تحريم‌هاي شديدتر عليه ايران نمی‌زد. وزیر امورخارجه از پیشنهاد ایران درباره لغو تحریم‌های مجلس آمریکا در ازای پذیرش پروتکل الحاقی در مجلس ایران خبر داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در بدو ورود به سازمان ملل در نیویورک گفت: ملت ما، ملت مقاومت و ایستادگی است و پیام آنان را به سازمان ملل می‌رسانیم که خواهان بازگشت همه به تعهدات و به قانون هستند. ترامپ درباره احتمال دیدار با روحانی: ببینیم چه می‌شود/فارس ترامپ: اگر ایران بخواهد به پایان جنگ یمن کمک کند، این مثبت است. در دیگر رویدادها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اکثریت آراء احزاب برنده در انتخابات را به دست آورد و مامور تشکیل دولت جدید شد

در داخل هم دیروز علی اصغر نوری، مدیرعامل شرکت ساز و کار مالی ایران و اروپا از تعیین بانک اروپایی برای تسویه مبادلات مالی اینستکس و انتخاب دومین بانک خبر داد و نشانه‌ مثبت اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری را اعلام کرد. در رویدادهای غیرسیاسی روز گذشته اما مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور نسبت به مدت مشابه سال به ۴۲.۷ درصد رسید.

ب) صنایع: جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : صادرات مواد معدنی خام به همراه کنسانتره و گندله سنگ آهن از دیروز مشمول عوارض ۲۵ درصدی شد. در همین حال خبرگزاری تسنیم در خبری مدعی شد، احتمال دارد انجمن صنفی صنعت پالایشگاه اقدام به افزایش ۴۰ درصدی قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکار کند.

در رویدادهای مربوط به بانک‌ها نیز، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آغاز تحول در بدنه شبکه بانکی خبر داد و گفت: ادغام، انحلال و یکپارچه‌سازی شبکه بانکی به مثابه استارت این تحولات بوده است. همچنین براساس بخشنامه بانک مرکزی، جریمه دیرکرد یا همان وجه التزام در تسهیلات مشارکتی علاوه بر اصل تسهیلات بر سود و بازدهی حاصل از دریافت برای تسهیلات‌گیرنده اعمال خواهد شد و همچنین برای تسهیلات مبادله‌ای و قرض‌الحسنه، جریمه دیرکرد متناسب با اقساط سررسیدشده‌ای که به بانک پرداخت نشده است تعیین می‌شود. ایران در کنفرانس بین‌المللی بانکداری در کویت شرکت کرد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره کنفرانس بین المللی بانکداری در کویت تصریح کرد: در این کنفرانس درباره دو چالش مهم  سرعت رشد تکنولوژی و رشد سریع بدهی های شرکتی بحث شد

ج) شرکت‌ها: شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در حالی قرار است فردا (چهارشنبه) شاهد عرضه ۵ درصدی سهام خود در بازار دوم فرابورس ایران باشد که روز گذشته شاهد برگزاری جلسه معارفه با حضور اعضای هیات‌مدیره و نمایندگان سهامدار عمده بود. در همین حال با وجود محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در زمینه تامین و تولید خودرو، ایران خودرو برخی از تعهدات معوقه محصول‌های خود را به روز کرده و به روزرسانی تعهدات سایر محصول‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیران پتروشیمی اروند معتقدند در حال حاضر برای سال آینده امکان ورود این پتروشیمی به فرابورس قبل از برگزاری مجمع سال آینده وجود دارد. این شرکت با سرمایه  ۴۰۰ میلیارد تومان توانسته است اخیرا افزایش سرمایه دهد و به ۱۰ برابراین رقم ارتقا یافته است. همچنین این شرکت توانسته است سال گذشته ۹۵  میلیارد تومان سودآوری داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.