مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (7 اسفند) - مکس بورس

معاملات امروز بازارها در حالی آغاز می‌ شود که عامل غیراقتصادی شب گذشته کشور را غافلگیر کرد. در این خصوص ظریف استعفای خود را به صورت اینستاگرامی به اطلاع عموم رساند که در ادامه نیز خبرهای رسمی این موضوع را تایید کرد. همچنان انتظار برای پذیرش یا عدم پذیرش استعفای ظریف وجود دارد، با این حال اخبار از خروج تفکر ظریف از تیم دولت می‌تواند سردرگمی بازارها را به دنبال داشته باشد.

دنیای بورس: معاملات امروز بازارهای مختلف می‌تواند در سایه یک عامل غیراقتصادی پرنوسان دنبال شود. بر این اساس برخی از نوسان هیجانی بازارها مختلف ابراز نگرانی می‌کنند. استعفای ظریف از تیم دولت می‌تواند نشانه‌ای از استعفای تفکر پشتیبان دیپلماسی در کشورباشد و همین موضوع می‌تواند فعالان بازارهای مختلف را به واکنش هیجانی وادارد.

در این شرایط نگاه عمده  فعالان اقتصادی به نوسانات بازار ارز دوخته شده است. پس از صعودهای متوالی دلار از ابتدای هفته گذشته، دیروز دلار مسیر نزولی را در پی اخبار از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در پیش گرفته بود. در چنین شرایطی یک عامل غیراقتصادی مانند استعفای رئیس تیم دیپلماسی دولت می‌تواند سردرگمی معامله‌گران را به دنبال داشته باشد. البته باید توجه داشت که همچنان به صورت رسمی استعفای ظریف پذیرفته نشده است و تا زمان انتشار اخبار رسمی هر گونه واکنش هیجانی در بازارهای مختلف می‌تواند زیان سنگین را برای معامله‌گر به دنبال داشته باشد.

سردرگمی بورس تهران نیز به دنبال این خبر نیز مورد انتظار است. در حالی‌که اقتصاد کشور با ریسک غیراقتصادی تحریم مواجه بود و این موضوع فشار سنگینی را بر معاملات بورس نشان می‌داد در چنین شرایطی پررنگ‌تر شدن ریسک سیستماتیک و احتمال خروج دکتر ظریف از تیم دولت می‌تواند نگرانی از آینده کشور و اقتصاد را بیشتر کند.

با این حال همچنان تاکید می‌شود که باید درانتظار اخبار نهایی از احتمال پذیرش یا رد استفعای دکتر ظریف از سوی مقامات دولتی و حکومتی بود. معامله‌گران بازار سهام به این موضوع داشته باشند که اگر بنا باشد شوکی به دلار وارد شود با انتشار این خبر امروز شاهد آن خواهیم بود؛ البته تردید در خصوص پذیرش استعفای دکتر ظریف می‌تواند دلالان ارزی را نیز محتاط‌ تر کند. با این حال رشد نرخ دلار سرانجام اثرات خود را در قیمت سهام منعکس می‌کند و با احتمال افزایش فاصله نرخ دلار دربازار آزاد و سامانه نیما، برمیزان بی‌اعتباری این سامانه افزوده می‌شود. بر این اساس بار دیگر توصیه می‌شود در تصمیم‌گیری در قبال سهام توجه ویژه به زمان نقد شدن، واکنش بازارهای مختلف و همچنین سایر سناریوهای پیش رو داشته باشیم. در خصوص نرخ دلار نیز باید به سطوح حساس کنونی و قدرت موجود بازارساز ارز توجه داشت. ادامه رشد قیمتی ارز می‌تواند با واکنش سریع بازارساز در جهت سرکوب هیجان همراه شود و از این رو رشد امروز طی روزهای آتی کنترل شود.

در کنار سایه عامل غیر اقتصادی بر سهام نیم نگاهی به وضعیت بازار جهانی کالاها و همچنین سایر عوامل اثرگذار مانند نرخ دلار نیز لازم به نظر می‌رسد. البته روز گذشته با توئیت ترامپ سقوط نفت را نیز شاهد بودیم که این موضوع نیز می تواند عامل منفی برای بورس تهران باشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در مهمترین رویداد دیشب اعلام شد که محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه از سمت خود کناره‌گیری کرده است. یک منبع مطلع نزدیک به وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها این خبر را تایید کرد. البته ظریف در صفحه اینستاگرام خود، دیشب نوشته بود: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید.» پیش از خبر کناره‌گیری محمدجواد ظریف، دیروز بشار اسد به تهران آمد. دیدار رئیس جمهور سوریه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران در ایران، مراسم جشن پیروزی دو متحد و شریک در جنگ علیه سوریه عنوان شد.

دیروز همچنین در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۸، نمایندگان مجلس مقرر کردند نرخ ارز تسهیلات ارزی بانک‌های عامل براساس ارز نیمایی محاسبه شود. همچنین دولت مکلف شد بودجه تفصیلی شرکت‌های دولتی را در پیوست جداگانه تهیه و به همراه لوایح بودجه کل کشور برای بررسی به مجلس ارایه کند. نمایندگان البته شرایط جذب تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای را هم شخص کردند.

در رویداد دیگری عنوان شد سکه‌های پیش‌فروشی که تاکنون موعد تحویل آن‌ها سررسید شده طبق زمان‌بندی به متقاضیان پرداخت شده و سکه‌های موعد اسفندماه نیز در روزهای آتی تحویل می‌شود و افراد می‌توانند برای تحویل سکه‌ها با ارایه مدارک به شعب بانک ملی مراجعه کنند. سکه‌ها در حالی به متقاضیان پرداخت می‌شود که سودی ۲۶۰ درصدی را در مدت زمان یک سال عاید خریداران می‌کند. دیروز همچنین منابع آگاه مدعی‌ شدند شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار می‌کند.

ب) صنایع: محمد رضوانی‌فر؛ مدیرعامل شستا از ادغام ۲۱ شرکت این مجموعه و واگذاری سهام ۴۰ شرکت زیر مجموعه در بورس تا پایان سال آینده خبر دارد.

در حالی که امروز پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی برگزار می‌شود که براساس گزارش پولی و بانکی این بانک در آذرماه سطح کل مطالبات غیرجاری به رقم ۱۵۸ هزار میلیارد تومانی رسیده که نسبت به ماه قبل افت ۶٫۲ درصدی را ثبت کرده است. علاوه‌ بر این، افزایش سالانه مطالبات غیرجاری در آخرین ماه پاییز به ۳٫۲۳ درصد رسیده که این رقم نسبت به افزایش سالانه ماه قبل از آن افت ۲٫۳ واحد درصدی را ثبت کرده است.

در شرایطی که تصور می‌شد همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار، کاهش تقاضا به‌عنوان سرعت‌گیر قیمت‌ها عمل کند، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها هجوم متقاضیان به بازار و سایت‌های فروش خودروسازان خود عامل تشدید افزایش قیمت‌ها در بازار شد. با اینکه برخی از دست‌اندرکاران بازار با تاکید بر حبابی بودن بازار مشتریان را از خرید کنونی خودرو بر حذر داشتند با این حال عطش متقاضیان برای خرید خودرو ظاهرا تمامی ندارد و تقاضا در بازار همچنان بالاست. این در حالی است که روز گذشته نشست بررسی برنامه‌های ۱۰گانه ساماندهی صنعت خودرو با هدف برنامه‌ریزی در جهت افزایش عمق ساخت داخل برخی از قطعات خودرو برگزار شد.

ج) شرکت‌ها: ذوب آهن اصفهان با تمدید گواهینامه‌ی CARES، صادرات محصول‌های خود را به اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد.

محمدعلی اسفانی؛ مدیرکل تعزیرات تهران می‌گوید: حکم الزام یکی از دو شرکت سایپا یا ایران خودرو به جمع‌آوری۳۰ هزار محصول معیوب صادر و در صورت قطعیت برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود. در همین حال علیرضا آوایی؛ وزیر دادگستری وزیر دادگستری با اعلام افزایش ۶۱۳ درصدی پرونده های خودرویی درباره لزوم شفافیت در فروش محصول هشدار داد و گفت: ۵۰۰ گشت تعزیراتی از فردا تا فروردین بر قیمت‌ها نظارت خواهند کرد.

مختار بخشیان؛ معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با پیش بینی افزایش میزان تولید محصول‌ها تا پایان سال جاری از برنامه‌های اصلی و هدف گذاری مقدار تولید چند محصول در سال آتی جهت تامین نیاز بازار داخل خبر داد.

همچنین دیروز بلوک ۱.۰۹ درصدی سایپا معامله و مشخص شد توسط یکی از زیرمجموعه‌های گروه سایپا خریداری شد. بررسی‌ها نشان داد بلوک فوق از سوی سرمایه‌گذاری رنا خریداری شده که پیش از این مالک بیش از ۱٫۶ درصد سهام سایپا بود.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.