مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (21 شهریور) - مکس بورس

بورس تهران در روزهای آتی با دو پدیده همزمان تسویه اعتبار کارگزاری‌ها و عرضه اولیه مواجه است. هرچند سهم بزرگی از نقدینگی مورد نیاز برای تسویه‌ها براساس لزوم دوراندیشی خریداران اعتباری بزرگ به روزهای پایانی کشیده نمی‌شود اما بار روانی این مسئله و عدم خرید اعتباری تا پایان شهریورماه کماکان گریبان‌گیر بازار سهام است. از طرفی دو عرضه اولیه پیش رو حداقل نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی هستند.

شرایط کلی

فضای کلی تالار شیشه‌ای تحت تاثیر افت محسوس ارزش معاملات روزانه است. با توجه به نزدیک شدن به پایان شهریور، گارد دفاعی سهامداران تا حدودی توجیه‌پذیر به نظر می‌آید. نوع معاملات روزانه حرکت سریع جریان نقدینگی در صنعت یا یک سهم خاص را نشان نمی‌دهد. علت عمده بروز چنین وضعیتی (علیرغم وجود پتانسیل‌های نسبی در برخی صنایع و شرکت‌ها)؛ کمبود قدرت نقدینگی موجود برای غلبه بر عوامل بازدارنده است. در گزارش‌های دیده‌بان قبلی به عوامل بازدارنده اشاره کرده‌ایم.

در این وضعیت دو عرضه اولیه «چدن» و «های وب» برای امروز و فردا در پیش است. مورد اول با عرضه ۸۰ میلیون سهم؛ نیاز به نقدینگی در حدود ۱۵ میلیارد تومان دارد. مورد دوم که یک عرضه بزرگ‌تر در زمانی نزدیک‌تر به تسویه پایان شهریور است؛ حداقل ۱۰۸ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد! عرضه‌های اولیه یاد شده می‌تواند معاملات دیگر سهم‌های بازار را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و شرایط را حتی محدودتر کند.

جبران کامودیتی‌ها

انتهای هفته گذشته برای کالاهای پایه با یک اصلاح مقطعی سخت همراه بود. این اصلاح ترس را به خانه سهم‌های مرتبط آورد و شاهد ریزش قیمت سهام در گروه فلزات اساسی بودیم. اما با جبران بخشی از این ریزش در روز گذشته؛ شاهد تعادل نسبی در سهام شرکت‌های مربوطه بودیم. ادامه روند مثبت قیمت‌ها برای امروز به حفظ تعادل موجود و حتی جذب مجدد نقدینگی کمک خواهد کرد.

واگرایی یا همگرایی مقاطع فولادی؟

بازار فولاد چین همانطور که در گزارش تداوم اصلاح قیمت فولاد در شانگهای اشاره شد، با افت قیمت محصولات مواجه شده‌اند. از طرفی در بازار داخلی، روز گذشته ورق گرم گرید B فولاد مبارکه در بورس کالا با حجم زیاد تقاضا در قیمت پایه مواجه شد و نهایتا یا میانگین موزون قیمت ۲۴۶۰ تومان برای هر کیلو معامله شد. (ورق گرم «فولاد» ۲۴۶۰ تومان قیمت خورد) این افزایش قیمت‌ها در کنار احتمالات افت قیمت مقاطع فولادی چین در نگاه اول نوعی واگرایی را نشان می‌دهد.

اما در اصل کندی حرکت افزایش قیمت مقاطع فولادی به دلیل محرک‌های ضعیف داخلی، منجر به عقب ماندن بازار داخلی از بازار جهانی در یک‌ماه گذشته شده‌است. بنابراین افزایش نسبی قیمت‌ها داخلی و همزمانی آن با کاهش قیمت‌های جهانی، در واقع نوعی همگرایی‌ به شمار می‌آید.  این همگرایی از منظری دیگر می‌تواند حساسیت بازار داخلی را نسبت به تغییر قیمت‌های جهانی خصوصا در شرایط ریزشی بالا ببرد.

عرضه «سخاب ۲»

ارزش ۱۳۰ میلیارد تومانی معاملات اوراق بدهی اسناد خزانه اسلامی در سه روز کاری گذشته قابل توجه است. توجه ویژه سرمایه‌گذاران به “سخاب‌”های با سررسید نزدیک‌تر نیز قابل درک است. در این حال قرار است امروز نماد «سخاب۲» با سررسید ۲۲ آبان ۹۶ (نزدیک‌ترین سررسید اسناد خزانه اسلامی) برای اولین بار قیمت‌گذاری و معامله شود. اگرچه بازیگران عمده این اوراق را نمی‌توان با معامله‌گران روزانه سهام یکی دانست، اما جاذبه سود بدون ریسک این اوراق می‌تواند برخی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر را هم به سمت اسناد خزانه اسلامی سوق دهد. این امر زمانی قوت می‌گیرد که برخی سبدهای در سود برای حفظ سودآوری سبد سرمایه‌گذاری و ثبت بازدهی قابل قبول رو به این اوراق آورند. این راهکار روشی منطقی و محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد و می‌تواند یک کانال فرعی برای خروج نقدینگی به شمار بیاید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.