مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌‌شنبه (9 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد بیش از ۶۴۵۵ واحدی با قدرت از سقف قبلی عبور کرد. قدرت نقدینگی سرعت تغییر و تحولات را به شدت افزایش داده است. همین موضوع باعث شده افرادی که ریسک کمتری را در معاملات پذیرا بوده‌اند معمولا سرمایه خود را از سهام خارج کنند و اما همچنان حسرت جا ماندن از ادامه رالی بورس آن‌ها رها نمی‌کند. در همین حین خروج از سهام با هراس از شتاب بالای رشد، احتمال بازگشت دوباره به بازی را دشوار می‌کند. در نقطه مقابل اما معامله‌گرانی قرار دارند که اتفاقا وضعیت کنونی را نشانه‌ای از ادامه رشد قیمتی می‌بینند.

دنیای بورس: رشد سهام از انتظارات بسیاری از تحلیل‌گران بازار پیشی گرفته است و هر روز که شاخص بورس رشد جدیدی را تجربه می‌کند بر میزان تردید این افراد در خصوص ادامه رویه قیمتی سهام افزوده می‌شود. اما در برابر این نظرات تعداد بسیاری از معامله‌گران قرار دارند که در حال رقم زدن ارزش معاملات تا سطح ۲۵۰۰ میلیارد تومان به صورت روزانه هستند. این افراد به صورت مشخص به ادامه رویه صعودی سهام امیدوار هستند و هر گام بورس در مسیر صعودی را هموار شدن ادامه مسیر می‌دانند. فارغ از این‌که نظر کدام دسته از معامله‌گران مزبور درست است، نتیجه اما کاملا مشخص است.‌ ارزش معاملات بالا نشان از برتری دسته دوم معامله‌گران دارد که سهام را در مسیر صعودی قرار داده است. بهانه‌ها نیز فضا را برای جولان این نقدینگی در سهام فراهم آورده‌اند تا سهام به مسیر صعودی خود ادامه دهند. عمده این بهانه‌ها نیز از سودآوری حمایت نمی‌کنند و به تدریج نقش حمایتی سودآوری هر روز ضعیف‌تر از روز قبل می‌شود. گروه‌ها بعضا چشم‌بسته رشد می‌کنند و اگر بهانه‌ها در این خصوص کارساز نباشد می‌تواند اصلاح سنگینی را رقم بزند. با این حال به صورت مشخص بهانه‌های دندان‌گیری برای صعود وجود دارد که به صورت سنتی در سهام اثرگذار بوده است با وجود این‌که این بهانه‌ها چندان پشتوانه بنیادی را دارا نیستند.

به این ترتیب نقشه نوسان قیمتی سهام در ادامه را باید در رفتار معامله‌گران دسته دوم مشاهده کرد. معامله‌گران دسته اول معمولا از بازی سهام خارج شده‌اند و اظهارنظرهای آن‌ها تنها اگر بتواند بر نظرات معامله‌گران دسته دوم اثرگذار باشد می‌تواند بر روند قیمتی سهام موثر واقع شود در غیر این صورت نظرات آن‌ها در خصوص عدم ارزندگی، به فروش سهام آن‌ها ختم شده است که با سیل نقدینگی این عرضه‌ها در بازار هضم شده است.  در چنین شرایطی قدرت نقدینگی به حدی بالا است که عرضه‌های سنگین نیز جواب‌گوی آن نیست و نتوانسته چندان در عقب‌نشینی صف‌های خرید نیز موثر باشد، این حالت با همه ریسک‌هایی که در آن‌ نهفته است از ادامه صعود بورس خبر می‌دهد. ارزش معاملات سهام است که ادامه مسیر قیمتی را مشخص می‌کند و باید به دنبال عواملی بود که می‌تواند بر این موضوع در هفته‌های آینده اثرگذار باشد. ریسک معاملات هر روز بیشتر می‌شود اما گوش نقدینگی به این موضوع بدهکار نیست و در فضای رکودی بازارها جایی بهتر از بورس برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کند. همین موضوع باعث شده که معیارهای ارزندگی جابجا شوند و معیارها قبلی اعتبار چندانی نداشته باشند. همین عامل نیز باعث می‌شود که زمان اصلاح مشخص نباشد و این ریسک تهدید قابل توجهی برای آینده بورس محسوب می‌شود.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در رویدادهای خبری در سطح کلان یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بالای ۵۰ درصد از امریکایی‌ها با اقدام دموکرات‌های مجلس نمایندگان این کشور برای راه انداختن تحقیق‌های رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ موافق هستند. رئیس جمهور امریکا البته هشدار داده که اگر دموکرات‌ها بتوانند او را از مقامش برکنار کنند در امریکا جنگ داخلی رخ می‌دهد.

در دیگر رویدادها، دو سال و چند ماه پس از اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای کشاندن جنگ به داخل ایران، حال او در چرخشی آشکار از ترجیح راه‌حل سیاسی بر اقدام نظامی در ارتباط با ایران سخن گفته و تاکید کرده است که وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند. دیروز هم شبکه «الجزیره» در گزارشی تاکید کرد، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق می‌گوید که ایران و عربستان آماده مذاکره هستند. در همین حال سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار جماران در ارتباط به پیام های ریاض به تهران برای کاهش تنش‌های دو پایتخت و همچنین اعلام آمادگی عربستان برای آتش بس جزئی در جنگ یمن گفت. ما از ابتدا پیام مان مشخص بود. از ابتدا خواهان آتش بس با یمن بودیم و امروز هم به همین پیشنهاد قائلیم. به گفته ربیعی مشکلات از خود عربستان بود. این خبر درست است آن‌ها به واسطه کشورها پیام‌هایی را برای آقای روحانی آوردند. اما ما باید علامت‍های آن را ببینیم. نخستین علامت قطع حمله به یمن است. سخنگوی دولت همچنین گفت: فکر می‌کنم اگر عربستان واقعا صادق باشد و دنبال تغییر رفتار خود باشد استقبال میکنیم.

دیروز در خبر دیگری هم سخنگوی وزارت امورخارجه ایران احتمال استفاده اروپایی‌ها از مکانیزم ماشه علیه ایران را رد کرد و گفت: چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و اسنپ بک وجود ندارد. عباس موسوی همچنین روز گذشته درنشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران اعلام کرد:جزئیات ابتکار صلح هرمز که از سوی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد به زودی به‌صورت مکتوب منتشر می‌شود. همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت مسوولیت عدم گفت‌وگوها در نیویورک را متوجه آمریکایی‌ها می‌داند و تاکید دارد: روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران ۱+۵ گفت‌وگو کند، اما ترامپ با نگه داشتن تحریم‌ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد. در همین حال نشریه آمریکایی «نیویورکر» گزارش داد که به‌رغم تحرکات امانوئل مکرون برای برقراری تماس تلفنی سه‌جانبه روسای‌جمهور فرانسه، ایران و آمریکا در نیویورک، حسن روحانی جواب تماس تلفنی ترامپ را نداده ‌است. دستیار فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که هشت کشور دیگر تصمیم گرفته‌اند برای تجارت با ایران به ساز و کار اینستکس ملحق شوند.

در رویدادهای مرتبط نیز، حسن روحانی، رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرده بود: ۱+۴ در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند البته آمادگی هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود که چارچوب‌ها مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت. حضور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا و گسترش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه از اهداف سفر رئیس جمهور به ایروان است. به گفته رئیس جمهور، ایران از آبان امسال به جمع اعضای اتحادیه اورآسیا می‌پیوندد و روابط تجاری منطقه آزاد ما با این منطقه برقرار می‌شود‌. ایران در مسیر الحاق به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و توافق برای پیوستن به این اتحادیه از ۵ آبان اجرایی می‌شود. رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم در ادامه سفر به ارمنستان با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های این کشور پیرامون تعاملات اقتصادی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در رویدادهای داخل اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایجه بودجه سال ۹۹ روز ۱۵ آذر به مجلس ارایه می‌شود، تاکید کرد: یارانه پنهان انرژی، درآمدهای جدید مالیاتی و دارایی‌های دولت جایگزین‌های منابع نفتی می‌شود. همچنین محمد مسیحی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات معاف است عنوان می‌کند: با تصویب اصلاحیه قانون مالیات برارزش افزوده شاید معافیت‌ها تا ۵۰ درصد هم برسد.

ب) صنایع: نشست مشترک معاونت حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه و معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور با اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس پیرامون شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در دیوان محاسبات کشور برگزار شد. در همین حال رضا مفیدی، یکی از معاونان در وزارت صنعت، معدن و تجارت از وعده افزایش تولید خودرو در نیمه دوم سال خبر داد. تولید خودرو در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته با افزایش ۱۹ درصدی همراه بود، این در شرایطی است که در شش ماهه نخست سال با مقایسه مدت مشابه پارسال، افت ۳۰ درصدی را تجربه کرد.

همچنین رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته به بهارستان رفت تا به دو سوال نمایندگان مجلس پاسخ دهد؛ سوال‌هایی درباره «علت اصرار به استمرار حضور بازنشستگان در وزارت صمت و شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو و ایدرو» و «مهم‌ترین اقدامات وزارت صمت درخصوص تکالیف مندرج در بندهای ۷ تا ۱۱ هیات وزیران برای بهبود فضای کسب‌و‌کار». البته مجلسی‌ها پاسخ‌های او به سوال درباره اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان را با وجود قانع نشدن نماینده سوال‌کننده، قانع‌کننده دانستند.

ج) شرکت‌ها: در پی موافقت بانک مرکزی، بانک ملت انتشار مرحله نخست گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری با نام را نرخ سود علی الحساب اوراق فوق ۱۸درصد سالانه و قابل پرداخت در مقطع ماهانه و نرخ سود بازخرید آن از روز گذشته آغاز کرد.

در رویدادهای دیگری، شرکت جنرال مکانیک از برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داد. سیمان فارس نیز از برنامه افزایش سرمایه ۱۱۵ درصدی خبر داد. همچنین فرآورده‌های نسوز پارس از پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر افزایش سرمایه فوق سنگین ۲۲۰۸ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. در همین حال لیزینگ رایان سایپا که به دلیل بازدهی مثبت ۵۰ درصدی با توقف نماد روبرو و ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شده درخصوص حجم فروش در نیمه دوم سال و برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی توضیح داد.

همچنین رکورد تولید روزانه در بخش احیا و واحد زمزم فولاد خوزستان شکسته شد. غلام رضا طالبی، مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید فولاد خوزستان در این باره گفت: رکورد تولید روزانه زمزم ۲ در سوم مهرماه ۹۸ به ۳۲۵۱ تُن رسید. رکورد قبلی در دوازدهم مهر ماه سال ۹۶ و به مقدار ۳۱۹۶ تن به ثبت رسیده بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 303 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.